• Anonym (Huvudvärk...)

Vilka värktabletter är okej när man planerar barn eller är gravid?

Finns det några andra värktabletter än Alvedon och är okej när man vill bli eller är gravid? Vad jag förstått är Ipren, diklofenak, TREO  etc inte okej, men jag har stora problem med huvudvärk och även värk i nacke/axlar, och skulle ha väldigt mycket sjukfrånvaro på jobbet om jag inte kan ta andra värktabletter än Alvedon, då dessa inte hjälper alls...

• Svar på tråden Vilka värktabletter är okej när man planerar barn eller är gravid?
  • leppäkerttu

På mig funkar bara Ibumetin.. Men nu när jag är gravid så kör jag med panodil zapp, funkar faktiskt helt ok!

• Moniqe1979

är i princip bara paracetamol preparat som alvedon och panodil som anses vara OK men kontakta din MVC och be att få kontakt med mödravårds läkaren kanske finns receptbelagda undantag,

FAss.se kan man slå upp info om olika preparat.

• Anonym (Huvudvärk...)

Hmm, jag kanske skulle testa den för att se om den hjälper, men det är ju samma verksamma ämne som i Alvedon så jag är faktiskt tveksam...

• Anonym (Wildrat)

Det är bara paracetamol som inte höjer missfallsrisken men den är inte heller ofarlig, nya rön säger att pojkar kan få problem med testiklarna av paracetamol.

Finns det inget annat du kan testa mot värken, TENS tex? Kolla med läkare (mediciner) och sjukgymnast (träning, TENS osv) vad det finns för alternativ.

• TheldaZelda

Jag kör med panodil, däremot rådde barnmorskan mig att inte ta panodil zapp (som jag annars brukar köra med.)

• Anonym (Huvudvärk...)

När jag var till läkare i våras fick jag Dikofenak 50 mg utskrivet, det var det enda hittills som tagit bort all värk. Jag tränar redan efter instruktion från sjukgymnast, men har inte hjälpt än så länge.

Jag har sett infon att paracetamol kan ge testikelproblem, så visst är jag medveten om att inte heller Alvedon är ofarligt, men det påverkar iallafall inte chansen att bli gravid eller risken för missfall.

• She is Me

Efter första trimestern kan man få vissa smärtstillande utskrivet, tex citodon. Sen kanske som nån annan skrev, prova tens el akupunktur?

• Anonym (nja...)
    Anonym (Huvudvärk...) skrev 2011-08-16 14:58:37 följande:
    När jag var till läkare i våras fick jag Dikofenak 50 mg utskrivet, det var det enda hittills som tagit bort all värk. Jag tränar redan efter instruktion från sjukgymnast, men har inte hjälpt än så länge.

Jag har sett infon att paracetamol kan ge testikelproblem, så visst är jag medveten om att inte heller Alvedon är ofarligt, men det påverkar iallafall inte chansen att bli gravid eller risken för missfall.

Diklofenak bör du inte äta om du försöker bli gravid. Det kan försämra fertiliteten. Det är nog bäst att du pratar med en läkare om din smärta. Hoppas det ordnar sig!
  • She is Me

Det är framförallt runt ägglossningen man inte ska inflammationshämmande tabletter då kroppen reagerar ung lika vid en inflammation som vid ägglossningen, tar man tex ipren så förstörs ägget.

• Anonym (Huvudvärk...)

Vad är TENS? Jag har hört talas om det, men vet inte riktigt vad det är. Tyvärr tror jag inte att det finns någon akupunktör här, bor i en mindre stad.

Jag går på rygg/nackmassage ca 1 gång i veckan (varierar mellan varannan vecka och två gånger i veckan), använder värmeplåster / värmande gel / liniment, har en "nack-massagestav", men inget gör att spänningen i nacken/axlarna/mellan skulderbladen släpper mer än tillfälligt.

När jag kollar runt på fass.se såg jag att Paraflex inte hade någon varning för graviditet, fick Paraflex Comp för många år sedan och det hjälpte bra. Nu är ju Parflex "bara" avslappnande och saknar den smärtstillande som Paraflex Comp innehåller men det är ju i princip muskelkramp/spänningar jag har problem med så kanske vågar föreslå det för läkaren nästa gång.

Svar på tråden Vilka värktabletter är okej när man planerar barn eller är gravid?