• regnbågsbebis

    hur går det till?

    jag funderar på att ställa mig i adoptionskö i år då jag läst att det kan ta ett par år. vart ringer man? vilken organisation ska man välja?

  • Svar på tråden hur går det till?
  • fabbemam

    Hej
    Om du är ensamstående vilket jag får intycket av tycker jag att du ska ringa runt till organisationerna och höra vilka möjligheter de har att hjälpa dig i nuläget och vad de ror om framtiden. Ensamståendes möjligheter i adoptionevärlden är begränsade och innebär oftast längre väntan. Det som skulle kunna gå fortare är om du är beredd att adoptera ett barn med i förväg kända särskilda behov.

    Organisationerna hittar du länkar till på: mia.eu

  • regnbågsbebis

    jag är ensamstående och funderar på adoption i framtiden och ställa mig i kö eftersom det dröjer några år. jag ska ringa runt nu tänkte jag

  • Sally

    Jag tror Adoptionscentrum har ett infoflik på deras hemsida för ensamstående. Annars kolla BFA och FFIA också. Det finns några mindre organisationer också, men för en singel, tror jag att de här 3 är en bra start. Läs lite på mia.eu om processen också. 'Några år' kan vara lite optimistiskt...

  • Madjo

    Jag är också ensamstående och har precis börjat fundera på adoption. Det finns bra infomaterial att beställa från de olika organisationerna (jag har fått från FFIA och BFA) , och även bra info på deras hemsidor. Lycka till!

  • fabbemam

    Kinas Special Focus lista med barn som behöver förälderar pga något eller några särskilda behov tar i dags läget inte längre tid för ensamstående än för par om man passar in på kraven. Observera dock att det kan se annorlunda ut om några år. Adoptioner minnskar generellt och det innebär att ensamståendesm möjligheter också borde krympa, tyvärr. Men som sagt ring runt o fråga.

  • regnbågsbebis

    nu har jag beställt infomaterial från både ffia och bfa

  • en glad

    Jag må ha fel, men regnbågsbebis ger mig signaler om att du är lesbisk? Inget land/kontakt som Sverige samarbetar med accepterar homosexuella sökande ....

  • An0nym0us
    en glad skrev 2011-08-17 18:01:27 följande:
    Jag må ha fel, men regnbågsbebis ger mig signaler om att du är lesbisk? Inget land/kontakt som Sverige samarbetar med accepterar homosexuella sökande ....
    Är det så? har för mig att ett svenskt homosexuellt par adopterade men det kanske var från Sverige...
  • koalabjörn

    Jag kan förstå att det lätt bli missförstånd om man som icke-homosexuell kallar sin nick för "regnbågsbebis" eller "regnbågsmamma".

    Man brukar ju kalla familjer med homosexuella, bisexuella och transexuella personer i, för regnbågsfamiljer.

    http://regnbagsfamiljer.ning.com/

    Och barn till homosexuella för regnbågsbarn.

    Jag har tyvärr inte heller hört talas om något land som ännu godkänner adoptioner till homosexuella par eller ensamstående.

  • en glad
    An0nym0us skrev 2011-08-18 16:40:41 följande:
    Är det så? har för mig att ett svenskt homosexuellt par adopterade men det kanske var från Sverige...
    Ja i Sverige är det tillåtet för homosexuella att adoptera, men det förutsätter att vårdnadshavaren/arna (biomamman/pappan) förordar en sådan placering och att det finns personer i den gruppen med giltigt medgivande
     som tackar ja ...
  • Hej och Hopp
    koalabjörn skrev 2011-08-18 21:57:14 följande:
    Jag kan förstå att det lätt bli missförstånd om man som icke-homosexuell kallar sin nick för "regnbågsbebis" eller "regnbågsmamma".

    Man brukar ju kalla familjer med homosexuella, bisexuella och transexuella personer i, för regnbågsfamiljer.

    regnbagsfamiljer.ning.com/

    Och barn till homosexuella för regnbågsbarn.

    Jag har tyvärr inte heller hört talas om något land som ännu godkänner adoptioner till homosexuella par eller ensamstående.
    Ja nuförtiden tänker man väl homofamiljer kring begreppet, men tidigare så användes det ju runt adoptivbarn med. Åtminstone så kallades ju Josephine Bakers barnaskara för det...
    TS - lycka till på din väg mot barn!
Svar på tråden hur går det till?