• Gittan26

Hjälp mej..

Hej. Jag har en son som varit placerad sen han va 9 månader och ida är han 10 år. Jag har under denna tid haft sporadisk kontakt med honom. Nu har jag inte hört eller haft kontakt me honom på ca 4 år. De ja skulle vilja är att få veta hur han mår och hur de går för honom. Jag har funderat på om man ska skriva ett brev till honom för han e ju trots allt 10 å lite borde han ju kunna läsa MEN då kommer de: Hur ska ja skriva?? Vad ska ja skriva?? Jag vill ju inte skrämma honom på något sätt. Ja vill ju oxå att han ska veta av sina syskon. Han vet att han har 1 syster men under åren som gått har han fått 2 systrar till. Är de fel utav mej att vilja få kontakten me honom igen?? Ska ja vänta å se om han tar upp kontakten me mej?? Snälla finns de nån som kan hjälpa mej me hur ja ska göra??
    MVH

• Svar på tråden Hjälp mej..
  • Ziroz

Ta hjälp av hans socialsekreterare i hur du bäst får kontakt. Då kan du också få hjälp i kontakten med familjehemmet och ni kan göra upp en planering för hur du ska kunna etablera en kontakt med din son igen!

Jag tycker det är starkt av dig att försöka återuppta kontakten med din son!

• Anonym (syster...)

Hej! Jag har en fostersyster som varit placerad hos mina föräldrar i många år. Hennes föräldrar höll också kontakt väldigt sporadiskt. Ibland följde soc-tanten med pga brott och missbruk i bakgrunden. Mina föräldrar har inte haft något emot kontakten alls De gånger det uppstått problem har varit när de inte har hållit det som lovats. De har inte kommit alls ibland och det har sårat min syster oerhört. Har du någon kontakt med fosterföräldrarna? De kanske kan hjälpa dig att få kontakt...

• Anonym

Har du inte haft kontakt med familjehemmet på alla dessa år?
    Har han bott i samma familj hela tiden?
    Tycker det är lite konstigt att familjehemmet inte varit i kontakt med dig alls!
    Alla barn undrar, frågar o vill ha svar.....
    Finns det nån dirket anledning till varför ni inte haft kontakt?  

• Gittan26

Nej ja ha inte haft nån kontakt med familjehemmet heller på snart 4 år. Han flyttade till detta hem när han va 1 år pga att de andra hemmet inte ville ha honom kvar. Sista kontakten ja hade me föräldrarna va under vårdnadstvisten och efter de så blev mycke fel.
    Ja vet att efter senaste rättegången så sa en person till mej att oavsett hur de kommer att sluta så kommer de en da då han å ja får upp kontak igen å han kommer vilja veta va som hände. Å att ja samtidigt måste fokusera på min dotter ( hade bara älsta flickan då) för han mådde ju inte dåligt där han bodde. Efter de så gled kontakten ut i sanden. Varje gång ja ville träffa honom så kom den ena ursäkten efter den andra som gjorde att ja inte fick träffa honom. Ja vill ju bara vet hur han mår!!

• Anonym
    Gittan26 skrev 2011-08-18 08:12:49 följande:
    Nej ja ha inte haft nån kontakt med familjehemmet heller på snart 4 år. Han flyttade till detta hem när han va 1 år pga att de andra hemmet inte ville ha honom kvar. Sista kontakten ja hade me föräldrarna va under vårdnadstvisten och efter de så blev mycke fel.
    Ja vet att efter senaste rättegången så sa en person till mej att oavsett hur de kommer att sluta så kommer de en da då han å ja får upp kontak igen å han kommer vilja veta va som hände. Å att ja samtidigt måste fokusera på min dotter ( hade bara älsta flickan då) för han mådde ju inte dåligt där han bodde. Efter de så gled kontakten ut i sanden. Varje gång ja ville träffa honom så kom den ena ursäkten efter den andra som gjorde att ja inte fick träffa honom. Ja vill ju bara vet hur han mår!!
    Har vårdnaden gått över til dom eller har du den kvar?
  • Gittan26
    Anonym skrev 2011-08-18 12:58:11 följande:
    Har vårdnaden gått över til dom eller har du den kvar?
    Den ha gått över till dom... :(
  • Anonym
    Gittan26 skrev 2011-08-18 16:34:01 följande:
    Den ha gått över till dom... :(
    Det är tråkigt att dom väljer att hålla dig utanför!
    Hur man nu än vrider o vänder på det så är du en del av hans historia som han har rätt till oavsett vad! 
  • Anonym (vän)

Jag tycker att du skriva... du kan skriva brev eller en dagbok, eller vilket sätt som passar dig. Du kan spara breven för dig själv tills den dag då du vet att du vill skicka dem. Det kan bli en fin berättelse för din son att läsa sedan.
    Och även fast vårdnaden har gått över till familjehemmet, så borde du ju få träffa sonen under ordnade former. Kontakta sonens socialsekreterare och säg att du vill få vara med vid ett möte eller ett besök i familjehemmet.
    Skriv ev ett brev till familjehemmet också, och säg att du är ledsen över att det skar sig mellan er förut, men att du inte vill vara till problem för dem utan att du bara vill få följa din sons utveckling. De BORDE verkligen ställa upp på det. Du är hans mamma, och kommer alltid att vara det!

Svar på tråden Hjälp mej..