• Madeeleenee

CSN efter sommarkurs

Hejsan! Jag har precis avklarat en sommarkurs på 15 HP. Läser ett program på högskolan under ordinarie terminer. (180 HP). Hittills under miin ordinarie utbildning har jag klarat alla poäng (börjar tredje året nu till hösten) och jag är lite orolig över CSN utbetalingen nu i slutet av augusti när min terminen startar igen. Kommer CSN avslå min ansöka eller sljuta upp den om läraren från min sommarkurs ej har rapporterat in betyget  (eller om betyg blir U) när höstterminen börjar? Eller får man "ligga ute" med 15 poäng och ändå få CSN? Svårt att förstå sig på det CSN skriver på sin hemsida..

Tacksam för svar! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 15:52
    Okej tack! Eftersom jag har klarat 60/60 poäng förra året så ska den 15 poängen från sommarkursen inte ställa till något alltså? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 15:55
    Okej! Eftersom jag har klarat samtliga 60 poäng förra året så borde inte de 15 poängen från sommarkursen ställa till det för CSN lånet för mina ordinarie studier?

• Svar på tråden CSN efter sommarkurs
  • Bibbidi

Nej. Sommarkurser ska inte påverka de "ordinarie" studierna, de räknas inte ihop på det sättet.

Av de ordinarie så måste du ha klarat 45 av 60p för att få ansöka.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Madeeleenee

Okej! Eftersom jag klarat samtliga 60 poäng från förra året (och även från det första året kan tilläggas) så borde inte de 15 poängen från sommarkursen påverka om jag får CSN för mina ordinarie studier?

• Madeeleenee

Är du säker på detta? Lite nojjig då alla säger olika och det framgår inte särskilt tydligt på CSNs hemsida..

• Bibbidi

Relativt. Jag har nämligen legat ungefär på precis gränsen för att kunna låna csn inför hösterminen , och sedan har jag gått en sommarkurs som jag sedan inte har gått klart, men det har inte påverkat mina ansökningar till csn..

Kan du inte ringa (till csn) och fråga imorgon för säkerhetsskull?

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Madeeleenee

Okej! Jo får nog göra det, har mailat dem men fick bara svaret att de inte kan ge något svar om studiemedel förrän man skickar in en ansökan..  Detta är vad de skriver om studieresultaten för sommaren:

Vi prövar en annan period än den senaste               

om du söker studiemedel för sommarstudier. Då behöver du vanligtvis inte redovisa studieresultaten för den senaste perioden med studiemedel. Nästa gång du söker studiemedel prövar vi däremot studieresultaten både för sommaren och för den föregående perioden med studiemedel. om du under den senaste perioden med studiemedel bara fått beslut för en studieperiod (termin). Då kan du även räkna med de poäng du tog perioden före, om beslutet också kunnat omfatta den perioden.  Blir inte riktigt klok.. 
  • Dorp

Till mig sa de att man inte fick cash förrän man klarat sommarkursen, men vår rättas inte förrän typ oktober senast..så har man otur ska man behöva vänta så länge då? ehm låter skumt...

• Madeeleenee

Fick beviljat av CSN för några dagar sedan, har ännu inte fått något betyg från sommarkursen så var inga problem för mig. Dock har jag klarat alla poäng innan, saknas det poäng så kan det hända att de väntar in sommarkursen. 

Svar på tråden CSN efter sommarkurs