• BillaBong

Vidimerad kopia - betyder...?

Vidimerad kopia, vad betyder det?

"Orginal eller vidimerad kopia" är sammanhanget.

• Svar på tråden Vidimerad kopia - betyder...?
  • Miss Upsey Daisey

original eller underskriven kopia.

vet att det krävdes när lokala fackklubben på mitt jobb skulle öppna konto. Då skulle man bifoga original på protokoll eller vidimerad kopia.

Det var då att man skulle ha en underskriven kopia. Underskrifterna intygar att det är en kopia på originalet.

• Skarpa

Någon måste jämföra kopian med originalet, och intyga att inget ändrats på kopian. När jag skickar in betyg till högskolan brukar jag ha dem vidimerade av 2 personer med underskrift, namnförtydligande, adress och telefonnummer. Kanske behövs inte allt det, men hellre för mycket än för lite!

• Dramaonline

Det är en kopia, som ett vittne skriver under att den är lika orginalet.

Helst ett opartiskt vittne.

• Danbala

Det funkar alltså bra med exempelvis den eventuella receptionist som sitter i närheten av kopieringsapparaten där du kopierar dina betyg, typ.

Har man ingen vidimeringsstämpel brukar jag skriva "Kopians överensstämmelse med originalet intygas härmed" eller liknande.

• BillaBong

Ah, OK! Det gällde ett arbetsgivarintyg som jag gjort kopia på men som inte godkändes. Hörde efter med A-kassan och de sa att det behövdes t.ex. en stämpel med underskrift - precis som ni sa ... Tack för svaren i alla fall!

Svar på tråden Vidimerad kopia - betyder...?