Vår äldsting hade sitt första barnkalas nu när han fyllde 4, men barnen som var bjudna var alltifrån 2,5 till 6 år.
Jag tycker din plan verkar bra! 2 timmar är alldeles lagom, mer orkar de inte.
Jag hade förberett en massa lekar, utifall barnen skulle tycka det bli långtråkigt. (Så det kan ju vara bra att ha några planB i huvudet). Men de härjade runt så mycket och skötte sig själv, så vi hann inte med mer än en lek + fiskedamm.
Men några enkla lekar annars:
* Knorren på grisen, där man även kan ha pris. Exvis såpbubblor eller klistermärke eller vad som helst. Och självklart vinner ALLA barnen! :)
* Björnen sover. Vi gjorde en alternativ lek, där vi gömde en stor nallebjörn i en garderob, som vi skulle smyga på medans vi sjöng "Björnen sover". Björnen vaktade en skatt, med kinderägg, som barnen skulle försöka ta, genom att sjunga så björnen somnade.
I garderoben bakom björnen satt min sambo doldoch brummade. Leken blev mycket uppskattad, och alla barnen hade en skräckblandad förtjusning efteråt då de snackade om björnen.
*Dansstopp! Helt enkelt, musik, som man då och då pausar så att barnen får stanna i den ställning de står.
*Skattjakt! Ett alternativ för fiskedamm.
http://www.kalasguiden.se/lekar/lekar-for-sma-barn-1/ En sida med samlade tips på barnkalaslekar!
Superenkelt, (supertippat) men ett helt vinnande koncept är att blåsa upp mycket ballonger. De behöver inte nödvändigtvis vara upphängda. En hög ballonger på golvet kan roa barn i den åldern, non stop!
(Därför vi inte hann med våra lekar) :)
Lycka till! :D