• mommy

Barnkalas för en 3 åring? Vad ska man hitta på?

Vår son fyller 3 år om en månad. Funderar på att ha barnkalas för honom. Bjuda 6 st av hans kompisar.

Vad ska man hitta på?

Är 10.30-12.30 bra och lagom tid? En lördag?

Lek, korv m bröd, öppna paket, tårta/glass och sen fiskdam med en liten godispåse.

Ska man ha några organiserade lekar?

Vi har en lekpark runt hörnan, man kan kanske gå dit?

Tänkte alla mammor som vill får stanna kvar.

Hur gör ni???? Tips på hemsidor???

• Svar på tråden Barnkalas för en 3 åring? Vad ska man hitta på?
  • Myra1

Oj äter de så mycket? Vi hade nyss kalas för min son som blev 3 o jag fråga vad han ville ha. Han valde själv piratkalas så vi ordna pirattårta, piratmuffins o piratkakor, då piratskatten försvunnit fick de leta o fick piratgodis med sig hem. Vi valde att ha kalaset mellan 14-16 men vi hade bra väder o de ville stanna kvar så sista gick 1730 men attans så roligt vi hade. Jag hade planerade lekar att ta till men det behövde vi aldrig

• Tjollabolla

Personligen tycker jag 3 år är på tok för tidigt. Min son kommer ha sitt första kalas när han fyller 5 år, det känns mer lagom.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Themis

När barnen var 3-5 gjorde jag alltid fruktsallad att ha bredvid tårtan, för många barn äter lika gärna det som tårta och då blir det lite nyttigare för dem (och en del äter inte tårta alls).

En del barn får kanske inte äta så många bitar godis eller inget godis alls, så vi försökte hålla påsen till några bitar sockergodis, en tablettask och kanske lite kexbokstäver eller chokladfrukostflingor- nåt som är sött men ändå inte 100% socker. Kellogs minipaket med olika sötare flingor (brukar finnas 6-pack på stora livsmedelsbutiker) har min son diggat länge men han får dem inte som frukost utan som godis.

Organiserade lekar kan vara svårt med så små som 3 år, de leker gärna själva med vad de hittar och presentöppningen räcker långt i form av underhållning.

Med 5-åringarna tycker vi det började funka bättre att försöka få alla att göra nåt ihop.

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Trisse78

Din planering verkar rimlig. 2 timmar för ett kalas är lagom. Kanske bör du ha några planerade lekar i bakfickan om det skulle behövas.

Skriv med på inbjudan att föräldrarna är hjärtligt välkomna att stanna om de vill.

• MammaTillDomFinaste

organiserade lekar sjulle kunna vara att alla får göra sin egen party hatt. 
    papper
    sax
    rulla ihop, tejpa
    rita å klistra på paljetter eller bokmärken eller nåt. 

• Smulu

Tänk på att din tänkta tid är precis i lunchtid så varför inte bjuda barnen på lite korv med bröd / pastasallad / hemlagad pizza innan fikat? 
    Leken fixar nog barnen själva :) 

• Anne69

För vår 3-åring skulle förmiddagen vara perfekt, hon sover nämligen fortfarande efter lunch. Sen äter inte alla 3-åringar godis så jag skulle satsa på russin + pixibok + liten leksak i fiskdammspåsen. Fiskdamm räcker bra för såna småttingar! Annars tror jag att barnen klarar leken bra själva, det behöver inte vara så himla organiserat.

• Konvaljen

Det låter som ett bra upplägg tycker jag.
    Vår dotter hade sitt första kalas då hon fyllde tre, då stannade föräldrarna kvar. Nu när hon fyller fyra kommer vi ha ett vanligt barnkalas utan föräldrar (förutom om man vill stanna såklart).

Fiskdamm är bra, vi har haft väldigt lite godis i och kört på frukt, en varsin ballong, tablettask och majskrokar.

Hunden och benet är en ypperlig organiserad lek som är lagom för så små barn.
    Samma med Björnen sover

• Majken

Vi hade inte uppskattat godis då vår dotter inte smakade på det innan 4 års ålder och många håller sina barn ifrån det! I övrigt är det nog ett ok upplägg förutom att de troligen är lite små för organiserad lek - de klarar nog av den spontana leken själva!

• FruG

Vi hade 3-årskalas för vår son i Maj i år.

Vi bjöd 5 barn så de var 6 totalt. Bjöd på fika och glass och strössel i olika färger.
    Tallrikar, duk, glas och servetter var i temat Blixten Macueen som sonen själv valt.
    De fick leka fritt efter fikat och sen hade vi fiskdam.

Alla barn hade mamma eller pappa med sig och under tiden barnen lekte kunde vi fika och ha det trevligt.

Vi hade inga organiserade lekar då jag tror att 3-åringar är för små för det.

Kalaset var i 2 timmar och det var precis lagom

• Konvaljen

Fast jag håller inte med er som anser att treåringar är för små för organiserade lekar. Jag upplever att det kan vara bra att ha en gemensam aktivitet, om inte annat för att barn på kalas tenderar att bli rätt speedade och trissa upp varandra. En gemensam lek, på rätt nivå, kan vara bra för att få en paus.

• sgt pepper

Vår dotter har presic fyllt tre och valde själv vad hon ville ha på sitt kalas. Stopp-disco :), visste inte ens att hon visste vad det var men tydligen något som är väldigt uppskattat på förskolan. Alla dansade loss till absolut hits fore kids. Det roliga var att ingen av barnen stannade i rörelsen de var i när musiken stannade utan alla hade sina egna poser som de stod i :), väldigt charmigt. resten av tiden var det fri lek och avslutades med fiskdamm. Kan säga att partytutan och ballongen i godispåsen är mer poppis än själva godiset.

• Annika85

Vår äldsting hade sitt första barnkalas nu när han fyllde 4, men barnen som var bjudna var alltifrån 2,5 till 6 år.

Jag tycker din plan verkar bra! 2 timmar är alldeles lagom, mer orkar de inte.

Jag hade förberett en massa lekar, utifall barnen skulle tycka det bli långtråkigt. (Så det kan ju vara bra att ha några planB i huvudet). Men de härjade runt så mycket och skötte sig själv, så vi hann inte med mer än en lek + fiskedamm.

Men några enkla lekar annars:

* Knorren på grisen, där man även kan ha pris. Exvis såpbubblor eller klistermärke eller vad som helst. Och självklart vinner ALLA barnen! :)

* Björnen sover. Vi gjorde en alternativ lek, där vi gömde en stor nallebjörn i en garderob, som vi skulle smyga på medans vi sjöng "Björnen sover". Björnen vaktade en skatt, med kinderägg, som barnen skulle försöka ta, genom att sjunga så björnen somnade.
    I garderoben bakom björnen satt min sambo doldoch brummade. Leken blev mycket uppskattad, och alla barnen hade en skräckblandad förtjusning efteråt då de snackade om björnen.

*Dansstopp! Helt enkelt, musik, som man då och då pausar så att barnen får stanna i den ställning de står.

*Skattjakt! Ett alternativ för fiskedamm.

http://www.kalasguiden.se/lekar/lekar-for-sma-barn-1/ En sida med samlade tips på barnkalaslekar!

Superenkelt, (supertippat) men ett helt vinnande koncept är att blåsa upp mycket ballonger. De behöver inte nödvändigtvis vara upphängda. En hög ballonger på golvet kan roa barn i den åldern, non stop!
    (Därför  vi inte hann med våra lekar) :)

Lycka till! :D

• Themis

Ja- glöm inte att göra fiskdammen lite knasig- låt någon fiska upp en snorkel, en gummistövel eller pappas kalsonger- det brukar roa dom små.

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
Svar på tråden Barnkalas för en 3 åring? Vad ska man hitta på?