• Mammatillmångamenfrutillen

Ni unga under 35 varför har ni gjort kubb/fostervatten prov?

Har ni fått bekosta det själva? Om man tidigare fått barn med en viss skada/missbildning är det ju klart att man kanske får det.
    Jag är 31 år & kan väl känna viss oro att vårt barn kanske föds med tex. Ds riskerna ökar ju när man blir lite "äldre" men även om jag gjort kubb/fostervatten prov & det visat någon avikelse så hade jag inte gjort abort.
    Jag dömer absolut INGEN som fattar ett annorlunda beslut.
    Men undrar varför det verkar vara så många yngre mammor som gör dessa fosterdiagnostiker ?

Jag är inte ute efter att provocera någon utan undrar bara av ren nyfikenhet Solig.

• Svar på tråden Ni unga under 35 varför har ni gjort kubb/fostervatten prov?
  • Selfish Geene

Jag gjorde moderkaksprov för att kunna göra abort om barnet bar på någon allvarlig avvikelse.

Jag blev erbjuden mkp eftersom risken för trisomi13 och monosomi13 är kraftigt förhöjd i mitt fall 

• Selfish Geene

Jag gjorde moderkaksprov för att kunna göra abort om barnet bar på någon allvarlig avvikelse.

Jag blev erbjuden mkp eftersom risken för trisomi13 och monosomi13 är kraftigt förhöjd för mina foster

• Jiinii

många gör det nog för att man blir erbjuden och det är ju ett gratis ultraljud i kub-testet det är det många vill åt...
    detta gäller då många unga jag vet iallafall

• Hoppfull84

det är olika i olika landsting, i örebro tex erbjuds alla oavsett ålder att få göra kub. och eftersom kub testet i sig inte innebär någon risk för barnet så passar nog de flesta på att få kika en gång extra på bebisen och samtidigt får man ju veta om det skulle vara något på tok.

sen om man vill göra mkp eller vfp är ju något man tar ställning till beroende på vad kubet visar. tror inte folk gör såna prov om det inte är något som indikeras på kubet.

• Hoppfull84

jo och det var gratis dessutom, man fick betala 20kr om man ville köpa bilder med sig hem.

• MammasSötnosar

Jag gjorde det med mitt första barn & kommer göra det med mitt andra då jag har en missbildad bror & känner mig säkrare om jag vet mer, även fast KUB inte visar OM det är fel eller inte men det lugnar mig.
    Jag har inte behövt betala för mina KUB

Tack för era svar =)
    Tycker det är väldigt konstigt att vården/fosterdiagnostiken till blivande föräldrar skiljer sig så beroende på vart man bor?!
    Om man har syskon eller annan närstående som har avikelser kan jag fullt förstå att man vill veta oavsett ålder,men när man läser här & pratar andra blivade föräldrar verkar det som att många gör det för "nöjes" skull eller för att de vill ha full kontroll på sin bebis.
    En mamma sa till & med till mig en gång:
    -Jag vill ju veta att jag får en bra bebis. denna mamman var dessutom bara 21 år gammal.
    Jag tog väldigt illa vid mig även om jag inte själv har barn med tex. DS =/.
    Om man får veta att barnet inte skulle klara en förlossning eller ett liv utanför livmodern då känner jag största ödmjukhet & respekt för deras beslut att avbryta graviditeten. Men att bara godta det som är "perfekt" ............. :(
    Vi kanske får ett barn med en kromosomavikelse eller annan sjukdom,men det är fortfarande vårt barn & i mina ögon är alla våra barn perfekta & lika välkomna Hjärta. Jag ska göra RUL snart för att få veta om barnet jag bär har större missbildningar,hjärtfel osv. en del kanske dömer mig för det?! Men jag gör det för att förbereda mig på att det kanske kommer ett barn med speciella behov,inte för att välja bort.
    Jag vet ju såklart inte om alla som gör KUB/fostervattenprov/moderkaksprov gör det för att de vill göra abort om något skulle var fel,men ofta verkar det som att blivande föräldrar är "besatta" av det "perfekta" barnet.
    Är jätte tacksam för era svar,det gör saker & ting lite "klarare" för mig Skrattande!

• MammasSötnosar

Jag vet också många i min närhet & bland bekanta som bara gör det för att få se den lilla, dom bryr sig inte ens om resultatet, det dummaste va ändå när en avlägsen släkting tog min bror i sitt försvar till varför hon gjorde ett sånt test.
    Om jag får dåliga siffror kommer jag göra fler tester, fostervattenprov eller moderkaksprov för att gå vidare & se vad vi har att göra med men om det visar bra resultat så kommer vi inte gå vidare med det.

MammasSötnosar skrev 2011-08-18 09:51:49 följande:
    Jag vet också många i min närhet & bland bekanta som bara gör det för att få se den lilla, dom bryr sig inte ens om resultatet, det dummaste va ändå när en avlägsen släkting tog min bror i sitt försvar till varför hon gjorde ett sånt test.
    Om jag får dåliga siffror kommer jag göra fler tester, fostervattenprov eller moderkaksprov för att gå vidare & se vad vi har att göra med men om det visar bra resultat så kommer vi inte gå vidare med det.
    Jag hoppas att ni får ett bra resultat =) Lycka till !
  • Nojan

Jag ville bara veta vad riskerna var, och sen agera utifrån det. Sen lockade det såklart eftersom man får se det lilla miraklet och slipper vänta till v19-20. För oss fanns det inget annat alternativ än att göra Kub testet.

Svar på tråden Ni unga under 35 varför har ni gjort kubb/fostervatten prov?