• essemia

Gluten- OCH mjölkfri tårta till 2-års kalas?

Hej!

Dottern fyller snart 2 år och jag undrar ifall någon har något bra recept på tårta? Kruxet är att hon är allergisk mot alla sädesslagen (brukar funka om det är glutenfritt, men t ex havreprodukter går bort) OCH mjölkprotein (laktosfritt funkar alltså inte)? Bara glutenfritt eller bara mjölkfritt brukar gå att lösa men både och... har inga idéer alls...

Allra helst vore det ju skönt att slippa baka två tårtor utan gärna en som alla gäster kan äta av. Soyaprodukter ska vi börja testa så där kanske finns alternativ, är inte riktigt insatt ännu?

• Svar på tråden Gluten- OCH mjölkfri tårta till 2-års kalas?
  • Lena

en marängtårta med choklademousse på soyagrädde?

• Lena
    essemia skrev 2011-08-16 21:05:48 följande:
    Det låter gott! Finns det mjölkfri choklad då?
    Den mesta mörka chokladen är mjölkfri. Det blir ganska sött ändå eftersom sojagrädden är söt. chokladmousse på sojagrädde är dessutom löjligt lätt att göra, bara att vispa sojagrädden, smälta chokladen och röra ihop.
    Dekorera sen gärna med färska bär i mängder.
  • essemia

Lena: Du har inte något bra recept på marängbotten också möjligtivs? Du verkar ju lite hemma på det här med bakning

• skånegås
    Lena skrev 2011-08-16 21:08:34 följande:
    Den mesta mörka chokladen är mjölkfri. Det blir ganska sött ändå eftersom sojagrädden är söt. chokladmousse på sojagrädde är dessutom löjligt lätt att göra, bara att vispa sojagrädden, smälta chokladen och röra ihop.
    Dekorera sen gärna med färska bär i mängder.
    De flesta kan innehålla spår av mjölk, men det beror ju på hur känslig han är...

Annars funkar ju rulltårtsbakelser bakade på potatismjöl, med havregrädde och bär på. Borde ju gå att göra stor tårta av också.

Till min dotter gjorde vi smulpaj på blåbär på ettårsdagen. Funkar bra med mjölkfritt margarin och havregryn. Vaniljsås kan man koka av havre/rismjölk, ägg och potatismjöl, finns recept på potatismjölpaketen eller oatly vaniljglass...

Här finns annars massa recept och det står vad de innehåller för allergener: www.allergimat.com
  • essemia

Hon är inte megakänslig, konsekvensen blir förstoppning (kunde varit värre med utslag, diarréer eller magknip). Tyvärr går allt med havre bort, hon tål inte något av sädesslagen. Har testat att göra vanlig söt paj och kladdkaka på glutenfritt mjöl och mjölkfritt smör men tycker det det blivit så bra, det blir så smuligt liksom....

• skånegås
    essemia skrev 2011-08-17 09:22:50 följande:
    Hon är inte megakänslig, konsekvensen blir förstoppning (kunde varit värre med utslag, diarréer eller magknip). Tyvärr går allt med havre bort, hon tål inte något av sädesslagen. Har testat att göra vanlig söt paj och kladdkaka på glutenfritt mjöl och mjölkfritt smör men tycker det det blivit så bra, det blir så smuligt liksom....
    Men rulltårta på potatismjöl borde ju funka då!
  • Mellanmjölkens land

Marängtårta med sylt och färska/frysta bär ovanpå. Ev ett lager vaniljkräm om ni orkar göra på ris/soyamjölk istället för grädde. Jättegott!

• anouk86

Alpro Soya har en efterrättsliknande chokladmousse. Om man kan ha det på tårta vet jag inte men... Finns bland youghurten i kydisken.

Min dotter fyller ett på söndag och är också komjölkallergisk. Funderar på vad man ska hitta på

• Lena
    essemia skrev 2011-08-17 09:09:57 följande:
    Lena: Du har inte något bra recept på marängbotten också möjligtivs? Du verkar ju lite hemma på det här med bakning
    Jag brukar bara använda köpbottnarna, är lite lat.
  • Solian

Det går att baka vanliga tårtbottnar, hitta ett recept med bara potatismjöl eller byt ut vetemjölet mot gluten- och mjölkfritt mjöl. Använd mjölkfritt margarin.

Mellan bottnarna kan man ha mosad banan, aprikospuré, jordgubssylt t.ex.

Ovanpå smälter man mörk mjölkfri choklad i vattenbad, blanda i lite mjölkfritt margarin (för smidigheten) Bred/häll detta över tårtan, strössla på strössel innan chokladen stelnat.

Mumsig tårta som både glutenintoleranta och mjölkallergiska kan äta. Jag har haft mååånga sådana kalas...

Annars kan man servera marängsviss på mjölkfri glass, mjölkfria maränger, chokladsås, bananer, strössel, mandarinklyftor. Också uppskattat!

• annakoh1209
    ja i ica butikerna så ligger chokladkakorna i samma hylla som glutenfria produkterna så har vi i våra butiker
  • annakoh1209

och det står att dem är mjölkfria

• Texasmamma

Men ååå vilka schyssta tips! Min son e oxå mjölkprotein allergiker.
    Ska ju inte ha kalas förän om 6 månader men iaf, vad superglad jag blir att även mjölkisar kan få tårta! Hade gett upp den tanken lite Skrattande

• essemia

Hittade ingen mjölkfri choklad i min Ica men jag får kolla fler affärer.

Vaniljkräm var det någon som skrev om, hur gör man sådan mjölkfri?

Svar på tråden Gluten- OCH mjölkfri tårta till 2-års kalas?