Snälla hjälp mig med ett recept på fransk nougat!!!
De recept som jag har är väldigt avancerade och svåra att lyckas med. Är det någon som har ett beprövat recept på feansk nougat blir jag jätte glad!!
De recept som jag har är väldigt avancerade och svåra att lyckas med. Är det någon som har ett beprövat recept på feansk nougat blir jag jätte glad!!
Fransk nougat
100 Bitar
5 dl Socker
1 Krm salt
1 1/2 dl Ljus sirap
1 1/4 dl Vatten
2 Äggvita
1/2 dl Mandel
1/2 dl Coctailbär
Blanda socker, salt, sirap och vatten i en tjockbottnad kastrull. Sätt i en hushållstermometer. Koka kraftigt utan lock tills termometern visar 150°. Skålla, skala och hacka mandeln och hacka körsbären medan sockerlagen kokar. Vispa vitorna till skum. Häll sockerlagen i en fin stråler ner i äggviteskummet under kraftig vispning. Fortsätt vispa tills massan blir fast. Blanda i mandel och körsbär. Bred ut massan på bakplåtspapper eller smort smörgåspapper i en form, ca 20x30 cm till 100 bitar, med oljade händer eller en liten spade eller forma till en eller två rullar. Stäl kallt och skär sedan i bitar. Förvara i burk med lock.
Tips: Den franska nougaten kan doppas i smält blockchoklad.
Fransk nougat ca 100 bitar
5 dl socker
1 krm salt
1,5 dl ljus sirap
1,25 dl vatten
2 äggvitor
ca 0,5 dl mandel
ca 0,5 dl coctailbär
1. Blanda socker, salt, sirap och vatten i ev tjockbottnad kastrull. Koka kraftigt under lock med en hushållstermometer i tills den visar 150° C
2. Skålla, skala och hacka mandeln och hacka coctailbären medans sockerlagen kokar. Vispa äggviorna till ett hårt vitt skum.
3. Häll sockerlagen i en fin vit stråle i äggvitorna under kraftig vispning. Vispa tills massan blir fast.
4. Blanda i mandeln och coctailbären.
5. Bred ut massan på bakplåtspapper och forma den med oljade händer eller en liten spade till en eller två rullar. Sätt kallt och skär sedan i bitar. Förvara i burk med lock. Om man vill kan man doppa bitarna i choklad.
Tack för recepten, ni är underbara. Då ska jag genast ila ut i köket och fortsätta med tillverkningen!