• Afrodite01

Svårare att bli gravid efter strumaoperation?

Fick diagnosen Giftstruma våren -10, opererade bort hela sköldkörteln 1:a dec -10, slutade med p-piller i jan -11, och har sedan dess försökt att bli gravid, men ännu inte lyckats Gråter
    Har tidigare aldrig haft svårt att bli gravid, men nu känns det som att det aldrig kommer att hända igen... Känns helt hopplöst =(
    Jag blir 36 år i år, har 2 söner, 17.5 år och 12.5 år..
    Har sambo sedan 7 år tillbaka, och nu känner jag att ska jag gå igenom en graviditet så måste det ske inom kort, ja blir ju inte yngre direkt Skrikandes Vore alldeles helt underbart att få ett gemensamt barn!!! Det är det enda ja tänker på konstant hela dagarna... Längtan e så stor.
    Har BIM runt d 22-23, men det är bara att hoppas o hålla alla tummar som finns att "Tant Röd" INTE kommer på besök!! Ingen skulle bli gladare än Jag!
    Är det någon mer än jag som är i samma sits, lr som vet om en sån operation av sköldkörteln kan påverka chanserna att bli gravid??

• Svar på tråden Svårare att bli gravid efter strumaoperation?
  • pixipixi

Hej!
    Jag ska operera bort min sköldkörtel i övermorgon. Vill också bli gravid så snart som möjligt sen..
    Jag har hört att det inte ska vara svårare att bli gravid efter en sådan operation. Däremot är det väl viktigt att värdena är bra. Det kan ju vara svårt att bli gravid om man har för låga eller höga värden på sköldkörteln. Vet du att du är rätt inställd med Levaxinet? Det sägs ju att snittet för att bli gravid är 8 månader.. (överhuvudtaget, inte efter operation) Och även om du haft lätt innan kan det ta längre tid en annan gång. Men om det inte funkar kanske du ska prata med din läkare. Det kanske är lättare om du ligger liite högre eller lägre.. Jag vet inte.

Lycka till!

• Afrodite01

Hej pixipixi =)
    Jajjemen, värdena har vart perfekta dom 2 sista provagningarna =)

Hoppas din op gick bra!!!! Ja tyckte d var en otroligt jobbig op  som för mig tog 4.5 tim pga av att den var såå stor!!

Ja d e bara till att hålla tummarna för oss båda nu!! Kram på dig!! 

• Annelie 76

Jag är totalt infertil på alla sköldkörtelmediciner utom en. Läkarna säger att man inte alls behöver alla hormonerna (T4, T3, T2, T1 och calcitonin) för att bli gravid men inte ens två IVF-omgångar på Levaxin ledde till nånting. Har aldrig ens haft ett missfall...

Sen fick jag äntligen licensmedicinen Armour Thyroid (torkad grissköldkörtel) och blev gravid direkt. Första gången tog det ca 2 månader (slutade i utomkvedshavandeskap) och andra ca 1 månad (BF om tre veckor). Har haft bra värden på allt hela tiden med alla mediciner men det är bara med Armour jag blivit gravid. Hade ett annat licenspreparat ett tag men jag var lika infertil på det. Levaxin funkar inte och inte heller kombinationen Levaxin och Liothyronin.

• pixipixi

Tack TS! Min operation gick bra. Är nu hemma och sjukskriven, men mår ganska bra.

Annelie - Att det är så olika.. Men det verkar ju som att inte alla mår bra med Levaxin. Underbart att du nu mår bra och snart ska ha barn! Lycka till. :)

Jag och några till har startat en tråd efter våra operationer av sköldkörteln (3 opererades förra veckan) och vi alla vill bli gravida så småningom.. Vi pratar om hur vi mår, operationen och vägen till en bebis.. Ni är välkomna om det skulle vara intressant. www.familjeliv.se/Forum-24-95/m60823471.html

• pixipixi

Hittade den här tråden.. Hur går det för dig Afrodite? Nu är jag själv i samma sits. Opererades för snart ett år sen och blir inte gravid! :/ Har haft bra värden på skörteln sen feb-mars..

• Daisy

Hej, jag vet att tråden är gammal nu men tänkte kolla hur det gått för er? Sitter i samma sits, opererade bort sköldkörteln för snart två år sen och har inte lyckats bli gravid, vet inte om hormon nivåerna måste var i något visst läge men ligger inom gränsvärdena... Nu har vi tagit hjälp av Sophiahemmets IVF klinik så får vi se hur det går....

Svar på tråden Svårare att bli gravid efter strumaoperation?