• Anonym

Vattentunna på dagisgården, drunkningsrisk/ohygieniskt?!

Hej alla mammor och pappor!

Jag undrar lite över hur ni reagerat på detta? Jag kommer till vårt nya dagis och får se att de satt upp lite vattenleksaker, jättekul, men problemet är att dessa mynnar ut i en nergrävd tunna utan avrinning...

Jag har gått förbi ett flertal gånger nu under sommaren och var gång är den fylld med alldeles svart vatten, tunnan är ca en meter i diameter och ca 50 cm djup. Jag ser bara hur någon kommer att bli nerknuffad i den och få kallsupar av extremt äckligt vatten (snor, fågelbajs och ja vem vet vad, som stått under varma sommardagar) eller det värsta senariet någon drunknar!

Tunnan är nergrävd så den är inte 50 cm hög, utan 50 cm djup.

Vad tycker ni är det ok att ha detta på en dagisgård med 120 barn??? 

• Svar på tråden Vattentunna på dagisgården, drunkningsrisk/ohygieniskt?!
  • Anonym

Hej TS!

Jag är själv snart utbildad förskollärare och jag ställer mig väldigt frågande till denna nedgrävda vatten-tunna, som faktiskt är väldigt djup! Tänk dig en ettåring som har svårt att kontrollera sin kropp i vanliga fall.. det räcker med att pedagogerna inte har uppsikt en minut och olyckan kan vara framme, en olycka som skulle kunna vara att ett barn drunknar.

• Anonym

tycker du skall påpeka till personalen att det kanske inte är ok med så mkt vatten i tunnan , de måste inte ta bort den men kanske fixa så att vattnet fortsätter till ngt nytt ställe eller tömmer vattnet i tunnnan, å inte på ett ställe me 120 barnt

• nr 1

Verkar inte klokt, ta upp det med personalen genast. Helt livsfarligt. 

• Anonym

Vi har kontaktat rektorn och inväntar svar, sonen börjar inte förrän nästa vecka, men jag kommer aldrig någonsin att lämna mina barn där så länge den är kvar.

• Lumo

Jag har som 3-4 åring nästan drunknat i en tunna, så jag ser verkligen faror i denna. Är det inget skydd över den? Måste ju vara ett säkert lock/galler över den åtminstone. De får väl gräva en riktig brunn/stenkista, kan ju inte vara några mängder med vatten.

• Anonym

Finns inget skydd alls.

Rektorns svar blev endast; Det är tråkigt att ni känner sådan oro...

Jag är så förbannad över att ingen kan förstå att manninte kan ha en vattentunna på dagisgården, var skall jag vända mig oim rektorn inte lyssnar??? 

• 201201232
    Anonym skrev 2011-08-17 22:06:44 följande:
    Finns inget skydd alls.

Rektorns svar blev endast; Det är tråkigt att ni känner sådan oro...

Jag är så förbannad över att ingen kan förstå att manninte kan ha en vattentunna på dagisgården, var skall jag vända mig oim rektorn inte lyssnar??? 
    Är det en kommunal eller privat förskola?
  • 201201232
    Anonym skrev 2011-08-17 22:14:01 följande:
    Kommunal!
    I min kommun ansvarar rektorn för att rapportera brister på lekplatsen vidare (jag antar att det kan hänga ihop med lekplatsen) så jag skulle ringa kommunens växel och fråga var det är bäst att vända sig. Rektorn är inte högsta höns i den här frågan.
  • manet en

Jag tycker det verkar helt vansinnigt och vill ge dig ett ytterligare argument: Det finns lag på att pooler måste vara inhägnade eller täckta om de är djupare än 20cm. Detta borde gälla här.

• Anonym

Nej verkligen INTE okej. Sjukt att personalen kan tro det. jag hade INTE lämnat mitt barn där iallafall. och jag hade genast ringt rektorn och ganska argt påpekat detta problem. 

• Anonym (emma)

Måste bara berätta att på förskolan där jag jobbade tidigare hade vi ett stort traktordäck på gården som barnen kunde gå balansgång på osv.. den låg ner på marken och när snön smälte efter vintern så fylldes hålet i däcket med vatten.
    När jag en dag var ute med barnen så kom en flicka till mig och sa att en tjej behöver hjälp.. när jag vänder mig om så har en liten flicka tuppat övet kanten ner i hålet under vattnet med ansiket. 
    Som tur var hände inget allvarlig med barnet men hon blev rädd.
    Nu jobbade jag som vikarie och hade inte så mycket att säga till om men efter detta så tömmer dom alltid däcket efter regn osv.
    Jag tycker dock att dom ska ta bort däcket helt och hållet.
    Jag förstår din oro och lyssnar inte rektorn så tycker jag att du ska ta upp detta med skolverket i din komun och se vad dom säger.

• Anonym

Ja, man kan ju undra varför de där traktordäcken absolut måste vara kvar, den dagen någon glömmer tömma det... Varför kan man leka med barns säkerhet på det här viset?

• Litet My

Ta upp det tycker jag.

Har själv ett barn som vid ungefär 1 års ålder drattade i en vattenpöl med huvudet före som jag snabbt hann fiska upp (jag var brevid)...det otäckaste var att sonen själv inte gjorde någon ansats att själv ta sig upp eller ens få upp huvudet ur vattnet...vill inte ens tänka på vad som hänt om jag inte stod brevid.

• Anonym

Vi har tagit upp det med rektorn utan gehör, frågan är bara var jag vänder mig näst...

• 201201232
    Anonym skrev 2011-08-18 00:04:34 följande:
    Vi har tagit upp det med rektorn utan gehör, frågan är bara var jag vänder mig näst...
    Ring kommunen, jag tror att det brukar vara byggnadsnämnden som har ansvar över lekplatser.
  • 201201232
    Anonym (emma) skrev 2011-08-17 22:37:24 följande:
    Måste bara berätta att på förskolan där jag jobbade tidigare hade vi ett stort traktordäck på gården som barnen kunde gå balansgång på osv.. den låg ner på marken och när snön smälte efter vintern så fylldes hålet i däcket med vatten.
    När jag en dag var ute med barnen så kom en flicka till mig och sa att en tjej behöver hjälp.. när jag vänder mig om så har en liten flicka tuppat övet kanten ner i hålet under vattnet med ansiket. 
    Som tur var hände inget allvarlig med barnet men hon blev rädd.
    Nu jobbade jag som vikarie och hade inte så mycket att säga till om men efter detta så tömmer dom alltid däcket efter regn osv.
    Jag tycker dock att dom ska ta bort däcket helt och hållet.
    Jag förstår din oro och lyssnar inte rektorn så tycker jag att du ska ta upp detta med skolverket i din komun och se vad dom säger.
    Kan dom inte fixa några stora hål i däcket istället? 
  • Anonym

De verkar inte så uppfinningsrika precis, har det varit ett däck msåste det vra det, inget skall ändras på....

Svar på tråden Vattentunna på dagisgården, drunkningsrisk/ohygieniskt?!