• Sonrisa

Skulle det inte vara enkelt med saftmaja!?

Har just gjort vinsbärssaft i saftmaja för första gången och det var inte i närheten av så enkelt och smidigt som jag hade föreställt mig!

Packningen till uttappningslangen var inte tät, så det läckte ut en massa saft där, dessutom sitter ju utappningshålet så högt upp att det bara gick att tappa ur den första flaskan, sen fick jag sleva upp resten av saften. Flaskorna som jag tappade i hade jag stående på en lägre bord framför spisen, men det var ändå jättesvårt att få ur saften. Och kladdigt. Så nu har jag bränd saft på hela spisen, större delen av köket är nedkladdat med saft och jag svär över de andra 10 kg bär jag har i frysen!

Dessutom är saftmajor tydligen gjorda för kök där man inte har nån fläkt över spisen, för det var precis att alla delar fick plats på höjden. Att komma till att titta till bären var ju helt omöjligt då...

Nån som har nåt tips på hur man kan göra det smidigare? Eller få bort fastbränd saft från en glashäll för den delen...?

• Svar på tråden Skulle det inte vara enkelt med saftmaja!?
  • sirisdotter

Är det förklaringen till att saftmajor inte finns att få tag i annat än begagnade ?

• Sonrisa

Du menar att de är dåliga och därför inte tillverkas längre? Haha, ja, så kanske det är! :)

Men det verkar ju vara en så himla smart idé! Fattar inte varför det ska vara så svårt...

• sirisdotter
    Sonrisa skrev 2011-08-16 22:12:52 följande:
    Du menar att de är dåliga och därför inte tillverkas längre? Haha, ja, så kanske det är! :)

Men det verkar ju vara en så himla smart idé! Fattar inte varför det ska vara så svårt...
    Ingen aning.   Har tänkt tigga syrrans.   Trodde det var en bra pryl.   Bevarar  vitaminer bättre eller nåt.   Att de inte tillverkas längre trodde jag har att göra med att folk inte hinner safta så mycket i dagens samhälle.
  • Sonrisa

Jo, det är säkert så att folk inte har tid att saft nuförtiden. Jag tror att om man får packningen att vara helt tät och på nåt sätt lyckas fixa undertryck i slangen så borde det funka...

Tigg syrrans, testa och rapportera. :)

• ULP
    sirisdotter skrev 2011-08-16 22:03:08 följande:
    Är det förklaringen till att saftmajor inte finns att få tag i annat än begagnade ?
    Jodå, det finns nya saftmajor att köpa. Här t.ex www.bagarenochkocken.se/shop/
  • sirisdotter
    ULP skrev 2011-08-17 14:36:40 följande:
    Jodå, det finns nya saftmajor att köpa. Här t.ex www.bagarenochkocken.se/shop/
    Tack!    Läste det i ett recept någonstans och trodde på uppgiften  att man får söka på loppis
  • Annelie 76
    Sonrisa skrev 2011-08-16 23:24:24 följande:
    Jo, det är säkert så att folk inte har tid att saft nuförtiden. Jag tror att om man får packningen att vara helt tät och på nåt sätt lyckas fixa undertryck i slangen så borde det funka...

Tigg syrrans, testa och rapportera. :)
    Det ska vara en liten pip på insidan som riktas ner mot botten av kastrulldelen saften är i, den kanske inte finns kvar på din. Kanske därför den läcker... Det brukar bara vara den sista eller de två sista flaskorna som är bökiga att fylla, då måste man luta alltihop.

Helt kladdfritt blir det dock inte...
  • Hembakt

Som om allt som är kladdigt skule vara dåliget

• Brittan

När jag kokar saft i saftmajan låter jag saften rinna ner i en hink. Sen rör jag ner socker i saften och tappar saften i plastflaskor som jag sköljt i varmt vatten. Det blir inget klegg alls.

Svar på tråden Skulle det inte vara enkelt med saftmaja!?