• Anonym

Har en lös framtand men har inte råd att gå till tandläkaren...

Mardrömmen som jag haft de senaste 15 åren har besannats.... Jag håller på att tappa tänder... Eller åtminstone en. Ena framtanden är lös. Kan vicka på den fram och tillbaka. Sida till sida alltså. Jag vet inte varför, kände det för några veckor sen och har nu smått panik

Kan inte gå till tandläkaren, har inte råd, har knappt mat för dagen just de här månaderna.... Vad kan det vara? Jag kan inte påstå att jag varit speciellt duktig med tandtråd eller har gått till tandläkaren särskilt ofta. Var dit för 3 år sen och tog bort en massa tandsten
    Kan det vara alla smällar man fått av barnen? Vet inte huuuur många gånger man blivit skallad av deras vilda lekar så blodet sprutat... eller är det mitt nagelbitande? eller är det tandsten trots allt?

Är det bråttom eller kan det vänta? Man kan vicka på den nån milimeter från den andra framtanden....
    Jag är 29 år, ickerökare men jag har rökt förr i mitt liv. Snusat ganska bra också....
    Tanden spänner hela tiden, tänker på det konstant men den här spända känslan är inget jag inbillar mig, det är jag säker på

• Svar på tråden Har en lös framtand men har inte råd att gå till tandläkaren...
  • Anonym

Man kan väl få på räkning?
    Går du dit, får jobbet gjort o sen säger att ja vill ha på faktura. Då kan dom inte säga nåt. SÅ har jag gjort. 

• Anonym

ja men räkning ska ju också betalas inom en snar framtid..... och bara besök till tandhygienist kostar ju runt 700 kr....

• Sessie82

Får man inte check från FK varje år på 300 spänn? o de va ju några år sen, så den summan e kanske rätt hög nu ?

• Anonym (exet)

Bor du i en större stad kan du kanske gå till en annan tandläkare  nästa gång.   Så höll min f d man på;  gick till nya tandläkare varje gång han  behövde -   betalade aldrig....

• figurehead
    Sessie82 skrev 2011-08-16 22:19:37 följande:
    Får man inte check från FK varje år på 300 spänn? o de va ju några år sen, så den summan e kanske rätt hög nu ?
    tyvärr får man ju inte spara de 300 hur som helst.

tror det är max 2 år, sen brinner de inne.

tycker du ska gå till tandläkaren och be om kostnadsförslag,

sen kan du ju försöka lösa betalningen i efterhand,

och det går att göra saker i omgångar,
    Figuren luktar Hubba bubba
  • Neville

tandlossning kanske?

Testa och ring alla tandläkare i din närhet, någon vänlig själv finns det alltid. Jag satt med en visdomstand åt fel håll som spräckte tanden framför och hade inte råd och gå. Gapa kunde jag inte heller, betala det nästa månad kunde jag inte heller.
    Pratade med en tandläkare som lugnade mig, sa kom hit, betala det du kan när du kan, du ska inte ha ont!

Jag fick ( trots att jag inte hade inkomst och en prick hos kronofogden, tack csn, ) betala av skulden i min takt. Vissa tandläkare jobbar för att hjälpa och många kan allt lösa det.

Sen om ni har det dåligt ställt och lever kring existens minimun kan ju socialen gå in och hjälpa till. I vissa fall kan de även ge lån för den typen av saker.

hoppas det går bra!

• Anonym (T)

Behövde göra en rotfyllning medans jag var mammaledig för 3 år sedan. Det var inget som vår ekonomi gillade
    Jag gjorde upp med folktandvården att jag skulle få dela upp betalningen och fick då fakturor hemskickade.

Ta kontakt med en tandläkare och kolla om du kan få betala genom delbetalningar.   

• Anonym
    Anonym (T) skrev 2011-08-16 22:31:41 följande:
    Behövde göra en rotfyllning medans jag var mammaledig för 3 år sedan. Det var inget som vår ekonomi gillade
    Jag gjorde upp med folktandvården att jag skulle få dela upp betalningen och fick då fakturor hemskickade.

Ta kontakt med en tandläkare och kolla om du kan få betala genom delbetalningar.   
    hur länge fick du betala av?
  • Anonym (T)
    Anonym skrev 2011-08-16 23:07:39 följande:
    hur länge fick du betala av?
    Jag har för mig att jag fick göra 3 eller 4 delbetalningar. Fler delbetalningar kunde inte de själva ta beslut om utan var tvunget att gå genom regionen eller något sådant.
  • Anonym

Jag har varit slarvig i perioder genom åren och var inte iväg på 25 år. Har en extrem tandläkarskräck. Förra året kom jag iväg. Hade 4 hål och glädjen var så klart stor över det men jag hade tydligen också börjat få lösa tänder. Dom har flyttat sig en del så det ser egentligen för jävligt ut men jag har inte heller pengar på drygt 2 år att lägga på nya framtänder som är det viktigaste nu.
    Jag har efter dom besöken fått valet att rotfylla eller dra ut en kindtand. Valde av ekonomiska skäl att dra ut. För att ha lösa tänder satt den in i helvete hårt. Så jag är inte oroligt att mina ska ramla ut på 2 år i alla fall.

• Anonym

Ok men det handlade om en hörntand... en sån kan man väl dra ur men hur kul är det att dra ut en framtand.... jag skulle ringt tandvården idag men fick inte möjlighet.

Så du har just nu lösa framtänder? hur pass lösa är de och vad sa tandläkaren att det berodde på samt om det fanns nån risk att de skulle ramla ur?

• Anonym

Helt ärligt trodde jag inte att dom var lösa. Men hon sa det. Tänker inte dra ut dom och ersätta dom förrän det behövs.
    Hon trodde det kunde bero på rökningen, rökt i över 30 år, men varit rökfri i 3 nu. Hade jag tur så stannade det upp och jag kunde ha det så här.
    Hon tror inte att dom kommer att bara ramla ut så där rätt va det är. Fast jag känner ju av att det känns konstigt när jag ska bita av vissa saker men det är inte värre än jag klarar det,.
    Jag tänker ju inte bara dra ut utan att ha pengar att sätta in nya fina igen.

En hörntand hade jag inte heller dragit ut. Jag hade försökt gå dit och frågat hur länge dom trodde den kunde bli kvar om du använde den sidan så lite som möjligt.

• Anonym (exet)

Kindtänder har jag dragit ut flera genom åren;  visdomstand först kanske.   Inga problem.   Det var knappast så att de vickade och var väldigt lösa.   Litade på tandkläkarens bedömning att de var dags att åtgärda.   Porslinskrona skulle väl ha  kostat minst 4 000 per tand.

Framtanden jag slog ut genom en olyckshändelse  i ungdomen är jag betydligt mer mån att ersätta.   Stiftet den sitter på är inte stabilt längre.   Tuggar jag oförsiktigt   på t ex  knäckebröd eller nästan vad som helst på den sidan lossnar nog hela   konstruktionen...  Billigaste sättet att åtgärda det vore en   delprotes.....

Svar på tråden Har en lös framtand men har inte råd att gå till tandläkaren...