• Anonym (undran)

Ta med barn till muntlig förberedelse vid Tingsrätt?

En konstig fråga men kan  min syster göra så? Hon har en dotter med sitt ex. Dottern är i skolåldern och är handikappad. Min syster har stämt sitt ex på högre underhåll. Nu har hon blivit kallad till samtal i tingsrätten men har ingen barnvakt utan måste ta med dottern dit. (Tingsrätten ligger i annan kommun i annan del av landet. Syrran måste övernatta därför kan hon inte lämna dottern ensam hemma). Jag är själv bosatt utomlands och har ingen chans att ta semester för att åka och passa hennes dotter. Hur sjutton löser man det?

• Svar på tråden Ta med barn till muntlig förberedelse vid Tingsrätt?
  • Anonym

Nej, hon ska absolut inte ta med barnet till förhanslingen! Något kontaktverk måste hon ha... Tänk om hon skulle bli allvarligt sjuk och inte kunna ta hand om sitt barn, skulle hon lämna barnet ensam då?

• Anonym (undran)

Nej, hon har inget kontaktverk. Hon har bara mig men jag flyttade förra året och kan inte hjälpa henne. Finns det något specifikt hinder, någon lag eller paragraf till att barn inte får följa med? Det är dottern det handlar om.

• Anonym
    Anonym (undran) skrev 2011-08-16 23:04:13 följande:
    Nej, hon har inget kontaktverk. Hon har bara mig men jag flyttade förra året och kan inte hjälpa henne. Finns det något specifikt hinder, någon lag eller paragraf till att barn inte får följa med? Det är dottern det handlar om.
    Ingen alls? Har hon inget stöd från kommunen om dottern är så handikappad? Avlastningsfamilj? Har pappan umgänge? Kan farföräldrar eller någon annan ta hand om flickan under förhandlingen.

Det anses inte lämpligt att ta med barn i ärenden som rör dem.
  • Anonym (undran)

Nej,  något kommunalt stöd finns inte. Ingen avlastningsfamilj heller. Fadern har nekat umgänge sedan flickan föddes.Min syster har klarat det helt själv. Farföräldrar vill inte ha kontakt och morföräldrarna finns inte med i bilden sedan många år. Det finns helt enkelt ingen.

• Anonym
    Anonym (undran) skrev 2011-08-16 23:16:15 följande:
    Nej,  något kommunalt stöd finns inte. Ingen avlastningsfamilj heller. Fadern har nekat umgänge sedan flickan föddes.Min syster har klarat det helt själv. Farföräldrar vill inte ha kontakt och morföräldrarna finns inte med i bilden sedan många år. Det finns helt enkelt ingen.
    Om flickan går i skolan har hon väl en assistent?
  • Anonym (undran)

Nej, ingen egen assistent men extra stöd.  Dottern kan inte lämmnas ensam hemma ett helt dygn. utan min syster säger att då får de åka båda två. Något annat val finns inte.

• Anonym
    Anonym (undran) skrev 2011-08-16 23:32:54 följande:
    Nej, ingen egen assistent men extra stöd.  Dottern kan inte lämmnas ensam hemma ett helt dygn. utan min syster säger att då får de åka båda två. Något annat val finns inte.
    Vad hemskt om något skulle hända mamman. Hon kan kontakta soc och försöka få tillfällig hjälp via dem för att kunna åka till förhandlingen.

Hon kan ringa tingsrätten och fråga dem om lämpligheten att ta med flickan.
  • Anonym (undran)
    Anonym skrev 2011-08-16 23:44:48 följande:
    Vad hemskt om något skulle hända mamman. Hon kan kontakta soc och försöka få tillfällig hjälp via dem för att kunna åka till förhandlingen.

Hon kan ringa tingsrätten och fråga dem om lämpligheten att ta med flickan.
    Tack, det var ett bra råd. Jag ska framföra det till min syster när jag pratar med henne imorgon. Jag vill gärna kunna hjälpa henne på något sätt men just nu är jag låst.
  • Anonym
    Anonym (undran) skrev 2011-08-17 00:09:58 följande:
    Tack, det var ett bra råd. Jag ska framföra det till min syster när jag pratar med henne imorgon. Jag vill gärna kunna hjälpa henne på något sätt men just nu är jag låst.
    Jag hoppas det löser sig! Ibland är man bakbunden och kan bara göra det lilla. Hoppas det går bra för din syster!
  • Anonym

Men har barnet extra stöd av en människa så kan de väl åka alla tre o extra stödperson passar barnet under själva förhandlingen

• vetvadjagvill
    Anonym (undran) skrev 2011-08-16 23:32:54 följande:

Kan hon inte fråga om den personen vill vara  "barnvakt" till barnet mot ersättning ?
    vad är det för handikap?
    kan hon fråga nån skolkamrats föräldrar om hjälp?

iblnad ställer de upp med all hjälp man inte trodde fanns.

fråga skolfröken?
    fritidsfröken?

Kännde de någon som vill tjäna en slant och kan ta ansvar?       

• Anonym

Kan nod med all säkerhet påstå att hon inte kommer att få närvara i rättsalen!
    Vilket oxå är fullt förståligt!
    Ett barn har inget att göra i en sal där det pågår en vårdnads tvist
    Hon får väl helt enklet avboka förhandlingen och försöka lösa det till nästa gång!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 01:08:56 följande:
    Kan nod med all säkerhet påstå att hon inte kommer att få närvara i rättsalen!
    Vilket oxå är fullt förståligt!
    Ett barn har inget att göra i en sal där det pågår en vårdnads tvist
    Hon får väl helt enklet avboka förhandlingen och försöka lösa det till nästa gång!
    Det gäller inte en vårdnadstvist utan barnets rätt till högre underhåll...:) Barnet är målsägande....
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 01:45:34 följande:
    Det gäller inte t inte borde se o höra vad deten vårdnadstvist utan barnets rätt till högre underhåll...:) Barnet är målsägande....
    Tycker inte det spelar någon som helst roll.Barnet är för litet att närvara vid sådana förhandlingar! Det är upp till dom vuxna att sköta.Det har dom själva som satt sig i den sitsen, barnet ska inte behöva se o höra sånt som beträffar föräldrarnas osämja.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 01:48:47 följande:
    Tycker inte det spelar någon som helst roll.Barnet är för litet att närvara vid sådana förhandlingar! Det är upp till dom vuxna att sköta.Det har dom själva som satt sig i den sitsen, barnet ska inte behöva se o höra sånt som beträffar föräldrarnas osämja.
    Tycker du ja. Frågan är inte vad du tycker utan vad rätten tycker. Nu är det barnets yrkan om högre underhåll, drivet av mamman, som ska behandlas. Klart barnet är välkommen då!

Pappan bör väl se till att göra det rätta för barnet utifrån sin ekonomiska förmåga så föräldrarna slipper vara osams, eller?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 01:56:23 följande:
    Tycker du ja. Frågan är inte vad du tycker utan vad rätten tycker. Nu är det barnets yrkan om högre underhåll, drivet av mamman, som ska behandlas. Klart barnet är välkommen då!

Pappan bör väl se till att göra det rätta för barnet utifrån sin ekonomiska förmåga så föräldrarna slipper vara osams, eller?
    Visst är det så! Spelar ingen roll vad varken jag eller DU tycker eller tror om saken:) Ringa och kolla upp saken tar 5 minuter max... men vad trisst det skulle bli då utan att ha något att diskutera:) För varken DU eller jag vet faktiskt utab vi tror... DU precis som jag! sen är det skitsamma om det är mamman eller pappan som inte gjort rätt för sig, det är i alla falla INTE barnets fel! 
    Hur man nu än vrider o vänder på det så är det INTE barnets fel och barnet bör inte utsättas för de vuxnas tjafs! Och tjafs är det/blir det helt klart om det gått tilll rättsak!
    Inget barnet valt:)
  • Anonym (klart man kan!)

hej.
    jag har själv varit i TR och hade då min son på 6 mån med mig! det går alldeles utmärkt!
    är man ensamstående så är man och då får ju barnen följa med!
    be din syster ta med kritor och block till henne!
    lycka till

• jeppsson
    Anonym (klart man kan!) skrev 2011-08-22 00:08:28 följande:
    hej.
    jag har själv varit i TR och hade då min son på 6 mån med mig! det går alldeles utmärkt!
    är man ensamstående så är man och då får ju barnen följa med!
    be din syster ta med kritor och block till henne!
    lycka till
    Är säkert helt olika beroende på domaren, min svägerska fick inte ta med sig barnet in, så det skiljer nog.Ring och fråga Ts, du kommer då få ett snabbt och korrekt svar till skillnad från FL:s alla experter!Glad
  • Anonym (klart man kan!)
    jeppsson skrev 2011-08-22 00:13:29 följande:
    Är säkert helt olika beroende på domaren, min svägerska fick inte ta med sig barnet in, så det skiljer nog.Ring och fråga Ts, du kommer då få ett snabbt och korrekt svar till skillnad från FL:s alla experter!Glad
    OT: jag tänkte inte ens tanken på att lämna över min 6 mån för barnvakt! såg det som en självklarhet då man är ensamstående. det enda som komenterades var: kunde du inte hitta barnvakt? varpå mitt svar blev att: vad ska jag med det till!

inget konstigt alls!
Svar på tråden Ta med barn till muntlig förberedelse vid Tingsrätt?