Anonym (undrar) skrev 2011-09-08 15:45:16 följande:
Hej!
Jag undrar hur springmasken egentligen smittar.
Om man tar mig som exempel, jag lever tillsammans med min man i en villa, inga barn, inga husdjur.
Jag har de senaste två veckorna varit sjuk, har åkt på affären ett par tre gånger max under den tiden. Annars bara varit hemma. Min man har arbetat som vanligt.
Kan jag har blivit smittad med springmask från t.ex affären? Någon har det under sina naglar, tar på ett mjölpaket som jag i sin tur tar på och tar med mig hem. Är det på sätt det kan smitta för vuxna?
Eller har min man satt sig på toa på arbetet, människan före hade springmask och dessa har följt med honom hem, till mig för vi sover i samma säng?
Jag frågar för jag är lite förvirrad. Tror mig ha fått det (har Googlat en hel del och har väl fått det "bara för det" :-P) men jag blir inte klok på var det kan ha kommit ifrån i såna fall.. De "klassiska" symtom som att det kliar nå så kopiöst på kvällar/nätter har jag inte märkt av, eller att det är några maskar i avföringen. Inte heller har jag sett något när jag har kikat med spegel då det har kittlats där bak..
Funderar på hemorrojder, men kvinnan jag pratade med på 1177 sa att hemorrojder inte kliar eller kittlas så då verkar ju det osannolikt, eller?
Hemorrojder kliar visst. Men klådan beror ofta på att den känsliga huden kring ändtarmen har blivit irriterad. Prova köp Xyloproct. Det kan ju vara springmask också. Köp en kur mot springmask också från apoteket och se om det slutar.