• Anonym

springmask som vuxen

Undrar hur man får det som vuxen, har barn men hittar inte nån mask hos barnet, har själv haft det 3 ggr med några år mellan så jag är inte återsmittad.. känner mig så äcklig!!!
    O jag är helt säker på att det är mask oxå, har hittat en så jag är helt 100.. o ja den rör sig så det är inte nåt skräp..  :/

• Svar på tråden springmask som vuxen
  • Anonym (smitta)

Det är ganska lätt bli smittad, tex genom att dela toalett eller sova i samma säng. Det kan finnas ägg i damm också på en "smittad" toa, fastnar under naglarna tex som sedan stoppas i mun (vanligt hos barn) eller andas in. Hela familjen rek behandling även om det bara hittas hos en ifall man delar toalett eller sovplats. Apoteket har bra info.

• Anonym (undrar)

Hej!

Jag undrar hur springmasken egentligen smittar.

Om man tar mig som exempel, jag lever tillsammans med min man i en villa, inga barn, inga husdjur.
    Jag har de senaste två veckorna varit sjuk, har åkt på affären ett par tre gånger max under den tiden. Annars bara varit hemma. Min man har arbetat som vanligt.

Kan jag har blivit smittad med springmask från t.ex affären? Någon har det under sina naglar, tar på ett mjölpaket som jag i sin tur tar på och tar med mig hem. Är det på sätt det kan smitta för vuxna?

Eller har min man satt sig på toa på arbetet, människan före hade springmask och dessa har följt med honom hem, till mig för vi sover i samma säng?

Jag frågar för jag är lite förvirrad. Tror mig ha fått det (har Googlat en hel del och har väl fått det "bara för det" :-P) men jag blir inte klok på var det kan ha kommit ifrån i såna fall.. De "klassiska" symtom som att det kliar nå så kopiöst på kvällar/nätter har jag inte märkt av, eller att det är några maskar i avföringen. Inte heller har jag sett något när jag har kikat med spegel då det har kittlats där bak..

Funderar på hemorrojder, men kvinnan jag pratade med på 1177 sa att hemorrojder inte kliar eller kittlas så då verkar ju det osannolikt, eller?

• Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2011-09-08 15:45:16 följande:
    Hej!

Jag undrar hur springmasken egentligen smittar.

Om man tar mig som exempel, jag lever tillsammans med min man i en villa, inga barn, inga husdjur.
    Jag har de senaste två veckorna varit sjuk, har åkt på affären ett par tre gånger max under den tiden. Annars bara varit hemma. Min man har arbetat som vanligt.

Kan jag har blivit smittad med springmask från t.ex affären? Någon har det under sina naglar, tar på ett mjölpaket som jag i sin tur tar på och tar med mig hem. Är det på sätt det kan smitta för vuxna?

Eller har min man satt sig på toa på arbetet, människan före hade springmask och dessa har följt med honom hem, till mig för vi sover i samma säng?

Jag frågar för jag är lite förvirrad. Tror mig ha fått det (har Googlat en hel del och har väl fått det "bara för det" :-P) men jag blir inte klok på var det kan ha kommit ifrån i såna fall.. De "klassiska" symtom som att det kliar nå så kopiöst på kvällar/nätter har jag inte märkt av, eller att det är några maskar i avföringen. Inte heller har jag sett något när jag har kikat med spegel då det har kittlats där bak..

Funderar på hemorrojder, men kvinnan jag pratade med på 1177 sa att hemorrojder inte kliar eller kittlas så då verkar ju det osannolikt, eller?
    Hemorrojder kliar visst. Men klådan beror ofta på att den känsliga huden kring ändtarmen har blivit irriterad. Prova köp  Xyloproct. Det kan ju vara springmask också. Köp en kur mot springmask också från apoteket och se om det slutar.
  • pluppfamiljen

Vi slängde ut alla hand dukar till hand tvätt ställde dit hand sprit så fort vi hade duschat tvättade vi hand duken, sov på en gångs pappers drag tiggde till mig en förpackning gratis på vårdcentralen sen vart de mask drabbade friska. Och så åt de röda tabletter. Hmm klippte naglarna korta med.

Hej jag heter Bärt jag bor i din Stjärt sa jag och viftade på pekfingret åt min man som inte hade någon humor just då. Jag var den ända som inte fick det. Skrattande

Blivande 6 barns mamma
  • Anonym (undrar)

Jag hittade sidan jag läste att hemorrojer kunde klia och det stod på 1177s hemsida! Snacka om clueless kvinnan jag pratade med, ja ja..
    Jag var iväg på Apoteket igår och köpte hem piller mot springmask och tog dom igår. Hur lång tid tar det innan man märker skillnad? När slutar det kittla om det är mask? Jag känner ingenting på kvällen eller natten, som verkar vara en klassiskt tecken på springmask, jag har också (ursäkta äcklet!) dissekerat mitt bajs de senaste tre dagarna och inte en tillstymmelse till mask i avföringen. För vad jag förstår så ser man maskarna om det skulle vara så?

Om det är hemorrojer som kittlar, hur lång tid tar det innan salvan verkar då?

Jag är helt lost i den här världen och ändå har jag sedan 2009 haft IBS-D men inga kittlingar som nu..

Svar på tråden springmask som vuxen