• Anonym (orolig)

han hård och principfast jag mjuk och känslomänniska

Jag lever med en man sedan 3 år tillbaka och nu väntar vi vårt första gemensamma barn.

Jag upplever dock att vi har ett problem och det är att vi kommunicerar så olika. Jag upplever att han är väldigt hård och lägger alltid fram vad han tycker med en hård ton. Om jag gör något som han tycker går mot vad vi tidigare kommit överens om (exempelvis gällande barnens regler) så blir han nästan alltid arg.

Jag i min tur vill gärna sitta ner och prata om saker på ett trevligt sätt och  lägger inte energi på att bli arg på sådana saker, så länge man inte menar något illa eller gör något fel med mening så ser jag ingen anledning att bli arg.

Han tycker jag är för vek och jag tycker han är för hård.

Jag vet inte hur vi ska komma förbi att vi är så olika här. Varje gång vi bråkar eller han blir så arg så tappar jag lite av känslorna.

• Svar på tråden han hård och principfast jag mjuk och känslomänniska
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Ett problem med den olikheten du beskriver är att ni tenderar att hamna i vem som har rätt. Den här olikheten kanske finns mellan er men ni kan inte göra om varandra. Det ni behöver tänka på är hur ni påverkar varandra för det gör ni i högsta grad. När han pratar med en hård ton eller blir arg tror jag att det påverkar dig väldigt negativt känslomässigt. Försök att känna efter hur det känns när han är så. Tala sedan om för honom hur hans beteende påverkar dig, hur det får dig att känna.
    Ni behöver också ett klimat att prata med varandra utan ilska, hårda toner eller bråk. Det är bådas ansvar. Han måste rannsaka sig till varför han reagerar med ilska och se sin del i era bråk. Tillsammans kan ni ändra detta. Det blir annars en ond cirkel där du riskerar att tappa mer och mer känslor vilket hotar hela ert förhållande.
    Sök hjälp om ni inte klara detta på egen hand. Ibland är det svårt att bryta.
    Hälsningar
    Gerd    

Svar på tråden han hård och principfast jag mjuk och känslomänniska