här är den stolen norgesessan skriver om. http://www.axkid.se/index.php/produkter/kidzofix
Jasusu skrev 2011-08-17 11:58:42 följande:
Det bästa är att åka till en affär och titta på utbudet. Gärna åka till två-tre olika affärer så kan ni jämföra priser också. Vissa stolar har en platta man måste köpa till,andra stolar har så att man fäster stolen direkt i isofixfästena i bilen.
Plattorna och stolen säljs separat.
Vet du om att NTF har babyskydd att hyra ut? Utan isofix plattan så kostar de 400kr för nio månader. Minns inte vad det kostar med . Finns att hyra på Östra alt NTFs kontor i stan
Nu pratar du om babyskydd, TS menar stolen efter babyskyddet.
Om han tycker att mobin tar mycket plats så är det troligen ännu värre med de med isofix. Av de stolarna vi kollade på så verkade de ta stor plats allihop.
Flyttar ni stolen mycket eftersom han tycker det är jobbigt att spänna remmarna. Vi har också en mobi och den är kanon åt sonen men jobbig att flytta, vi har så mjuka säten så det är svårt att få stolen att sitta bra. I mina föräldrars bil så är det lättare. Då fäster vi remmarna i stolen framför så den sitter löst. Sen sätter vi fast bältet runt hornen så det sitter hårt och där det ska. Efter det så drar vi åt banden så hårt vi kan när passagerarstolen är så långt bak som den kan utan att slå i barnstolen. Vinklar upp ryggen lite också. Sen för att få fast det där sista så barnstolen står stenhårt så sätter sig en person i passagerarstolen och drar den stolen frammåt, då dras banden på barnstolen åt. Till sist så trycker vi ner stödbenet.
Jag vet att det står en annan ordning i manualen men om man spänner bältet runt hornen först, sen banden och sist stödbenet så är det lättare att få stolen att stå bra, och det är ok att göra så, jag har pratat med tillverkaren.