• Honeyrose

bilbarnstol med isofix?

vi har nu en maxi cosi mobi som jag älskar, men min man tycker att den tar mycket plats och jobbig att fästa med bälterna som ska vara typ bakom stolen.... så nu till nästa barn tänkte vi köpa en med isofix, men jag är osäker på hur det fungerar och vilka stolar som finns att välja mellan. någon som har råd, tips eller liknande.... köper man stolen och plattan tillsammans, alltså att de sitter ihop eller köps de separat? tyckte vår maxi cosi var dyr men dessa med isofix verkar vara ännu dyrare, någon som vet? bor i göteborg.

tack!

• Svar på tråden bilbarnstol med isofix?
  • norgesessan

Banden bak har man endå (förutom på en akta Graco stol).

Nackdelen är också att det är 18kg gräns. Det har dock kommit ut en ny stol som är isofix upp till 18, sen fäster man den med bälte. Den har stödben och band, men banden stramar sig själv när man trycker ner stolen.

Kommer dock inte ihåg vad den heter.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Jasusu

Det bästa är att åka till en affär och titta på utbudet. Gärna åka till två-tre olika affärer så kan ni jämföra priser också. Vissa stolar har en platta man måste köpa till,andra stolar har så att man fäster stolen direkt i isofixfästena i bilen.
    Plattorna och stolen säljs separat.
    Vet du om att NTF har babyskydd att hyra ut? Utan isofix plattan så kostar de 400kr för nio månader. Minns inte vad det kostar med   . Finns att hyra på Östra alt NTFs kontor i stan

• norgesessan

Efteråt fäster man den med bilbältet till 25 kg, förtydigar.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • cicci85

Be safe monteras utan band, den verkar jättesmidig! men den är ju bara godkänd till 18 kg. Axlid kodzofix är ju smartare på det sättet, den funkar ju till 25 kg, men den ha jag aldrig sett på riktigt.

• t0va

här är den stolen norgesessan skriver om. http://www.axkid.se/index.php/produkter/kidzofix

Jasusu skrev 2011-08-17 11:58:42 följande:

Det bästa är att åka till en affär och titta på utbudet. Gärna åka till två-tre olika affärer så kan ni jämföra priser också. Vissa stolar har en platta man måste köpa till,andra stolar har så att man fäster stolen direkt i isofixfästena i bilen.
    Plattorna och stolen säljs separat.
    Vet du om att NTF har babyskydd att hyra ut? Utan isofix plattan så kostar de 400kr för nio månader. Minns inte vad det kostar med   . Finns att hyra på Östra alt NTFs kontor i stan

Nu pratar du om babyskydd, TS menar stolen efter babyskyddet. 

Om han tycker att mobin tar mycket plats så är det troligen ännu värre med de med isofix. Av de stolarna vi kollade på så verkade de ta stor plats allihop.

Flyttar ni stolen mycket eftersom han tycker det är jobbigt att spänna remmarna. Vi har också en mobi och den är kanon åt sonen men jobbig att flytta, vi har så mjuka säten så det är svårt att få stolen att sitta bra. I mina föräldrars bil så är det lättare. Då fäster vi remmarna i stolen framför så den sitter löst. Sen sätter vi fast bältet runt hornen så det sitter hårt och där det ska. Efter det så drar vi åt banden så hårt vi kan när passagerarstolen är så långt bak som den kan utan att slå i barnstolen. Vinklar upp ryggen lite också. Sen för att få fast det där sista så barnstolen står stenhårt så sätter sig en person i passagerarstolen och drar den stolen frammåt, då dras banden på barnstolen åt. Till sist så trycker vi ner stödbenet.

Jag vet att det står en annan ordning i manualen men om man spänner bältet runt hornen först, sen banden och sist stödbenet så är det lättare att få stolen att stå bra, och det är ok att göra så, jag har pratat med tillverkaren.

• Honeyrose

ja precis jag pratar inte om babyskydd, det har vi hyrt från ntf =) utan stolen efter. vi flyttar inte vår mobi mycket men tycket ofta att bälterna blir lösa o måste justeras, sen har vi ju en stol bakom passagerar sätet redan så nästa stol kommer att stå bakom förar sätet och då måste vi reglera bältena varje gång jag o min man byter, för att han har stolen längre bak än mig när jag kör och jag klarar inte av att dra åt dem, tycker det är otroligt jobbigt. dessutom stressigt att åka iväg med två barn själv, massa saker, o man blir väl inte alltid så tidig som man hoppats, att då stå o fixa stolen länge skulle jag inte orka med. men ja vi får nog åka o titta runt i olika affärer... vill ju inte ha en alltför dyr stol heller, tyckte mobin var dyyr och den betalade vi ca 3600 för. jobbigt att välja stolar =)

• Jasusu

Ups sorry. Tolkade det fel iom att ts skrev nästa barn..tog för givet att det var en bebis.

• t0va
    Honeyrose skrev 2011-08-17 12:28:21 följande:
    ja precis jag pratar inte om babyskydd, det har vi hyrt från ntf =) utan stolen efter. vi flyttar inte vår mobi mycket men tycket ofta att bälterna blir lösa o måste justeras, sen har vi ju en stol bakom passagerar sätet redan så nästa stol kommer att stå bakom förar sätet och då måste vi reglera bältena varje gång jag o min man byter, för att han har stolen längre bak än mig när jag kör och jag klarar inte av att dra åt dem, tycker det är otroligt jobbigt. dessutom stressigt att åka iväg med två barn själv, massa saker, o man blir väl inte alltid så tidig som man hoppats, att då stå o fixa stolen länge skulle jag inte orka med. men ja vi får nog åka o titta runt i olika affärer... vill ju inte ha en alltför dyr stol heller, tyckte mobin var dyyr och den betalade vi ca 3600 för. jobbigt att välja stolar =)
    Jo förstår det, vi har turen att bara jag kör bilen skulle vara skitjobbigt annars. Vad har ni för bil, för det kan gå att sätta in öglor i golvet om ni inte redan har det så slipper ni dra åt remmarna varje gång ni byter förare. 

Håller med dig om att man får dra åt lite då och då, många andra stolar har att man knäpper över ett spänne där man har bilbältet så det sitter fast. Eller så drar man det över själva sitsen och då sitter det också bättre fast.  
  • Honeyrose

vi hade en bil med öglor, men där fick vi bara plats med en stol ;) så vi bytte till en bil som inte har öglor där nere utan man fäster i stolen på nåt sätt (min man som fixade det), fast den nya har isofix, därför vi funderade på det.

Noblesss - ingen fara =) hon är bebis nu, men måste snart byta stol.

svårt val!

förra gången var mobi en självklarhet för mig, den var bra och fint! ;) 

• t0va

aha, men kolla ifall affären har kidzofix hemma, det är en helt ny stol så jag vet inte hur mycket plats den tar men man drar åt remmarna genom att trycka på stolen. Finns en instruktionsfilm som visar det. Verkar jättesmidigt. Så slipper man stå och dra som en galning. 

• Honeyrose

verkar superbra =) ska kolla! tack för alla tips!!

Svar på tråden bilbarnstol med isofix?