Lärare-Hur mycket reglerad planering?
Hej
Jag jobbar som lärare sedan en termin tillbaka och är redan på väg in i väggen! Jag undrar hur mycket reglerad arbetstid ni andra har på er arbetsplats, alltså utöver förtroendetiden. Jag jobbar 80% (men det känns som 160%) och är ledig en dag i veckan. Alla har reglerad arbetstid på 35 h på arbetsplatsen (vid heltid) vet jag och hittar också belägg för detta i HÖK10. Däremot påstår min rektor att vi av dessa timmar skall vara 28 h i barngrupp. Ena veckan har vi tre timmars möte och andra veckan har vi en. Vi har även ansvarsuppdrag, vilket man måste ha och detta tar minst en timma per vecka det också. Jag är med i "Vuxenteamet" och jobbar mot mobbing t ex. Då jag jobbar 80 % har jag 5,5 h planeringstid men mötena blir ju inte kortare för mig och ena veckan får jag alltså ut högst 1,5 h planering och andra veckan högst hela 3,5 h. Händer det något som jag måste ta tag i med vuxenteamet eller det är någon föreläsning eller dylikt kan det alltså hända att jag inte får någon planering alls till eget arbete.
Jag har en 4:a och skolan är enparallelig och jag har ingen att samarbeta med utan måste hålla alla lektioner själv, göra pedagogiska planeringar, omdömen, ja ni vet, allt ....
Jag vet att jag har förtroendetid på 8 h i veckan (eftersom jag jobbar 80%) och den tiden fyller jag utan problem med allt arbete jag inte hinner på arbetsplatsen men jag undrar om inte lite av den tiden även är till för utvecklingssamtal? Jag hinner varken ha elev- eller föräldrakontakter inom min normala arbetstid om jag även skall hinna planera lektioner.
Skall det verkligen vara så här? Hur har ni andra lärare det? Jag kommer att säga upp mig även om jag älskar min klass för jag klarar inte detta :(.