• Phillippa

Lärare-Hur mycket reglerad planering?

Hej

Jag jobbar som lärare sedan en termin tillbaka och är redan på väg in i väggen! Jag undrar hur mycket reglerad arbetstid ni andra har på er arbetsplats, alltså utöver förtroendetiden. Jag jobbar 80% (men det känns som 160%) och är ledig en dag i veckan. Alla har reglerad arbetstid på 35 h på arbetsplatsen  (vid heltid) vet jag och hittar också belägg för detta i HÖK10. Däremot påstår min rektor att vi av dessa timmar skall vara 28 h i barngrupp. Ena veckan har vi tre timmars möte och andra veckan har vi en. Vi har även ansvarsuppdrag, vilket man måste ha och detta tar minst en timma per vecka det också. Jag är med i "Vuxenteamet" och jobbar mot mobbing t ex. Då jag jobbar 80 % har jag 5,5 h planeringstid men mötena blir ju inte kortare för mig och ena veckan får jag alltså ut högst 1,5 h planering och andra veckan högst hela 3,5 h. Händer det något som jag måste ta tag i med vuxenteamet eller det är någon föreläsning eller dylikt kan det alltså hända att jag inte får någon planering alls till eget arbete. 

Jag har en 4:a och skolan är enparallelig och jag har ingen att samarbeta med utan måste hålla alla lektioner själv, göra pedagogiska planeringar, omdömen, ja ni vet, allt .... 

Jag vet att jag har förtroendetid på 8 h i veckan (eftersom jag jobbar 80%) och den tiden fyller jag utan problem med allt arbete jag inte hinner på arbetsplatsen men jag undrar om inte lite av den tiden även är till för utvecklingssamtal? Jag hinner varken ha elev- eller föräldrakontakter inom min normala arbetstid om jag även skall hinna planera lektioner.

Skall det verkligen vara så här? Hur har ni andra lärare det? Jag kommer att säga upp mig även om jag älskar min klass för jag klarar inte detta :(.  

• Svar på tråden Lärare-Hur mycket reglerad planering?
  • Vitamin

Va, 28 timmar schemalagd undervisningstid, och det på 80 %???
    Verkar totalt orimligt.
    De kommunala grundskolor jag har jobbat på har haft ca 17,5 klocktimmar undervisningstid för heltid...
    Med viss nedsättning beroende på specialuppdrag.

Nu jobbar jag på friskola (gymnasium) med semestertjänst. 40 timmar arbetsplatsförlagd tid (med viss flexmöjlighet), plus 5 timmar "förtroendetid" för att jobba in loven.
    Undervisningstid vid heltid: 20 klocktimmar, om man är mentor för en klass 17,5 timmar.

• Phillippa

Nä, 28 h är på heltid. Jag som jobbar 80% ska jobbar 22,5 h i barngrupp. Men det känns inte heller rimligt, jag kommer att gå under :(. 

• Phillippa

Ursäkta att jag skriver som en kratta. Jag har varit vaken sedan kl: 04.00 och grubblat och jobbat idag på min lediga dag :(. 

• Vitamin

Jag tycker att din arbetsbörda verkar helt orimlig, och precis som du säger blir ju mötena lika långa för dig och tar ju mer procentuellt av din planeringstid. På min skola är det så att om man inte jobbar heltid är man inte heller med heltid på all möten/konferenser mm. Och givetvis ska utvecklingssamtal mm rymmas inom förtroendetiden.
    Har du pratat med fackrepresentanterna på din skola? Har dina kollegor samma undervisningstid som du?
    Vad säger skolchefen (om det är en kommunal skola?

• Phillippa

Tack, det var skönt att höra att det känns orimligt för det är precis vad jag tycker och jag kommer inte att acceptera det. Jag ska träffa facket imorgon men de tyckte att det lät sjukligt mycket när jag pratade med dem i telefon. Bra ide' att ringa skolchefen, det gör jag så klart om rektorn inte ändrar sig imorgon!

Skall det vara så här så ser jag mig om efter ett annat jobb.

• mirakelasta

Vi får ligga max på 17-18 timmar för vår rektor. Åk 1-2 har 14 timmar och det räknas som heltid. Andra skolor i Göteborg har anser däremot att åk 1-2 inte har heltid utan "tvingar" lärarna att tillbringa ett antal timmar på fritids.

Jag har just nu 14,1 timmar undervisningstid. Arbetar i grundsär/träningsskola åk 1-5.

Förtroendetiden ska räckatill föräldramöten och utvecklingssamtal     

• Kodia

Hm, det verkar konstigt! Då måste ni räkna på ett annat sätt än andra skolor, för inga skolelever har ju så mycket lektioner! Vi har betydlligt mer "planering" än så, men då räknas ju även stunden innan eleverna börjar på morgonen, alla raster som man inte har rastvakt på, osv. Vad räknas som barntid resp planering hos er? Hur många minuters lektioner resp rastvakter har du? (+ ev anna elevtid)

• Mammatilltvåprinsar

Har sju års erfarenhet och har varit på tre skolor. Svarar som jag fått lära mig.

Som heltidare har man 35 timmars reglerad tid. Enligt beslut i arbetsam stolen bestämmer arbetsgivaren över den tiden. Det är alltså lagligt att ha det som du har det men jättedumt av många skäl förstås. De skolor jag jobbat på har haft ca 18 timmars undervisning för heltidare.

Däremot ska allt som är beroende av tid och rum rymmas inom de 35 timmarna. Utvecklingssamtal, omdömesskrivande etc måste du vara i skolan för att göra och det måste vara klart inom en viss tid. Beordrar rektor dig att lägga ett samtal utanför de 35 timmarna ska du ha övertidsersättning eller komptid. Kommer ni inte överens om vilket är det pengar som gäller. Beordrar rektor dig att lägga ett samtal efter 19 på kvällen ska du även ha ob-tillägg.

Hoppas det klarnade något. Sök nytt jobb och var rädd om dig!

Svar på tråden Lärare-Hur mycket reglerad planering?