• Anonym

Försäkringen som finns på förskolan - Någon som fått ut för sveda och värk?

Vi väntar på besked om dottern ska få ut någon ersättning för sveda och värk via den försäkring som kommunen har för förskolebarnen. Ärendet är skickat till psykolog och hoppas vi snart får svar. Är det någon här som fått ut ersättning till sitt barn via den försäkringen? Vad hade hänt och vilket belopp fick de?

• Svar på tråden Försäkringen som finns på förskolan - Någon som fått ut för sveda och värk?
  • Sanningsdan

Sonen fick 3000:- för sveda och värk från skolans olycksfallsförsäkring (vet ej på rak arm vilket förs.bolag) när han klämde av fingertoppen i en dörr.

• Anonym

Min son fick för sveda och värk samt fick jag ut en kostnad för förlorad arbetsinkomst och läkarvård, det var när min son ramlade ner från ett träd och bröt lårbenet det vi fick ut va närmare 30,000

• Anonym (JA)

Min väninna fick nog 3-4000 för sveda och värk, dessutom för förlorad arbetsinkomst eftersom de fick vabba en månad efter att deras son fick varmt kaffe över benet. En av pedagogerna hade precis hällt upp kokande vatten och blandat i kaffepulver, sen ställt koppen på en bänk som pojken kom åt och fick över hela benet........

• 071001

Förlåt att jag bryter in och frågar, men hur kommer det sig att man kan få för sveda och värk när nåt händer på fsk/skolan, men inte när det händer annars? Dottern klämde tummen, den gick av och hon opererades, men hon nekades utbetalning för sveda och värk. Ev kan hon få ut nåt om ärret blir vanprydande. Vi har Trygg Hansa ifall det spelar in, förstår att det kan skilja mellan bolagen.

• Anonym

Tack för svaren. Har nämligen hört att just förskoleförsäkringarna ska vara svåra att få ut ersättning från. Hoppas verkligend ottern kan få ut ersättning därifrån då hon inte fick det från vår vanliga försäkring

• Anonym
    071001 skrev 2011-08-17 13:49:42 följande:
    Förlåt att jag bryter in och frågar, men hur kommer det sig att man kan få för sveda och värk när nåt händer på fsk/skolan, men inte när det händer annars? Dottern klämde tummen, den gick av och hon opererades, men hon nekades utbetalning för sveda och värk. Ev kan hon få ut nåt om ärret blir vanprydande. Vi har Trygg Hansa ifall det spelar in, förstår att det kan skilja mellan bolagen.

Men är det från eran egen eller från fsk´s försäkring vi fick inget från våran egen utan allt gick via kommunens försäkring
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-17 14:08:04 följande:

Men är det från eran egen eller från fsk´s försäkring vi fick inget från våran egen utan allt gick via kommunens försäkring
    och vi fick inget när min son krossade fingret i hissdörren heller och det va vårat försäkringsbolag som nekade oss ersättning
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-17 14:08:04 följande:

Dottern fick inget från hemförsäkringen då det inte räknades som ett brott. Det som hände var att hon blev utsatt för (vad socialen, polisen och BUP klassade som) sexuella övergrepp och misshandel av andra barn på förskolan. Eftersom de var så unga så är det inget brott och dottern blev därför utan någon ersättning alls, trots att det medfört stora psykiska och fysiska problem. Därför vände vi oss till förskoleförsäkringen och väntar på deras "dom"
  • Anonym

Någon mer som fått?

• 071001

Eftersom detta hände på vår privata tid (alltså inte på fsk) undrade jag om det var skillnaden till varför hon inte fick nåt för sveda och värk av sitt försäkringsbolag. Kommunen är inte aktuell att kontakta i detta fall.

• Angelica30
    071001 skrev 2011-08-18 09:56:06 följande:
    Eftersom detta hände på vår privata tid (alltså inte på fsk) undrade jag om det var skillnaden till varför hon inte fick nåt för sveda och värk av sitt försäkringsbolag. Kommunen är inte aktuell att kontakta i detta fall.
    Alla kommuner har olika försäkringar. Min dotter körde rakt in i en grind en tråkig januari lördag och fick ett ärr. Vi fick pengar från kommunens försäkringar då den de hade gällde alla timmar på dygnet.
  • Killarnas morsa

"Sveda och värk" är en ersättning som är kopplad till den sk akuta sjukdomstiden, motsvarande vuxnas sjukskrivning ungefär.

De flesta kommuner har försäkringar för förskole- och skolbarn som täcker alla dagar, dygnet runt.

2009 var ersättningsbeloppet 2300 kr/månad.

Kommunens försäkring kan ersätta även om inte den privata gör det och tvärtom.
    Däremot är det upp till föräldrarna att anmäla skadan till båda bolagen.

TS, har er dotter någon egen försäkring?
    Hemförs har ju bara ett moment, precis som du säger, om man bedöms vara brottsoffer.
    Barnförsäkringen däremot ska bedöma hur flickan mår.

Svar på tråden Försäkringen som finns på förskolan - Någon som fått ut för sveda och värk?