• Gabrielle

Nån som kan hjälpa mig angående brutna revben?

Hur lång tid efter att man fått en revbensfraktur (i det här fallet flerbensfraktur) är det normalt att ha ont och inte kunna göra fysiskt ansträgande aktiviteter utan att känna av frakturen?

• Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig angående brutna revben?
  • Gabrielle
    Jojjanna skrev 2011-08-17 15:41:03 följande:
    Det brular tyvärr ta flera veckor...
    Jag har haft ont i snart 1 år, självklart inte lika ont som när de precis var brutna men ont har jag haft. Läkaren insisterar på att detta är normalt och att man ska ha ont så långt efter men jag tycker det låter jätte konstigt. Nu på slutet har jag inte alltid ont, men det kommer och går, speciellt efter att jag gjort något fysiskt jobbigt och jag kan fortfarande känna vart jag bröt revbenen eftersom det ömmar där och har alltid gjort.

Ska det verkligen vara så? Jag vet inte hur mycket jag kan kräva av sjukvården eftersom jag inte vet hur det brukar vara...
  • Magnoliah

Min man bröt sina revben för 20 år sedan. Han har fortfarande ont tidvis, främst när det är kallt ute.

• Jesper f

Ja, ts, det är normalt. Man kan ha ont i flera år efteråt... Beror också på hur det läkt, och vart man skadade revbenen.

• Gabrielle
    Jesper f skrev 2011-08-20 03:24:51 följande:
    Ja, ts, det är normalt. Man kan ha ont i flera år efteråt... Beror också på hur det läkt, och vart man skadade revbenen.
    Hmm okej, men om man har ont borde man då inte ta reda på varför man har det? Jag tex skadade revbenen precis under bröstet, på sidan (under armhålan alltså) och ryggen, det kanske är en lite svårare fraktur (?) men hur länge ska man ha ont egentligen? Fick frakturen efter ett överfall och känns därför även jobbigt att känna av det fortfarande eftersom det väcker minnen.
Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig angående brutna revben?