• mammalollo

Dålig vana

Vi hade innan 3 katter men omplacerade en pga dålig vana som han hade.
    Nu har vi 2 kvar och den ena har också en dålig vana han bajsar i duschen och kissar i andra lådor samt duschen och inte i sin katt låda.
    Finns det något sätt att få honom att sluta med de där dåliga vanorna...det är ju äckligt.

Tacksam för svar.

mammalollo stolt mamma till Maximilian 0307,Xander 0512 och Izabella Lamia 1011
  • Svar på tråden Dålig vana
  • nemo1

Är båda kastrerade? Bara en låda? Skaffa isf fler lådor med mycket klumpbildande sand. Rengör lådorna ofta och töm dom flera ggr om dagen.

• mammalollo

Jo båda katterna är kastrerade och vi har en stor låda och en liten...kanske vi bör köpa en stor låda till och byta ut den lilla?
    Vi rensar dem 2 gånger om dagen men det kanske inte räcker....
    Tack för rådet får prova

• dezibel

Mina går aldrig i en redan använd låda så jag har 4 lådor till två katter som ändå går ut/in som dom vill. Testa med fler lådor och en ny sorts sand. Pröva även att ställa en låda i duschen eftersom katten verkar tycka det är ett bra ställe :)

• Pussesnuttan

"Dåliga vanor" beror oftast på att katten protesterar mot något, dvs du måste ändra på ditt/ert beteende eller något i kattens omgivning. Om lämna bort är lösningen lär du snart stå utan katter.

• Pussesnuttan

Inser att inlägget lät syrligt och det var inte riktigt meningen.
    Man kan prova med fler lådor, tömma oftare, byta sand, flytta på lådorna osv.
    Har man fler katter kan någon av den hindra en annan från att gå på lådan, ett sätt att markera högre rang. Är det så ska lådorna stå långt ifrån varandra.

• mammalollo
    semlorna skrev 2011-08-18 14:41:58 följande:

Vad har du i lådorna? Har du kollat upp så han är frisk?

Vi kör med pussi kattsand blandat med lidls kattsand.
    Jo jag skulle tro att han är frisk kanske lite saknad efter den andra katten som vi var tvugna att omplacera.
    Pussesnuttan skrev 2011-08-18 15:42:49 följande:
    "Dåliga vanor" beror oftast på att katten protesterar mot något, dvs du måste ändra på ditt/ert beteende eller något i kattens omgivning. Om lämna bort är lösningen lär du snart stå utan katter.
    Vi lämnade bort en av katterna för att han hade sån dålig vana att han nästan förstörde lägenheten för oss.
    Han blev placerad på en gård där han kan gå ut och in och jag kan få reda på hur det är med honom för det var min kusin som fixade stället till honom.
    Den katten som vi placerade om kissade och bajsade utanför lådorna trots att de var rena.
    Vi kunde inte låta honom fortsätta och det var bäst att omplacera honom än avliva honom.
    Tror att hans utegner tog över då han varit utekatt från början.
    Jag tog inte illa upp för det kan ju vara så att katten saknar sin vän fortfarande.

Tack för alla råd ska testa dem
    Nu ska jag ta hand om en trött och gnällig bebis...
Svar på tråden Dålig vana