• Loreena

Hembakta, osockrade havrekex till 1åring. Någon som har ett bra recept?

Tjo!
    Jag skulle vilja baka egna kex till min lilla telning här hemma. Så att vi har ett gott alternativ till köpekex och knäckebröd när vi ska iväg på utflykter. :)

• Svar på tråden Hembakta, osockrade havrekex till 1åring. Någon som har ett bra recept?
  • sweasmamma

3 dl havre
    100 gr smält smör
    1 ägg
    1 msk mjöl
    1 tsk bak pulver!

Rör om allt,låt svälla en stund,klicka ut på bakplåtspapper,ganska smått då kakorna blir större!

In i ugnen 200 grader i 6-8 min, låt svalna! KLART

Ger jag min tjej och hon äälskar dom 

• Loreena

Perfekt! Det var precis ett sån't där enkelt recept jag var ute efter! Tack! :)

• Loreena

Det står alltid "utan tillsatt socker" / "Osockrad" på förpackningarna till barnlivsmedel. Ett exempel är barngröten från Nestlé som innehåller mellan 21 och 29% socker beroende på om det är fruktgröt eller fullkornsgröt - och ändå räknas den som osockrad, eftersom att sockerarterna finns naturligt i ingredienserna...
    Samma med barnkexen man kan köpa, de är också "osockrade" men innehåller druvjuicekoncertrat och russin. Om jag vill ge mitt barn frukt så gör jag det själv, istället för att vänja barnet att gröt ska smaka sockerkakssmet och kex ska vara söta.

• santana01
    Loreena skrev 2011-08-17 14:59:36 följande:
    Det står alltid "utan tillsatt socker" / "Osockrad" på förpackningarna till barnlivsmedel. Ett exempel är barngröten från Nestlé som innehåller mellan 21 och 29% socker beroende på om det är fruktgröt eller fullkornsgröt - och ändå räknas den som osockrad, eftersom att sockerarterna finns naturligt i ingredienserna...
    Samma med barnkexen man kan köpa, de är också "osockrade" men innehåller druvjuicekoncertrat och russin. Om jag vill ge mitt barn frukt så gör jag det själv, istället för att vänja barnet att gröt ska smaka sockerkakssmet och kex ska vara söta.
    Intressant!
  • Ms M

TACK... Dessa ska bakas imorgon =))

• KattenKorven
    RonjaB skrev 2011-08-18 09:40:13 följande:
    Hur lång hållbahet har dom?
    De borde väl kunna frysas? I och med att de innehåller smör kan de härskna även i frysen, men åtminstone i tre månader skulle jag tippa på att det håller.
Svar på tråden Hembakta, osockrade havrekex till 1åring. Någon som har ett bra recept?