• Anonym (orolig)

Kommit in på universitet men har tid för operation när vi har tenta, hur gör man då?

Har precis fått reda på att jag kommit in på universitet och har sett på schemat att dagen innan vi har tenta i vecka 44 ska jag opereras och kommer inte att kunna vara med på tentan. Hur går det till då? Finns det fler tentamenstider, typ veckan innan eller efter för de som inte av någon anledning kan närvara? Hur illa är det om man missar just den här tiden? Eller måste man vänta typ till jul när nästa tentamestillfälle ser ut att vara?

Kan man missa att få börja nästa termin eller liknande, blir ju helt orolig här nu. Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Kommit in på universitet men har tid för operation när vi har tenta, hur gör man då?
  • Sööderbönan

jadå, det brukar finnas minst 2 omtentatillfällen! inte exakt samma tenta dock Tungan ute

man kan ju tex bli underkänd..då får man lov att prova igen. så oroa dig inte. hoppas allt går bra!

• Anonym (varför)

Varför frågar du inte på ditt universitet?

• Juno

Du får göra vid nästa tentamenstillf'älle. Det vanliga är i slutet på terminen. Att du gör tentan i december kommer inte på något sätt påverka betyg eller andra resultat så det är inget att oroa sig för. Lycka till med operationen

• Ramborg

Det finns omtentor för dem som missar första tentan. Men ibland kan det bli strul med nästa termins kurser om man inte tagit alla. Kan du ändra operationstiden några dagar vore det enklast tror jag.

• Mellanmjölkens land

Beror lite på din utbildning (vissa har kurser man måste ha klarat för att kunna gå vidare men det är sällan de ligger under första perioden av första året). Det normala har i alla fall varit för oss att man räknas som behörig från en kurs man läst i ett år utan att ha klarat tentan. Man har alltså ett antal omtentatillfällen på sig innan det blir problem med behörigheten.

Missar man en tenta får man gå på omtentatillfället istället. Detta är oavsett om du försover dig, opereras eller bara misslyckas. Inget att stressa upp sig över.

• Anonym (orolig)
    singelsthl skrev 2011-08-17 14:56:41 följande:
    jadå, det brukar finnas minst 2 omtentatillfällen! inte exakt samma tenta dock Tungan ute

man kan ju tex bli underkänd..då får man lov att prova igen. så oroa dig inte. hoppas allt går bra!
    Aha vad bra!! Men brukar dessa omtentatillfällen vara i anslutning till den första tentan eller dröjer det flera veckor/ månader tills man får göra om den?
    Förstår att det inte är samma ..

Tack! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (orolig)
    Juno skrev 2011-08-17 14:58:45 följande:
    Du får göra vid nästa tentamenstillf'älle. Det vanliga är i slutet på terminen. Att du gör tentan i december kommer inte på något sätt påverka betyg eller andra resultat så det är inget att oroa sig för. Lycka till med operationen
    Ja jag ser att det är ett nytt tentamenstillfälle innan jul, så kanske då man får göra den i så fall. Vad bra, då kan jag slappna av lite. Tack för svaret! 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (varför) skrev 2011-08-17 14:57:22 följande:
    Varför frågar du inte på ditt universitet?
    Därför att jag ville ha ett snabbt "allmänt" svar och jag har ingen aning om vem jag ska fråga. Givetvis kommer jag meddela mina ansvariga framöver när jag vet vilka det blir osv.
  • Sööderbönan
    Anonym (orolig) skrev 2011-08-17 15:00:53 följande:
    Aha vad bra!! Men brukar dessa omtentatillfällen vara i anslutning till den första tentan eller dröjer det flera veckor/ månader tills man får göra om den?
    Förstår att det inte är samma ..

Tack! {#emotions_dlg.flower}
    Min erfarenhet är att det finns ett-två till tillfälle(n) kanske en-två veckor senare, samt ytterligare ett-två tillfällen vid slutet/början av terminen.

Du behöver inte oroa dig!
  • Anonym (orolig)
    Ramborg skrev 2011-08-17 14:59:02 följande:
    Det finns omtentor för dem som missar första tentan. Men ibland kan det bli strul med nästa termins kurser om man inte tagit alla. Kan du ändra operationstiden några dagar vore det enklast tror jag.
    Tveksamt om det går att ändra men går ju att kolla förvisso, väntat länge på tiden.
  • Anonym (orolig)
    Mellanmjölkens land skrev 2011-08-17 15:00:22 följande:
    Beror lite på din utbildning (vissa har kurser man måste ha klarat för att kunna gå vidare men det är sällan de ligger under första perioden av första året). Det normala har i alla fall varit för oss att man räknas som behörig från en kurs man läst i ett år utan att ha klarat tentan. Man har alltså ett antal omtentatillfällen på sig innan det blir problem med behörigheten.

Missar man en tenta får man gå på omtentatillfället istället. Detta är oavsett om du försover dig, opereras eller bara misslyckas. Inget att stressa upp sig över.
    Ja jag tänkte ju det, folk försover sig, blir sjuka osv så borde ju finnas ett tillfälle att göra om det men jag är helt ny på det här så visste inte.. Tack för svaret!
  • Juli2010

Det kan nog variera lite beoende på vad det är du ska läsa. När vi tentade av en hel termin innan sommar-/jullov brukade omtentan vara strax innan terminsstart i augusti eller några veckor in i vårterminen.

När jag läste kurser istället för program låg första omtentatillfället oftast runt 3-4 veckor efter första tentan och andra omtentan var vid ett uppsamlingstillfälle i slutet av terminen/början på nästa termin. Det har dock aldrig varit problem att fortsätta med studierna om man missat ett tillfälle, det är bara att ta det nästa gång istället :)

• Anonym (Agnes)

Åh, det där är så olika! En gång fick jag vänta nästan tre månader på en omtenta, en annan gång var det bara fya veckor mellan ordinarie tenta och omtenta. Många skolor brukar dock ha schema för uppsamlingstentamen el dyl.

• Lavish

Brukar gå att göra omtenta. Jag har gjort så en gång när jag skulle ut å resa när tentan var. Det enda var väl att det var lite störigt att tentan blev drygt en månad försenad och jag hade en annan tenta typ samtidigt men det gick bra ändå.

Svar på tråden Kommit in på universitet men har tid för operation när vi har tenta, hur gör man då?