• oOMayaOo

    Jag behöver hjälp med ämne för vetenskaplig rapport, Svenska C.

    Jag ska skriva en rapport som har med svenska språket att göra och det jag undersöker ska utgå ifrån någon av följande ämnesområden:
    - språk i förvandling
    - språk och socialgrupp
    - dialekt
    - gruppspråk
    - språk och kön
    - ungdomsspråk/slang
    - språkhistoria 

    Är det någon som har tips på ämnen? Eller kanske har gjort en liknande uppgift? Jag måste lämna in en syftesformulering på fredag så jag har väldig tidsbrist. Självarapporten ska in om 2 veckor.

  • Svar på tråden Jag behöver hjälp med ämne för vetenskaplig rapport, Svenska C.
  • SilverLadyG

    "Språk och socialgrupp" är väl väldigt aktuella frågor just nu, när det gäller skolor i olika förorter (fattigare med lågutbildning) jämfört med inrestadsskolorna (mer rika, högutbildade).

    Det finns flera rapporter om det på skolverket.

  • SilverLadyG
    SilverLadyG skrev 2011-08-17 15:37:59 följande:
    "Språk och socialgrupp" är väl väldigt aktuella frågor just nu, när det gäller skolor i olika förorter (fattigare med lågutbildning) jämfört med inrestadsskolorna (mer rika, högutbildade).

    Det finns flera rapporter om det på skolverket.
    T.ex. Förortsföräldarna vill sätta barnen i inrestadsskolorna eftersom då tror föräldrarna att de lär sig bättre svenska.
  • oOMayaOo

    Det som gör ämnesvalet så svårt är att jag måste välja någonting som jag kan relativt lätt hitta information om. Jag får använda internet men måste hänsvisa till minst en skriven artikel/rapport. 
     
    Jag är föräldraledig och läser även Engelska C medans jag läser denna kurs så tiden jag kan lägga på rapporten är tyvärr begränsad. 

  • oOMayaOo
    SilverLadyG skrev 2011-08-17 15:37:59 följande:
    "Språk och socialgrupp" är väl väldigt aktuella frågor just nu, när det gäller skolor i olika förorter (fattigare med lågutbildning) jämfört med inrestadsskolorna (mer rika, högutbildade).

    Det finns flera rapporter om det på skolverket.
    Det håller jag med om. Jag själv bor när ett av Stockholm sämre förorter där barnens skolresultat är minst sagt uselt. 

    Frågan är bara hur jag ska hitta info? Jag kan självklart hänvisa till rapporter på t.ex skolverkets hemsida, men syftet är att jag ska göra själva researchen själv.

    Jag kanske kan åka till ett av dessa områden och fråga folk vad de tycker om skolorna. Och för att jämföra så kan jag ställa samma frågor i ett mer välbeställt område. Hmmm..... 
  • SilverLadyG

    googla på "Valfrihet, integration och segregation i Stockholms grundskolor (2007)", av Jenny Kallstenius. Öppna pdf filen som kommer först upp i träfflistan. Läs och avgör om du vill skriva om det, rapporten är 100 % vetenskapligSkrattande

  • Lenafena

    Ungdomsspråk/slang skulle väl vara ganska "enkelt" att skriva något om nu när det är förkortningar hit och dit och ungdomarna sms-språk skulle få vem som helst att se ut som ett frågetecken ;)  

  • oOMayaOo

    Jag har funderat lite och det här med att folk från förorterna skickar sina barn till skolor i stan tror jag inte kommer funka för mig. Det blir svårt att få det att handla om just svenska språket och inte om segregation/integration osv.
     

Svar på tråden Jag behöver hjälp med ämne för vetenskaplig rapport, Svenska C.