• LivräddMedStil

Fostervattensprov Västra Götalandsregionen?

Är det någon som har koll på hur fostervattensprov funkar i Västra Götalandsregionen?
    Är det lång väntetid för att få göra provet?
    Hur länge får man vänta innan man får svar? Kan man få sån där snabbanalys?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fostervattensprov Västra Götalandsregionen?
  • Stolt mamma till två

Nu vet jag inte om det alltid fungerar som det gjorde för oss, men vi fick göra fvp supersnabbt, dagen efter vi bestämt oss för att ta provet.

• Alisa

När jag har gjort FVP (och MKP) har jag fått både snabbsvar och den längre analysen gjord.
    Snabbsvaret kom på torsdagen samma vecka som jag gjorde provet, vilket gjordes på måndagen.

• Alisa

Vi ska (förhoppningsvis) kunna göra MKP på onsdag på Östra sjukhuset. Kan berätta sedan hur lång tid det tog att få svar. Kan de inte göra det den gången kan jag ju ändå fråga 

• Eber

Vi ska också göra mkp på östra på onsdag... Tror att dom sa att det skulle ta Max 7 dagar för analysen

• LivräddMedStil

Tack vad snälla ni är!
    Helst skulle man ju vilja ha svaret DIREKT. Framförallt eftersom vi skall på släktfest på lördag... om jag hade gjort provet och allt var "grönt" så hade jag känt mig mer bekväm med att skrika ut nyheten.

• Alisa

När ska du göra provet? Har du någon särskild ärftlig sjukdom i släkten eller hög ålder som gör att du är extra orolig? *kram*

• Eber

Vi har risk för en ovanlig ärftlig sjukdom... Kl 9.30 ska vi vara där ni då?

• Alisa
    Eber skrev 2011-08-22 20:06:04 följande:
    Vi har risk för en ovanlig ärftlig sjukdom... Kl 9.30 ska vi vara där ni då?
    Vi ska vara där 11:30 hos läkaren  med hos BM redan 10:00.
    Jag har en genetisk avvikelse som innebär en ökad risk för downs syndrom. Mellanpojken hade ds men dog i slutet av graviditeten indirekt till följd av kromosomavvikelsen (han hade utvecklat akut leukemi), så vi är mycket angelägna om att få svar så snart som möjligt.
    LivräddMedStil skrev 2011-08-22 18:09:04 följande:
    Vi har inte bestämt oss riktigt än. Skall prata med BM om några dagar först. Ingen ärftlig sjukdom (vad vi vet) och inte våldsamt gammal... 32 år. Så jag vet inte... Oroliga förstagångsföräldrar kanske. :)
    Nej det är absolut inte våldsamt gammal, jag ligger ett år efter dig   
    Samtidigt så kan man inte veta. Efter att sonen dog fick vi kunskap om att jag har en genavvikelse, det visste vi ju inte innan. Jag var 27 då.
    Samtidigt är det ovanligt, och jag vill inte skrämma upp dig!!  Tyst
  • LivräddMedStil
    Alisa skrev 2011-08-22 21:18:52 följande:
    Vi ska vara där 11:30 hos läkaren  med hos BM redan 10:00.
    Jag har en genetisk avvikelse som innebär en ökad risk för downs syndrom. Mellanpojken hade ds men dog i slutet av graviditeten indirekt till följd av kromosomavvikelsen (han hade utvecklat akut leukemi), så vi är mycket angelägna om att få svar så snart som möjligt.
    LivräddMedStil skrev 2011-08-22 18:09:04 följande:
    Vi har inte bestämt oss riktigt än. Skall prata med BM om några dagar först. Ingen ärftlig sjukdom (vad vi vet) och inte våldsamt gammal... 32 år. Så jag vet inte... Oroliga förstagångsföräldrar kanske. :)
    Nej det är absolut inte våldsamt gammal, jag ligger ett år efter dig   
    Samtidigt så kan man inte veta. Efter att sonen dog fick vi kunskap om att jag har en genavvikelse, det visste vi ju inte innan. Jag var 27 då.
    Samtidigt är det ovanligt, och jag vill inte skrämma upp dig!!  Tyst
    Nej man vet aldrig. Kvadrupeltest/trippeltest gör dom väldigt väldigt sällan på mitt MVC så dom fick undersöka en massa och ringa runt. Nu känns det mer krångligt att göra det. Så då funderar jag mer på fostervattensprov. Alternativt strunta i alltihop och hoppas på det bästa. Men det hade varit skönt att ha något kvitto innan på att allt såg bra ut. Var på UL idag och där såg i alla fall allt väldigt bra ut. :) Alltid nåt.
  • Alisa

Jag gjorde moderkaksprovet i onsdags och fick svar idag att det är en liten pojke med rätt antal kromosomer!!  Hjärta

• Alisa
    LivräddMedStil skrev 2011-08-26 15:38:01 följande:
    Nej man vet aldrig. Kvadrupeltest/trippeltest gör dom väldigt väldigt sällan på mitt MVC så dom fick undersöka en massa och ringa runt. Nu känns det mer krångligt att göra det. Så då funderar jag mer på fostervattensprov. Alternativt strunta i alltihop och hoppas på det bästa. Men det hade varit skönt att ha något kvitto innan på att allt såg bra ut. Var på UL idag och där såg i alla fall allt väldigt bra ut. :) Alltid nåt.
    Rutinultraljud?
  • LivräddMedStil
    Alisa skrev 2011-08-26 17:34:37 följande:
    Jag gjorde moderkaksprovet i onsdags och fick svar idag att det är en liten pojke med rätt antal kromosomer!!  Hjärta
    Grattis vad härligt!! Tog det bara tre dagar att få svaret?

Nej det var ett "tidigt" ultraljud fast i v16+1 så hon kunde se allt som dom ser på rutin. Så hon gjorde en koll och mätte och grejade. :) Men jag skall på RUL om knappt 2 veckor.
  • Alisa

Nej två dagar t.o.m., gjorde provet i förrgår 

Det kanske var liknande organscreening du gjorde, ett utvidgat ultraljud. Fråga dem på RUL hur det ser ut och om allt ser bra ut så är det ju absolut vanligare att allt är precis som det ska om man inte ser något konstigt då. Men det verkar ju absolut inte så. {#emotions_dlg.flower}

• LivräddMedStil
    Alisa skrev 2011-08-26 18:21:12 följande:
    Nej två dagar t.o.m., gjorde provet i förrgår 

Det kanske var liknande organscreening du gjorde, ett utvidgat ultraljud. Fråga dem på RUL hur det ser ut och om allt ser bra ut så är det ju absolut vanligare att allt är precis som det ska om man inte ser något konstigt då. Men det verkar ju absolut inte så. {#emotions_dlg.flower}
    Det gick undan! Vad skönt!
    Och tack tack för dina ord!
  • Eber

Grattis alisa! Vad roligt! Jag kollade fel dag ska ju dit nu på onsdag ;) vet du hur länge man skulle vara vilande?

• Alisa
    Eber skrev 2011-08-26 20:04:05 följande:
    Grattis alisa! Vad roligt! Jag kollade fel dag ska ju dit nu på onsdag ;) vet du hur länge man skulle vara vilande?
    De sa samma dag, men sedan läste jag även dagen efter och eftersom jag är sjukskriven kunde jag ta det extra lugnt.
Svar på tråden Fostervattensprov Västra Götalandsregionen?