• lyckligt gift

Molo, Isbjörn/Nanook, Gneis eller vad??

Ska ha en vinteroverall till dottern på 3 år

Vill att den tål väta och är varm (måste vara varmfodrad) då dottern lätt fryser.
    Gärna smidig samtidigt.

Har kikat litepå Gneis och Isbjörn på nätet, men är lite fundersam om dessa är varmfodrade??? Vill inte behöva ha en massa skalkläder under. Och hur är alla dessa overaller i storlek?

Sen kikade jag på Molo MMP Frost, är det någon som vet hur varm denna är och har aldrig pratat med någon som ägt en Molo. Hur bra är den?? Hur är den i storlek

Tips och erfarenheter mottages tacksamt! Priset är oväsentligt.

Linnéa 2008
  • Svar på tråden Molo, Isbjörn/Nanook, Gneis eller vad??
  • gneisofficial

Jag kan bara svara för Gneis overaller.

Båda Gneis overaller är varmfodrade eller vinderfodrade om man så vill. Om barnet är fruset kan man ha ett lämpligt mellanlager, fleece eller liknande under de kallaste dagarna. Det är få som har -20 en hel vinter, så därför har vi på Gneis gjort våra vinteroveraller så att de är lätta och smidiga att ha på sig, dvs. inte jättetjocka och klumpiga, utan lagom varma för -5C.

Min dotter har haft overallen i -20 utan att ha något annat än vanliga kläder under.

Gneis vinteroverall ska man köpa i samma storlek som barnets längd. Eftersom vi på Gneis har byggt in växmån i våra barnoveraller och andra vinterkläder. Om man känner sig osäker kan man läsa våra storleksguider som finns i webshopen.

Lycka till med overallköpet 

• lyckligt gift

Då måste jag få ställa en fråga.... Dagis tyckte inte att overallen med dragkedja i ärmen var speciellt bra, då den var så slimmad och svårt att få en vante dit under om man ville det. 

Hur är ärmarna i den minsta overallenmodellen str. 92?? Är den väldigt slimmad och med dragkedja?
    Eftersom ni inte har öppnat webshopen ännu, vad kostar den overallen?

Linnéa 2008
  • xxx789

Jag har bara haft Isbjörns overaller till sonen så jag har inget annat att jämföra med, men jag är väldigt nöjd med den. Vet inte riktigt vad du menar med "varmfodrad", men den modell sonen använder är Entrant W och den är fodrad. Samtidigt är den smidig, inte så där tjock och stel som många andra overaller. Han brukar ha vanlig tröja eller underställströja och ev fleece under beroende på temperatur. Vi bor i Norrland och är ofta ute i många minusgrader och han brukar vara varm när vi kommer in. Den tål väta väldigt bra. Jag tror Isbjörn har en annan overallsmodell också som är ännu varmare men den har jag inte testat.

Storleksmässigt tycker jag Isbjörn är ganska stora i storleken. Den här storleksguiden är bra http://rebuzkidz.wordpress.com/2010/04/13/isbjorn-of-swedennanook-of-sweden-en-storleksguide/

• mariami

Men vilka overaller är fria från miljögifter????

• Shasti

Jag har köpt en Gneis med  på ärmarna som är "slimmad" och tycker den verkar helt perfekt, för långskaftade vantar för barn har man ju utanpå overallen och inte innanför. Har tyckt det varit urjobbigt att få på dotterns vantar ovanpå tjocka otympliga ärmar, och overaller med trånga muddar innanför vidare ärmar är ju HELT hopplösa.

• ulligulli

Vi har haft testat både Isbjörn, Molo och Gneis.

Alla tre är varmfodrade men skiljer sig lite åt kvalitetsmässigt enligt mig...

# Isbjörn är bäst, inget att klaga på alls    

# Tätt följt av Molo( Deras regnbågsoverall är såååå fin ). Lite stelare i tyget. Har jättebra vattentäta handskar.

# Gneis blev vi besvikna på. Vår äldsta hade tvådelat för ett par år sedan och kläderna såg slitna ut rätt fort och höll inte tätt:(   

Både Isbjörns och Molos ytterkläder ser nästan oanvända ut efter en hel vinters daglig användning  

• gbgumman

Känns bra att jag valde isbjörn när jag läser detta. Har alltid haft Reima men valde annat iår då jag tycker de är lite barnsliga i modellen och sonen är 7 år. Dottern fick en lika dan för att matcha. Men tyckt att det varit jobbigt när det inte varit med i något test.

• Rocket Mania

Jag tycker att Molo är snäppet bättre än Isbjörn, Molo är lite tunnare och smidigare (men fortfarande ordentligt varm!).

Frost är inget du behöver till en treåring, det är samma värme och vattenpelare men lite smidigare vid exempelvis skidåkning osv.

Gneis gillar jag inte. Ok varma osv men satt dåligt på mitt barn 

Svar på tråden Molo, Isbjörn/Nanook, Gneis eller vad??