• Isalel

    Kan man laga trasig skärm på laptop?

    Har en liten laptop som jag klantigt nog lyfte i skärmen, det sa klick å sen blev det omöjligt att urskilja något på skärmen, alltså det är inte "utsidan" som gått sönder, utan "insidan" som pga av tryck blivit nästan helt vit?!
    Går sånt att laga?

  • Svar på tråden Kan man laga trasig skärm på laptop?
  • Carlsberg

    Japp. Slå bara till den ordentligt på baksidan skrämen så blir det bra :)

    Skämt å sido. Nej det går inte. Man kan säkert byta ut skärmen men det kostar säkert lika mycket som att köpa en ny dator.

  • Yastyria
    Carlsberg skrev 2011-08-17 18:37:51 följande:
     Man kan säkert byta ut skärmen men det kostar säkert lika mycket som att köpa en ny dator.
    Nej då, inte lika mycket. Bara hälften ungefär. Det var så värt det ^^
  • Litenmalin

    Min dotter välte en stol över sin laptoppskärm så att den sprack. Tack och lov så känner vi vår dotter:) så vi hade tagit en sån där extradrulle försäkring. Folksam hemplus eller hemextra eller nåt. Vi fick betala 700 i självrisk och fick den lagad. Tyvärr så fick vi skicka tillbaka den två ggr till då hennes skärm plötsligt blev helt svart, (datorn var på och funkade men man såg inget). Men nu funkar den helt okey. Så kolla din hemförsäkring, det kanske täcker.
    M

  • Isalel
    Litenmalin skrev 2011-08-17 18:42:09 följande:
    Min dotter välte en stol över sin laptoppskärm så att den sprack. Tack och lov så känner vi vår dotter:) så vi hade tagit en sån där extradrulle försäkring. Folksam hemplus eller hemextra eller nåt. Vi fick betala 700 i självrisk och fick den lagad. Tyvärr så fick vi skicka tillbaka den två ggr till då hennes skärm plötsligt blev helt svart, (datorn var på och funkade men man såg inget). Men nu funkar den helt okey. Så kolla din hemförsäkring, det kanske täcker.
    M
    jo vi har fått 1600 från trygghansa :) men blir så kluven om det är mer värt att laga än att köpa ny :)
    jaghopparhögt skrev 2011-08-17 18:42:11 följande:
    Du har antagligen bara dragit ur kabeln mellan skärmen och moderkortet.
    jasså? Hur vet man det? Kan man göra något åt det själv då eller ska det lämnas in?
    Jag har noll koll :D
  • jaghopparhögt
    Isalel skrev 2011-08-17 18:49:11 följande:
    jo vi har fått 1600 från trygghansa :) men blir så kluven om det är mer värt att laga än att köpa ny :)
    jaghopparhögt skrev 2011-08-17 18:42:11 följande:
    Du har antagligen bara dragit ur kabeln mellan skärmen och moderkortet.
    jasså? Hur vet man det? Kan man göra något åt det själv då eller ska det lämnas in?
    Jag har noll koll :D
    Ja om du klarar av det så kan du öppna och se hur det ser ut och pilla tillbaka den.
  • Isalel

    Okej, då behöver jag fråga en sak till :P Försöker pilla loss kanten runt skärmen, men den lossnar bara i mitten upptill och inte längs kanterna? Inga skruvar att skruva loss vad jag ser?

  • jaghopparhögt
    Ledsen tjej skrev 2013-07-10 01:07:16 följande:
    HJÄLP!!
    min datorskärm har spruckitRynkar på näsan går det att laga?
    Nej. Men du kan byta skärm.
    Billigast är nog att koppla dit en stationär skärm.
  • 19leon73

    Det går att köpa ersättningsskärmar, då byter man ut själv skärmen (LCDplattan) så det är lite jobb att göra och det och har man inte gjort det innan så kan det vara riktigt vanskligt att göra det, en ny skärm kan kosta runt 2000:-

    Om datorn fungerar felfritt kan du ju annars köpa en extern skärm och använda din laptop som en "stationär" dator.

  • Eddvar

    Jag fick damp när jag spela och råkade ha sönder skärmen vet någon vad man kan göra för att fixa det?

Svar på tråden Kan man laga trasig skärm på laptop?