• sanna30

Redovisningsekonom

Jag har sneglat en del på utbildning till redovisningsekonom som är på 2år. Jag har mest jobbat inom vård o omsorg förut samt gått en tid på socionomprogrammet. Funderar på yrket o har lite frågor så om någon som jobbar som det får gärna svara. Jag har bara betyg i Ma A o har även bara Sv A så dessa måste jag först läsa in. Nu vet jag att de även gjort om behörighet till högre studier, när jag sökte funkade det med samlat betygsdokument. Måste jag nu läsa till ett slutbetyg fastän jag en gång redan kommit in på samlat betygsdokument?

Hur ser lönen o löneutvecklingen ut som redovisningsekonom? Är det lätt att få fast jobb eftr utbildning? Hur brukar arbetstiderna se ut? Är det ett stressigt arbete? Vill gärna höra om hur en dag kan se ut, arbetsuppgifter nackdelar o fördelar. Har ingen aning om det skulle passa mig hur ska man veta då man inte provat? Jag är inte särskilt bra i matte men gillar data o att ha ordning o reda, papper o strukturera upp saker  o ting. Fixar med egna små budgetar här hemma för ekonomin :) Är mest orolig för att jag inte är tillräckligt bra o intresserad av matematik samt att arbetet ska vara tråkigt

• Svar på tråden Redovisningsekonom
  • yiyah

Jag blev antagen till redovisningsekonomutbildningen förra hösten utan att ens lämna in betyg, så helt omöjligt kan det ju inte vara :) Jag har bara matte A och är verkligen kass på matte, men det fungerar bra med studierna ändå. och jobbet fungerar bra det med, jag har ju en räknemaskin :)

Jag arbetar på en redovisningsbyrå och stundtals är det otroligt stressigt. Tråkigt är det inte, inte en sekund :) Jag jobbar med både redovisning och löner, fast eftersom jag fortfarande pluggar så är jag än så länge "bara" assistent.

Lön och löneutveckling vet jag inte så mkt om, det handlar väl om var man arbetar tror jag. Arbetstiderna är kontorsarbetstider, iaf för mig, 8-17.

Svarar gärna på frågor om utbildningen om du undrar något mer!

• kakdeg
    yiyah skrev 2011-08-18 17:52:15 följande:
    Jag blev antagen till redovisningsekonomutbildningen förra hösten utan att ens lämna in betyg, så helt omöjligt kan det ju inte vara :) Jag har bara matte A och är verkligen kass på matte, men det fungerar bra med studierna ändå. och jobbet fungerar bra det med, jag har ju en räknemaskin :)

Jag arbetar på en redovisningsbyrå och stundtals är det otroligt stressigt. Tråkigt är det inte, inte en sekund :) Jag jobbar med både redovisning och löner, fast eftersom jag fortfarande pluggar så är jag än så länge "bara" assistent.

Lön och löneutveckling vet jag inte så mkt om, det handlar väl om var man arbetar tror jag. Arbetstiderna är kontorsarbetstider, iaf för mig, 8-17.

Svarar gärna på frågor om utbildningen om du undrar något mer!
    Jag har också funderat på redovisningsekonom, men jag trodde att man kanske måste läsa lite ekonomi först om det inte är så att man har jobbat med det tidigare? Kollade på Jensens utbildning och förstod det som att det skulle bli svårt att hänga med annars? 
    Läste du på distans? Det låter som en kul jobb iallafall  =) 
  • yiyah

Nej, jag läser inte på distans utan i klassrum. Vi har skola tre dagar i veckan så jag jobbar de andra två.

Jag kunde lite bokföring innan och har jobbat som ekonomiassistent med enkla uppgifter på ett företag innan jag började. Det är väldigt många i min klass som aldrig läst ekonomi eller jobbat med det & det är ingen skillnad kunskapsmässigt på oss nu. Jag tror att jag hade lite lättare för mig på första redovisningskursen än de som inte hade någon erfarenhet alls, men vi har så bra lärare att alla snabbt lärde sig grundläggande redovisning

Mitt jobb är jätteroligt! Man lär sig otroligt mycket på en redovisningsbyrå eftersom man ser så många olika branscher.

Svar på tråden Redovisningsekonom