• Saralito

7-månaders som nyps jättemycket

Hejsan!

Vi har en flicka på 7 månader som nyps något så fruktansvärt. Jag har blåmärken över hela bröstet och är alldeles öm efter att ha burit på henne en stund. Är det något som barn i den åldern brukar göra? Nu är det nämligen så att jag nästan drar mig för att bära henne eftersom hon har så vansinnigt hårda nypor. 

Märta 8/1-2011
  • Svar på tråden 7-månaders som nyps jättemycket
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag kan inte tänka mig att det finns någon bakomliggande orsak till att hon nyps. Kanske har det med hennes finmotorika utveckling att göra. Äldre barn som nyps kan göra det för att kommunicera olika känslor, då deras förmåga att uttrycka/hantera dem är begränsade.

Förmodligen är det ett beteende hon lagt sig till med just nu och kommer sluta så småningom. Och jag är säker på att det finns fler barn därute som "nyps".

Mvh Christine

• Saralito

Tack för ditt svar! Jag var egentligen inte orolig för att något var fel, jag ville mest höra om det är något som de brukar pyssla med de små. För övrigt börjar det bli bättre redan, så jag antar att det var en fas av något slag. Det brukar ju kunna vara det har jag märkt.

Svar på tråden 7-månaders som nyps jättemycket