• bodimit

vilken tid för barnkalas!?!

Ska bjuda många barn på femårskalas. Men vilken tid är egentligen bäst? Jag tänkte nåt runt 1230 på en lördag. tänkte att de kan leka lite först nån halvtimme och sedan blir det lite korv med bröd och sen tårta. och sen lek igen. tänkte att det skulle vara i ca 2½ timme är det lagom?

• Svar på tråden vilken tid för barnkalas!?!
  • Fruochmamma

Kommer de hinna äta lite hemma innan då? Hungriga barn är inte roliga barn så frågan är om det är bättre att starta kalset aningen senare.

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • bodimit

1600? eller 1500? jag tänkte att 1230 kanske var bra  så alla barn inte skulle vara för trötta på eftermiddan? men jag har ingen aning! vad har ni andra haft för tider?

• Kia o busan

hej vi har börjat våra barnkalas vid 11.30 och då har vi bjudit på lunch vid 12 ibland korv eller hemmagjord pizza, mm. sen har de fått leka innan det har blivit fika och sen skattjakt där de letar påsar med deras namn på. Kan säga att 2,5 timme är lagom sen börjar de bli trötta och vilda, .......Flört

mamma till älskade Leia och Rasmus
  • bodimit

brukar föräldrarna vara med på kalasen? föräldrarna till de andra barnen alltså =)
    När jag var på 5 årskalas när jag var liten var iallafall inte mina föräldrar med.

• LillaNovaK

Här i fskkretsen börjar kalasen 13-14 och varar i två timmar, det brukar bli alldeles lagom. Sällan eller aldrig kalas där det bjuds på mat, barnen har knappt tid att äta tårta och godis.

• bodimit

kan kalas med enbart tårta vara nåt då?       om man kör att alla äter nåt hemma och sen är det kalas?

• ploten
    bodimit skrev 2011-08-17 22:47:09 följande:
    kan kalas med enbart tårta vara nåt då?       om man kör att alla äter nåt hemma och sen är det kalas?
    Vi hade tiden 14-16 just för att alla skulle hinna äta lunch hemma först och sedan gå hem lagom tills det är dags att börja tänka på middag... Vi bjöd på tårta, men jag tror inte det var ett enda barn som åt upp sin bit - de ville bara springa och leka! Sen hade vi popcorn också. Och så godispåsar på slutet.
  • ploten
    bodimit skrev 2011-08-17 21:59:34 följande:
    brukar föräldrarna vara med på kalasen? föräldrarna till de andra barnen alltså =)
    När jag var på 5 årskalas när jag var liten var iallafall inte mina föräldrar med.

Här brukar inte föräldrarna vara med. Blir ju svårt att få plats med alla + att man måste tänka på att underhålla och utfodra dem också... Plus att barnen oftast beter sig bättre om föräldrarna inte är med, är åtminstone min erfarenhet.
  • bodimit

1430 kan det vara en bra tid?   skriver man då    tid: 1430-1700?

• odda

jag skulle ta 14.00 till 16.30 i sånna fall men jag skulle nog ta 2 eller 3 timmar istället anntingen till 16.00 eller 17.00 men det är ju du som bestämmer

• Anne69

Det beror på om ni vill bjuda på mat eller bara kakor och bullar/tårta. Med mat kan ni bjuda till lunch, men bjud då hellre till 11.30 - dagisbarn brukar vara urhungriga då! Med fika bjuder ni till 14 eller 15 så hinner de leka innan det blir kväll.

• bodimit

Ok nu har vi bestämt oss för kl 14-16 så blir dte bara lite tårta istället. ( då hinner man ju fixa iordning allt innan barnen kommer.)

• Aakashan

Jag har kört med 14,00-16,00 och bara tårta/kakor/bullar. Sen får dom leka bäst dom vill och till slutet blir det en fiskdamm med godispåse.

• Baryk
    Aakashan skrev 2011-08-18 12:04:01 följande:
    Jag har kört med 14,00-16,00 och bara tårta/kakor/bullar. Sen får dom leka bäst dom vill och till slutet blir det en fiskdamm med godispåse.
    Så brukar vi också göra. Glad Funkar alldeles utmärkt. Genom åren har vi däremot märkt att barn sällan äter tårta (i alla fall de barn vi träffar), så vi gör glasstårta istället (våra barn äter inte vanlig tårta de heller).
  • bodimit
    Baryk skrev 2011-08-18 12:08:14 följande:
    Så brukar vi också göra. Glad Funkar alldeles utmärkt. Genom åren har vi däremot märkt att barn sällan äter tårta (i alla fall de barn vi träffar), så vi gör glasstårta istället (våra barn äter inte vanlig tårta de heller).
    men ska man ha massa småkakor som de får ta hur som helst då istället?
  • Golvmoppen

De kalas vi har haft för dottern el de hon har gått på, så brukar det vara 12-14 el möjligtvis till 14.30.
    Brukar börja med ngn sorts av mat och därefter tårta el glass.

Medans barnen leker efter maten, så hinner man röja undan och plocka fram resten.
    Vi har kört med samling och så paketöppning, därefter tårta/glass.
    Sedan hinns det med lite lek till innan hemgång.

Tycker det har varit bra att haft det så tidigt på dagen, då det annars gärna brukar bli lite gnälligt.

• Astrid83

12-14. Korv och tårta. Funkar skitbra

Svar på tråden vilken tid för barnkalas!?!