• Anonym (Mamma)

Min dotter på 4 år vill inte leka med andra barn!?!

Jag har en dotter på 4 år som leker otroligt bra själv, hon leker så bra att hon inte vill leka med andra barn. Hon kan leka en stund med andra barn på förskolan men hon slutar ofta efter en stund för att leka själv. andra barn på förskolan har frågat om min dotter vill följa med till lekparken men min dotter vill inte och hon vill inte leka med andra när vi går till lekparken. När hon fyllde 4 så hade vi kalas bara för släkt eftersom hon inte ville bjuda några barn från förskolan.

Min dotter är en frammåt och glad tjej som är nyfiken på livet men jag förstår inte varför hon inte vill leka med andra barn, hon är ensambarn så hon har ingq syskon än så länge heller.

jag har pratat med personalen på förskolan men de verkar inte tycka det är ett så stort problem och poängterar att hon helst leker själv och hon verkar nöjd med det. Jag har sagt att jag vill de uppmärksammar problemet och de har sagt att de ska göra det men jag känner ej att de tar mig på allvar. Jag är väldigt orolig för att min dotter ska bli ensam då de andra barnen leker mer och mer och min dotter blir ju så utanför. De andra barnen lär ju inte fortsätta fråga min dotter då hon inte vill.

Någon som känner igen problemet eller har tips på vad jag som förälder kan göra?
    / Orolig mamma

• Svar på tråden Min dotter på 4 år vill inte leka med andra barn!?!
  • Anonym (samma)

På sätt och vis känner jag igen mig i din beskrivning. Eller rättare sagt jag känner igen min 4-åring. Hen leker gärna för sig själv. På förskolan leker hen helst med de yngre barnen. Efter "sommarlovet" har hen hållit sig för sig själv för det mesta på förskolan. Hemma leker hen helst med ett av grannbarnen. Om de andra grannbarnen kommer med i leken då drar sig mitt barn undan. Om vissa av grannbarnen kommer och frågar om mitt barn vill leka så säger hen nej.

• Anonym (orolig)

Hej! 

Jag känner igen min sons beteende exakt i din beskrivning av din dotter. Han är 4 år och 1 månad gammal och  han leker också mest ensam på förskolan. Han sysselsätter sig bra själv, har god fantasi, är alltid glad och är väldigt pratsam och social säger fröknarna. Dvs han pratar gärna med andra barn och vuxna och är med och leker korta stunder när han själv vill.

Vi har tagit upp vår oro om att han är så ensam på förskolan men får heller inget gensvar från pedagogerna. De verkar inte tycka att det är något att oroa sig för eftersom han själv väljer att leka ensam. Korta stunder kan han leka med andra barn men sedan återgår han till sina egna lekar och säger oftast att han inte vill vara med när de andra barnen frågar honom om han vill vara med och leka. I lekparken vill han heller inte leka med andra barn utan går undan när andra barn kommer nära. Åka hem till mina kompisars barn och leka vill han heller inte så det har blivit att vi knappt umgås med dem längre.

Jag tycker att det här är jättejobbigt. För jag ser ju hur andra barn i samma ålder leker med kompisar och när jag lämnar på förskolan så ser jag hur andra barn möts upp av kompisar som står och väntar medan de klär av sig ytterkläderna. Det är aldrig någon som kommer och pratar med min son eller väntar på honom på morgonen och så blir det ju om man hela tiden säger ifrån att leka. Då får man ju inga kompisar. Jag vet inte om man ska låta det bero ett tag till eller om man på något sätt kan hjälpa min son in i lek. Det är ju i och för sig svårt när han säger att han inte vill men det kan ju bero på att han blir osäker. Min son är också ensambarn.

Jag har inga tips att ge men jag utbyter gärna tankar med dig. Såg att du skrev det här i augusti, har det blivit någon förbättring sedan dess? /En till orolig mamma 

• Anonym

Min dotter är fem och likadan som er på det viset. Hon behöver leka med dagisbarnen på fritiden för att leken ska fungera (bättre). Dagis har i hennes fall uppmärksammat detta men säger också att hon verkar trivas i att leka/pyssla själv så det är inte mycket de kan göra. De drar med henne in i leken och uppmuntrar så gott det går, vad jag förstår i alla fall. Sen är det mycket upp till mig att se till att hon leker på fritiden! Detta är jag dålig på så under sommarlovet lekte hon bara med icke-dagiskompisar vilket gjorde att det blev ett bakslag när hon återgick till dagis.

Min dotter är också ensambarn och jag tror hon är osäker på hur hon ska ta en större grupp med barn. Hon behöver tid, mycket tid för att komma in i gruppen och tycker det är jobbigt när barnen frågar henne om hon vill leka. Jag har blivit ombedd av fröknarna att tala positivt om leken så det är väl något man kan göra.

• Mammax

Hej! Min dotter är fyra år och liknar era barn. Intelligent, kreativ, snabbtänkt, bra på att sysselsätta sig själv och leker bara korta stunder med kompisar på förskolan. Jag tycker att det verkar som hon vill vara med, men vet inte riktigt hur man tar sig in i leken och tycker inte om när det blir för många barn/stökigt. Till skillnad från er har dock fröknarna uppmärksammat detta, väl mycket tycker vi. De har lektränat men har nu uppmanat oss att söka upp BUP. Det känns väl drastiskt tycker jag som ser en mycket klok liten tjej som dock har utmaningar i leken. Hur skulle ni göra? Vår fsk vill gärna sätta etiketter på barn. Har ni is i magen? Vi försöker göra mkt privat men det är liknande resultat som ni beskriver. Funderar på att söka privat barnpsykolog.

Svar på tråden Min dotter på 4 år vill inte leka med andra barn!?!