• Anonym (lån?)

Någon som fått bostadslån då de fortfarane haft provanställning?

Någon som fått bostadslån då de fortfarane haft provanställning?

Har ett jobb, ett vikariat, men börjar i september på ett nytt jobb på samma företag och påbörjar då en provanställning på 6 månader. Kan inte tillgodoräkna mig det jag redan jobbat på vikariatet (4 månader) då det nu är andra arbetsuppgifter.

Kan man få lån ändå????

Det är ingen brådska egentligen men vi vill flytta härifrån under nästa år då sonen ska börja i skolan o vill då gärna köpa en större bostad där vi kan bo länge o barnen slippa byta skola osv.

• Svar på tråden Någon som fått bostadslån då de fortfarane haft provanställning?
  • Vemi

De tror jag absolut, beroende på vad r totala inkomst är. Vi fick lån när jag bara hade vick, köpte lägenhet och sålde den sedan ett år senare. Nu är jag mammaledig men arbetslös och bi har precis fått lån till hus men de beror väl på hur mycket ni ska låna osv... En provanställning är ju ändå ganska säker, prata med din bank helt enkelt!

• Anonym

Jag fick lån när jag hade en 2-årig projektanställning, dock hade min sambo fast jobb. 

• Anonym (lån?)

Jag har 24 500 kr o han 35 200 kr före skatt så totalt: 59 700 kr.  Vi har två barn. Jag är 28 år o han 32 år om det nu spelar roll för banken. Vi kommer ju få högre lön allteftersom.

Har lån på lägenhet nu på cirka 350 000 kr och kommer tjäna cirka 300 000 på den när vi väl säljer den.
    Sen har vi inga andra lån. Csn o bilen är avbetalda.

Vi har tyvärr inte sparat så mkt, runt 30 000 kr, eftersom jag börjat jobba för ett par månader sen samt för att vi köpt 2 st resor nyligen men de är betalda så inga lån där. Tanken är att nu spara hela min lön, ev, mer tills vi vill köpa hus om cirka 6 måader så vi bör ha kunnat spara minst (17 150  efter skatt * 6 månader=) 102 900 kr. Säkert mer då vi inte har så höga boendekostnader. Allt som allt har vi räknigar o mat osv. på cirka 15 000 kr i månaden vilket gör att vi har ca 10 000 kr kvar av makens lön. Så jag hoppas i alla fall att vi kan spara 5000 av de vilket ger +30 000 kr. Målet är att spara 150 000 kr på dessa 6 månader.

Tyvärr bor vi i Stockholm o skulle gärna vilja köpa ett hus för max 4 mijoner så man måste ha en hög kontantinsats så i ska försöka spara så mkt vi kan.

Ska kontakta en bank med detta men ville ha lite åsikter om det ens skulle kunna gå.

• Egendomligt

Varken jag eller min man hade tillsvidareanställningar när vi fick lånelöfte, bara muntligt om att få fortsätta ett år till... När vi skrev på kontrakt på huset i början av maj, hade ingen av oss anställningsavtal längre än till 30 juni. Det var lite osäkerhetskänsla där, men från bankens sida ifrågasatte de inte vår anställning.

• Anonym (lån?)

i Stockholm är det tydligen hårdare regler. Många vi känner har fått visa lönebesked samt en bekräftelse från företaget där det ska så att man är tillsvidareanställd.

• Veronica 223

De har alltid tittat på anställningsbeviset from vilket datum jag vart anställd vid de tre olika lägenheter i sthlm jag köpt. då har ju jag dock vart den enda låntagaren på mina objekt. 
    Är nog olika från bank till bank, men om ni ändå ska spara till kontantinsats finns ju ingen anledning att kontakta bank nu i alla fall, ett lånelöfte är ju inte giltigt i mer än tre månader har jag för mig. Dessutom så skall man ju ha kontanter till pantbrev mm, så det beror ju lite på objektet hur mycket kontanter man behöver.

• Egendomligt

Vi köpte vårt hus 2009 i och för sig, så det var väl strax innan de skärpte reglerna...Men den banktjänstemannen (kvinnan) sa att "tillsvidareanställningar är inte så säkra heller nu för tiden"

Svar på tråden Någon som fått bostadslån då de fortfarane haft provanställning?