• Anonym (Vännen)

Orolig, vad händer om en människa dricker cirka 10 liter vätska per dygn

En av mina bästa vänner lider av väldigt svår ångest/panikångest. Efter många år av felbehandlingar, ingen behandling alls så lärde hon sig att öl hjälper. Detta har nu efter många år gått alldeles för långt. Hon gillar egentligen inte att bli full utan vill bara ha avslappning. Samtidigt så har hon efter många år lärt sig att älska sina öl. Vad hon gör, är att dricka 2.8% folköl, då kan hon dricka många timmar och blir oftast inte speciellt onykter. Idag är hon uppe i som mest 18 öl om dagen. Sen lite kaffe och vatten på det så blir det otroliga mängder av vätska. Vad händer med kroppen, vad kan man få för skador? Någon som vet? Vill verkligen "skrämma" henne så hon kanske förstår allvaret. Hon vill inte dricka starkare saker då hon inte är ute efter att fort bli full, utan hon vill njuta av sina öl i timmar.

• Svar på tråden Orolig, vad händer om en människa dricker cirka 10 liter vätska per dygn
  • roffe

Man späder ut bla salthalten i kroppen vilket kan bli farligt till slut. Det är något med salthalten i cellkrnan osv, har läst om det när jag googlat.

Doc ktror jag hon kissar ut det mesta faktiskt, men kolla hur hennes kropp verkar fungera i övrigt, har hon mkt huvudvärk osv?

Hon är alltså besatt av ölsmaken men inte alkoholen? Då kan hon gå i terapi och bli av med beteendet som hon skaffat sig. Dock fattar jag inte hur man hinner dricka 18 öl på en dag, jag skulle aldrig hinna dricka så mkt vätska på en dag, jag skulle nog kräkas haha

• Anonym (Vännen)
    roffe skrev 2011-08-18 01:09:10 följande:
    Man späder ut bla salthalten i kroppen vilket kan bli farligt till slut. Det är något med salthalten i cellkrnan osv, har läst om det när jag googlat.

Doc ktror jag hon kissar ut det mesta faktiskt, men kolla hur hennes kropp verkar fungera i övrigt, har hon mkt huvudvärk osv?

Hon är alltså besatt av ölsmaken men inte alkoholen? Då kan hon gå i terapi och bli av med beteendet som hon skaffat sig. Dock fattar jag inte hur man hinner dricka 18 öl på en dag, jag skulle aldrig hinna dricka så mkt vätska på en dag, jag skulle nog kräkas haha
    Kissar gör hon, spyr sällan men händer. Huvudvärk varje dag som resulterat i ett Treo-beroende tror jag. Nej, hon är besatt av alkoholen eftersom hon behöver den avslappnande effekten, men hon vill inte att det påverkar hennes liv och kvällar för mycket, att hon blir full fort och somnar. Hon dricker under många timmar, startar på eftermiddagen. Hon tog något prov för några månader sedan som visade nåt med salt och socker, när hon blev återkallad efter några veckor, så var allt normalt, men då hade hon hållit sig nykter i 2 veckor. Så kanske är det nåt som händer med saltet?
  • Litet My

Googla på övervätskning så hittar du massor...vet dock inte om symptomen ändras när det gäller alkohol också och inte bara vatten. men jag vet att när man dricker på tok för mycket vatten så kan det på något sätt gå upp i hjärnan på något sätt (enl läkare) minns dock inte hur eller på vilket sätt. Men skadligt är det iaf. Sedan späder man ju ut salterna också och kan få medicinera mot det och gå på regelbunda kontroller om det vill sig illa.

• jaghopparhögt

Sånt där höll jag på mig ofta på högstadiet när jag hade rökt cannabis och inte ville åka fast i urinprov, så jag drack jättemycket vatten. Fick veta att det inte var bra alls för njurarna

• Anonym (Vännen)

Tack för hjälpen. Ska genast googla. Hade tänkt det innan men visste inte hur fan jag skulle formulera mig för att få rätt svar. Nu fick jag det. Övervätskning.

• Anonym (Vännen)

Hittade tyvärr inte tillräckligt tillfredställande svar/argument. Kanske ska man ringa sjukvårdsupplysningen eller nåt? Kan ju aldrig vara bra att dricka så otroligt mycket vätska.

• Anonym

18 folköl á 2.8% motsvarar 63 cl 40%sprit... Så hon dricker närmare en sjua sprit per dag... Hon är alkoholist!

Hon är beroende av den avslappning alkoholen ger tillfälligt men hon mår betydligt sämre efteråt och behöver återställare för att fungera normalt igen. Alkoholen gör inte henne avslappnad, hon har ett beroende som stillas när hon dricker!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-18 02:42:07 följande:
    18 folköl á 2.8% motsvarar 63 cl 40%sprit... Så hon dricker närmare en sjua sprit per dag... Hon är alkoholist!

Hon är beroende av den avslappning alkoholen ger tillfälligt men hon mår betydligt sämre efteråt och behöver återställare för att fungera normalt igen. Alkoholen gör inte henne avslappnad, hon har ett beroende som stillas när hon dricker!
    du menar nastan en sjuttifemma (750 ml 40% sprit) - inte en "sjua" (som man kan tro ar typ en stor snaps).

TS - din vaninna ar grav alkoholist och behover omedelbar hjalp, inte for sitt vatskemissbruk utan for sin alkoholism.
  • Anonym (Vännen)
    Anonym skrev 2011-08-18 02:42:07 följande:

Det tvivlar jag inte på, att hon är beroende. Det jag oroar mig för också är den otroliga mängd vätska hon får i sig nästan dagligen. Hon har varit nykter långa perioder i sitt liv men till slut blir panikångesten och sömnproblemen outhärdliga och eftersom hon inte/aldrig får rätt hjälp så faller hon tillbaka till självmedicinering. Hon vet vad som funkar för stunden då hon inte längre är kapabel att handskas med sin fruktansvärda panikångest och hon är medveten om att hon mår sämre dagen därpå men inget hon orkar handskas med när ångesten slår till.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-18 02:53:08 följande:
    du menar nastan en sjuttifemma (750 ml 40% sprit) - inte en "sjua" (som man kan tro ar typ en stor snaps).

TS - din vaninna ar grav alkoholist och behover omedelbar hjalp, inte for sitt vatskemissbruk utan for sin alkoholism.
    En sjuttifemma så klart. Jag är inte så väl bevandlad i spritkulturen. Sorry;)
  • Anonym (Vännen)
    Anonym skrev 2011-08-18 03:28:07 följande:
    En sjuttifemma så klart. Jag är inte så väl bevandlad i spritkulturen. Sorry;)
    Oj, är det så mycket? Jag har aldrig tänkt så, är övertygad om att om hon drack sprit så skulle hon bli full på en gång och det är inget som tilltalar henne utan hon vill dricka i många, många timmar. Hur kan man vara grav alkoholist om man inte får abstinens av att sluta dricka? Trodde inte det var möjligt.
  • Anonym
    Anonym (Vännen) skrev 2011-08-18 03:49:49 följande:
    Oj, är det så mycket? Jag har aldrig tänkt så, är övertygad om att om hon drack sprit så skulle hon bli full på en gång och det är inget som tilltalar henne utan hon vill dricka i många, många timmar. Hur kan man vara grav alkoholist om man inte får abstinens av att sluta dricka? Trodde inte det var möjligt.
    Om hon dricker dagligen hinner hon aldrig bli nykter. Det har säkert hört talas om människor som åkt dit för rattfylla med höga promillehalter, typ 3-4 promille. De flesta av oss skulle vara döda men de har bara aldrig nyktrat till, de är inte direkt packade utan ständigt fulla och när de dricker fyller de bara på promillen.

Din vän får abstinens genom huvudvärk, muskslspänningar, ångest och oro. Hon tror att det kommer sig enbart av hennes dåliga månde men skulle hon klara av att sluta dricka skulle hon ganska snabbt börja må bättre. Kanske inte bra, men bättre.
  • Anonym (Vännen)
    Anonym skrev 2011-08-18 03:56:57 följande:
    Om hon dricker dagligen hinner hon aldrig bli nykter. Det har säkert hört talas om människor som åkt dit för rattfylla med höga promillehalter, typ 3-4 promille. De flesta av oss skulle vara döda men de har bara aldrig nyktrat till, de är inte direkt packade utan ständigt fulla och när de dricker fyller de bara på promillen.

Din vän får abstinens genom huvudvärk, muskslspänningar, ångest och oro. Hon tror att det kommer sig enbart av hennes dåliga månde men skulle hon klara av att sluta dricka skulle hon ganska snabbt börja må bättre. Kanske inte bra, men bättre.
    Hon är och blåser på psyk varannan dag och det är 0 promille så jo, hon nyktrar till. Hon var nykter i 8 månader, de sista 2 månaderna blev hon bara sämre och sämre i sin panikångest och fick inte rätt hjälp så hon gav upp och började dricka igen.
  • passa nu

Hade det varit vatten så hade hon varit stendöd direkt.
    Om nu hon förtsätter så här så se till att hon får i sig salter, det underlättar en del.
    Nu får hon nog en del salter från treo.

Sök på "pee for wii" så gick det för en kvinna som drack för mycket vatten.

• Anonym (Vännen)
    passa nu skrev 2011-08-18 07:07:59 följande:
    Hade det varit vatten så hade hon varit stendöd direkt.
    Om nu hon förtsätter så här så se till att hon får i sig salter, det underlättar en del.
    Nu får hon nog en del salter från treo.

Sök på "pee for wii" så gick det för en kvinna som drack för mycket vatten.
    Men hur kan det vara "farligare" att dricka vatten?
  • Anonym (Vännen)

Puffar lite

• passa nu
    Anonym (Vännen) skrev 2011-08-18 12:23:27 följande:
    Men hur kan det vara "farligare" att dricka vatten?
    Det har med alkoholen att göra, tyvärr kan jag inte redogöra för dig exakt just hur det fungerar med öl.
    Vattenförgiftning går läsa på wiki så förklarar dom det där.
Svar på tråden Orolig, vad händer om en människa dricker cirka 10 liter vätska per dygn