• Filbunke

Är detta en sund frukost?

En liten skål Axa (smaksatt) havregrynsgröt.
    2 kokta ägg med en matsked kaviar.
    En Knorr Vie-shot.

Jag vill gå ner i vikt och samtidigt få i mig bra näringsämnen. Tycker själv att frukosten i exemplet är en mycket bra frukost.
    Frågan är om jag bör ta bort eller lägga till något? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 07:04
    Helhetsmässigt tycker jag själv att frukosten är bra, men jag kan ju ha fel.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 07:30
    Tänk gärna ur ett näringsriktigt perspektiv. Är frukosten bra sammansatt?

• Svar på tråden Är detta en sund frukost?
  • Esmiso

kanske ta bort kaviaren? Väldigt mycket socker i kaviar... Lite salt istället?

• Filbunke
    Esmiso skrev 2011-08-18 06:44:01 följande:
    kanske ta bort kaviaren? Väldigt mycket socker i kaviar... Lite salt istället?
    Gör det någon skillnad? Salt är ju inte heller direkt  sunt Obestämd
  • ekke

Det är fett i kaviar också. Salt är mkt nyttigare ( även om det inte är nyttigt i förstora mängder)

• Filbunke
    ekke skrev 2011-08-18 06:49:31 följande:
    Det är fett i kaviar också. Salt är mkt nyttigare ( även om det inte är nyttigt i förstora mängder)
    Fast det är ju ganska mycket salt i kaviar också. 
    Och jag blir inte fet av fettet i sig, det är mängden som avgör.

• ekke

Ja, men du undrar om det är en sund frukost. Kaviaren är inte sund.

• Filbunke
    ekke skrev 2011-08-18 07:00:50 följande:
    Ja, men du undrar om det är en sund frukost. Kaviaren är inte sund.
    Jag vet att kaviar inte är så sunt, tycker att mängden är så pass liten att den inte gör någon större skillnad..men okej. Skulle aldrig heller byta mot salt, då blir det inget i så fall. 
  • puss

men en klick kaviar är väl ok? man behöver väl inte bli helhysterisk över det.

I am a fast machine I keep my motor clean
  • Maximus01

1 msk Kalles Kaviar är 42 kalorier så det är inte så farligt . Du kan nog gott ta lite kaviar på ägget .
    ( Källa Aftonbladets Viktklubb .se )

• hannis

Låter bra tycker jag. Kanske ta bort ett av äggen men det beror ju på nuvarande vikt, totalt kaloriintag över dagen och hur fort du vill gå ner.

• Maximus01

Jag håller på och går ner i vikt och ska gå ner 13 kg till i december och jag ska äta 1358 kalorier om dagen ( har gått ner 21 kg sen i jul ) . Jag är 171 cm lång så det kanske är olika hur lång man är och hur lång tid man vill ha på sig att gå ner i vikt .

Svar på tråden Är detta en sund frukost?