• M 77

trak-antkroppar mot sköldkörteln

Någon mer än jag som har haft (giftstruma)=graves och därför har förhöjda trak värden?

• Svar på tråden trak-antkroppar mot sköldkörteln
  • MinSeth

Jag hade före och under min graviditet förhöjda trak-värden. Gick på spec.mödravården och bebben och jag själv kollades ofta och noga. När sonen sedan föddes togs prover och som tur var hade mina dåliga värden påverkat honom.

• MinSeth

INTE påverkat honom, ska det naturligtvis vara!

• M 77

Tack för ditt svar. Jag har några frågor om du vill och har lust att svara.

Hur följdes dina värden och fostret upp under graviditeten? Hur pass tätt? Vet du dina trakvärden under graviditeten? Vad fick du veta om hur det skulle ha kunnat påverka det blivande barnet.

Är själv i vecka 12+3 enligt vårt första och senaste ul. Ska ta ett nytt den 2/1. Hoppas att den lilla/-e växt som den ska till dess. Har förstått att det annars kan vara ett tecken på att den är påverkad.

• MinSeth

Hej hej!

Tyvärr vet jag inte riktigt vad mina värden låg på under min graviditeten, det varierade naturligtvis men jag vet dock att värderna blev bättre ju längre grav. gick. Efter ungefär 7-8 månader kunde medicinerna helt tas bort, det kan visst vara så att graviditeten gör så att kroppen kommer i balans igen. När sonen sedan föddes var mina TRAK-värderna fortfarande förhöjda men inte så pass att han hade skadats av det.

Jag tror att det är först och främst barnets tillväxt som kollas extra noga när mammans TRAK-värden är felaktiga. Bara nån dag efter bebisen är född tas ett prover för att kolla att allt är rätt och vad jag förstår så medicinerade man omgående de barn som hade påverkats...så det var inte på något sätt "kört".
    Hur som helst, vad min läkare sa var att det naturligtvis inte var så bra att bli gravid när värderna var onormala MEN att det var ju en väldigt liten riska att det skulle orsaka några skador på barnet.
    Det blev ju väldigt mycket provtagningar och ultraljud men det tyckte i alla fall jag var skönt eftersom man kände sig mindre orolig när man visste att de höll bra koll på bebisen!

I vårt fall var det inte själva värderna som oroade läkarna utan det att jag ätit "fel" medicin mot struman de första 8 graviditetsveckorna och att det därför fanns en risk för att medicinerna skadat fostret.
    Jag svarar mer än gärna på alla dina frågor men eftersom jag inte vet om vi har samma "bakgrund" (vet inte om du åt strumamedicinen när du blev gravid osv) så kanske mina erfarenheter inte hjälper dig så mycket utan istället gör dig mer orolig....Du får avgöra själv, det är bara att fråga på om du känner för det!

Många lycka till, jag håller tummar å tår för er!

• astri

Jag hade en aning förhöjda värden när jag väntade min lilla, dock inte så att jag behövde sätta in mediciner igen utan jag fick FT4 o TSH kollat var tredje vecka.

Svar på tråden trak-antkroppar mot sköldkörteln