• Pannkaksmamma

Vegetarisk rätt att bjuda på istället för räkor?

Jag ska ha fest och då bjuda på färska räkor, ostpaj och sallad. Flera av gästerna är vegetarianer och jag vill gärna bjuda på något mer än ostpaj - men vad? Har funderat på att göra ytterligare en sorts paj till dem men det känns tråkigt... Vad skulle ni vilja äta mer än ostpaj om övriga åt räkor?? Borde ju finnas mycket andra förslag i kräftskivetider, eller får vegetarianer och allergiker nöja sig med paj?

Vill ju ha en fest där alla gäster är nöjda, mätta och glada

• Svar på tråden Vegetarisk rätt att bjuda på istället för räkor?
  • Lisa75

När jag var på kräftskiva i fjol hade värdinnan gjort två sorters pajer, en god sallad och ett par smarriga såser. Vi var jättenöjda och glada!

Det som man inte får är ju det där långsamma ätandet som skaldjur ger, där man sitter och pillar och äter länge. Men det vet jag inte hur man skulle kunna återskapa med vegetarisk mat. Pistagenötter kanske  

• La Lola

Nån form av pirog med en massa goda grönsaker?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hallontryffel

kronärtskocka kanske? Gott med bara en enkel vinaigrette. Så får även vegetarianerna lite "plock"!

• Pannkaksmamma

Tack! Bra att få hjälp att fundera på alternativ!!
    Med "vanlig" mat brukar det inte vara något problem att göra bra vegetariska rätter, men just räkorna känns som en utmaning... Jo, jag har själv valt mat så klart, men med vänner som inte är på västkusten så ofta känns det som att skaldjur i någon form nästan är obligatoriskt

• MajaVira

Dipp? Morot, gurka, oststavar, paprika, minimajs, ärtskidor, "brödpinnar" etc och ett par olika dippsåser.

• Lisa75
    hallontryffel skrev 2011-08-18 08:44:51 följande:
    kronärtskocka kanske? Gott med bara en enkel vinaigrette. Så får även vegetarianerna lite "plock"!
    Ja vilken bra idé, kronärtskocka hade jag tyckt var supergott och festligt!
  • mosterYster
    MajaVira skrev 2011-08-18 09:03:43 följande:
    Dipp? Morot, gurka, oststavar, paprika, minimajs, ärtskidor, "brödpinnar" etc och ett par olika dippsåser.
    Ja! Gör en hommous och en guacamole och en tsatziki, då fårde både protein (hommousen) nyttigt fett (avocadon) och goda smaker (alla såserna). En bra och fullvärdig måltid. 

Du kan kanske servera bakad potatis också? Lätt att förbereda och brukar gillas med smör eller någon röra till. Och lite pyssel att äta.  
  • VNmamma

Hej Viola K

Jag skulle som komplement till ostpajen bjuda på stekt haloumi skuren i stavar. Till det en gräddfil/majonässås med vegetarisk kaviar. Supergott!

Haloumin ger lite tuggmotstånd och mycket sälta. Smakrik är också den vegetariska kaviaren som finns på de flesta matmarknader. Röd eller svart. Två olika fabrikat, ett av dem heter Caviart tror jag. 

Svar på tråden Vegetarisk rätt att bjuda på istället för räkor?