• Rapunzel72

    Vidöppen bjudning

    vår yngsta dotter föddes i vidöppen bjudning, dvs med ansiktet uppåt. Såg på ett förlossningsprogram från England och det blev nästan  hysteri då de upptäckte att barnet låg "felvänt", det blev t.om prat om ev kejsarsnitt. Det var ingen hysteri när de upptäckte det när vår dotter föddes. Hur vanligt är det egentligen att de föds så och vilka komplikationer ev kan det bli?

  • Svar på tråden Vidöppen bjudning
  • Caranlachiel

    Vet inget om vidöppen bjudning men tycker överlag det verkar på de flesta förlossningsprogram från både England och USA att de är snabbare att ta till kejsarsnitt vid minsta avvikelse från "normen". De verkar inte heller ha samma syn som i Sverige, där vi tar förlossningen som något naturligt. Många gånger ser jag mammorna ligger platt på rygg hela förlossningen, medan man ju i Sverige uppmuntras att gå omkring och hitta andra ställningar som man kan tycka är bekväma.


    BF 16 november
  • Rapunzel72

    Ja, precis så tycker jag också. & all denna bedövning de får..Det syns inte ens att de ligger och krystar. Bm får ju stå och tala om när de kan göra det. Här i Sverige är det mer naturligt och bedövning tas till när det verkligen behövs. Jag har då klarat mig med endast lustgas, alla 4 gånger Tycker att de bara ligger och pressar ut barnen i de där programmen. De naturliga krystvärkarna verkar de inte ha, då de ofta är bedövade och inte känner.

  • Caranlachiel
    Rapunzel72 skrev 2011-08-18 11:32:58 följande:
    Ja, precis så tycker jag också. & all denna bedövning de får..Det syns inte ens att de ligger och krystar. Bm får ju stå och tala om när de kan göra det. Här i Sverige är det mer naturligt och bedövning tas till när det verkligen behövs. Jag har då klarat mig med endast lustgas, alla 4 gånger Tycker att de bara ligger och pressar ut barnen i de där programmen. De naturliga krystvärkarna verkar de inte ha, då de ofta är bedövade och inte känner.
    Ja precis. Väldigt lustigt tillvägagångssätt.
    BF 16 november
  • kokoskrabban

    Stora sonen föddes också i vidöppen bjudning och det var inte mer komplicerat eller tog längre tid än en "vanlig" bjudning. Absolut ingen hysteri där heller. Men vet inte hur vanligt det är. Lillebror låg "rättvänd".


    ~H 2008~ ~I 101007~
  • Med två små

    Det beror nog helt på hur det går om man tar till några särskilda åtgärder. Min andra dotter komi vidöppet läge och i mitt fall gick det inte att få ut henne utan sugklocka och extra värkstimulerande.


    Numera Med tre små. Lillebror föddes 110725.
  • Ramborg

    Varför är det "lustigt" att bespara modern smärta? Det är ju utmärkt. Ligger väl i linje med omhändertagandet av patienter vid normal sjukvård. Förstår inte det här nästan stolta tänket "jag behövde minsann ingen bedövning" - som om det vore någon slags prestation att utsätta sig för mer smärta än nödvändigt? Är förmågan att tåla onödig smärta verkligen något att beundra?

  • lerkorg

    Jag har en vän vars barn låg i vidöppen bjudning och efter vändningsförsök så blev hon snittad. Min son föddes dock i vidöppen bjudning för 4 veckor sedan och de hade inte ens märkt det innan. Det är nog även olika på vart man bor i Sverige vilken läkare man träffar osv.

  • Busbellan

    Min son föddes i vidöppet läge. Det var en lätt förlossning, enda skillnaden var att jag hade krystvärkar lite längre än med den andra (10 min) samt att jag fick krystvärkar lite för tidigt alltså innan jag var helt öppen


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Habanero85
    Ramborg skrev 2011-08-20 16:09:26 följande:
    Varför är det "lustigt" att bespara modern smärta? Det är ju utmärkt. Ligger väl i linje med omhändertagandet av patienter vid normal sjukvård. Förstår inte det här nästan stolta tänket "jag behövde minsann ingen bedövning" - som om det vore någon slags prestation att utsätta sig för mer smärta än nödvändigt? Är förmågan att tåla onödig smärta verkligen något att beundra?
    Men att vara så bedövad att man inte ens känner kroppens signaler när det är dags att krysta..
    Lite skillnad på att få bedövning och vara så bedövad att man inte ens känner vad som händer i sin egen kropp
  • torsdag
    lerkorg skrev 2011-08-21 22:04:27 följande:
    Jag har en vän vars barn låg i vidöppen bjudning och efter vändningsförsök så blev hon snittad. Min son föddes dock i vidöppen bjudning för 4 veckor sedan och de hade inte ens märkt det innan. Det är nog även olika på vart man bor i Sverige vilken läkare man träffar osv.
    Är du säker på att det var vidöppet läge och inte säte? Det görs inga "vändningsförsök" på vidöppet läge.
    Man kan inte veta i förväg att det blir vidöppet läge bara genom att känna på magen eller via ultraljud. Det avgörs när bebisen börjar rotera nedåt i förlossningskanelen.
  • lerkorg
    torsdag skrev 2011-08-21 22:13:24 följande:
    Är du säker på att det var vidöppet läge och inte säte? Det görs inga "vändningsförsök" på vidöppet läge.
    Man kan inte veta i förväg att det blir vidöppet läge bara genom att känna på magen eller via ultraljud. Det avgörs när bebisen börjar rotera nedåt i förlossningskanelen.

    Jag tycket också att det lät konstigt men frågade specifikt flera ggr om det var säte aller vidöppet och både hon och hennes man hävdade bestämt att det var vidöppet läge.
  • Busbellan
    lerkorg skrev 2011-08-23 09:04:21 följande:
    Jag tycket också att det lät konstigt men frågade specifikt flera ggr om det var säte aller vidöppet och både hon och hennes man hävdade bestämt att det var vidöppet läge.
    Jag såg faktiskt på ett program på tv4 fakta där barnet var på väg att komma i vidöppet läge. Då gjorde de en vändning under förlossningen med tång så att barnet skulle komma ut rätt.
    så det var inte det som hände? och att det var en svår förlossning som sen slutade i snitt? för det är inte helt ovanligt att det gör det vid vidöppet läge
    Mamma till Nora, August och Ella
  • haannab

    Min son kom i vidöppet läge och fick dras ut med ett drag sugklocka efter ganska långt krystningsarbete. Jag hoppas nästa bebis ligger "rätt" för jag tyckte det var rätt jobbigt att krysta ut honom. Obestämd Men det är ingen som sagt något om att det skulle vara speciellt, eller ovanligt, eller konstigt, och ingen visste någonting innan. BM sa bara efter förlossningen att hon förstod det var kämpigt på slutet för att han låg så.


  • lerkorg
    Busbellan skrev 2011-08-23 09:06:56 följande:
    Jag såg faktiskt på ett program på tv4 fakta där barnet var på väg att komma i vidöppet läge. Då gjorde de en vändning under förlossningen med tång så att barnet skulle komma ut rätt.
    så det var inte det som hände? och att det var en svår förlossning som sen slutade i snitt? för det är inte helt ovanligt att det gör det vid vidöppet läge

    Nej det var planerat snitt....konstigt. Men jag förstår resonemanget! Vi hade kanske bara många kommunikationsknutar ;)
  • Frankofilen

    Min dotter, som föddes i måndags natt kom i vidöppen bjudning och med armen först. Hon är mitt tredje barn och jag kan säga att det var min jobbigaste förlossning av dessa tre.

    Det var mer smärtsamt och dessutom tog krystningen längre tid. Hon mådde utmärkt hela tiden och jag fick inga komplikationer utan hon kom ut på normalt sätt. Bara extra mycket gnäll från mig antar jag...

    Den stora skillnaden mellan min förra förlossning (första sectio, andra vaginal) och denna var det otroligt intensiva trycket mot ryggen och rumpan. Tyvärr är dessa delar av kroppen svåra att bedöva.

    Men vi visste inte att hon skulle komma ut på det sättet. Bara att hon inte var fixerad när allt satte igång.

    Oroas inte - det kändes bara annorlunda.

     

  • ploten

    Vårt första barn låg i vidöppet läge. Han fastnade med huvudet vid spinaeknölarna och kom inte längre, trots att jag var fullt öppen i flera timmar. De försökte två tag med sugklocka utan framgång. Eftersom han hade dåliga fosterljud beslutades om akut snitt. Det var ingen som fick panik för att han låg just i vidöppet läge, det var fosterljuden som skapade oron.

  • Frankofilen
    ploten skrev 2011-09-25 21:57:36 följande:
    Vårt första barn låg i vidöppet läge. Han fastnade med huvudet vid spinaeknölarna och kom inte längre, trots att jag var fullt öppen i flera timmar. De försökte två tag med sugklocka utan framgång. Eftersom han hade dåliga fosterljud beslutades om akut snitt. Det var ingen som fick panik för att han låg just i vidöppet läge, det var fosterljuden som skapade oron.
    *ryser*

    Ibland är det tur att man inte vet exakt hur det ligger till eller vad som kan hända. Är glad att det gick så bra.
  • brummagumman

    Födde i tisdags en son som låg i vidöppet läge. Krystningskänslan kom tidigt, innan jag var fullt öppen. Men efter försök med tång blev det ett urakut snitt. Inte pga läget utan att barnets värden blev sämre. Men sen har vi mått bra båda två :)

Svar på tråden Vidöppen bjudning