• Henkan

Tjänstledighets-mörkret

Hej

Varför är det dyrare med tjänstledighet än obetald semester?

Låt oss säga att jag har 10 000 i månaden, är tjänstledig tre vecor, då drar arbetsgivaren ca 9000 kronor för det... Dvs bra mycket mer för varje dag än vad det egentligen kostar...

Skulle jag däremot ta obet. semester så blir det en annan femma... Då blir det 7500 kronor som det dras.

Varför är det såhär idiotiskt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 15:14
    Problemet är löst. Var nästan värre än jag trodde men nu vet jag hur det fungerar.

Se inlägg 15 för svaret!
  • Svar på tråden Tjänstledighets-mörkret
  • ardath bey

Menar du vad du får ut efter eller före skatt? Vad fick du för bruttolön månaden med 3 veckors ledighet och vad brukar den ligga på?

• Henkan

Jag räknar bara före skatt.

Har pratat med idioterna på ekonomi och det är tydligen så att "dagslönen" räknas ut genom att ta månadslönen gånger 12/365.... Men tjänstledighetsavdrag räknas ut gneom att ta månadslönen gånger 12/260...

Om jag jobbar 21 dagar men det skrivs som dagar så får jag sisådär 10 000 mindre i lön än om jag jobbar 21 dagar och det är som "månadslön"...

Detta är ett så kallat kollektivavtal och helt i enlighet med alla regler.

Helt otroligt

• Anna Paulita

Fast varför är de idioter? De följer ju bara regler och avtal.

Jag kan tänka mig att det har att göra med att man inte vill att folk ska ta så mycket mer ledigt än semester och inarbetad komp. För det rör ju till det lite för arbetsgivaren.  

• Henkan
    Anna Paulita skrev 2011-08-18 13:50:42 följande:

Jag kan tänka mig att det har att göra med att man inte vill att folk ska ta så mycket mer ledigt än semester och inarbetad komp. För det rör ju till det lite för arbetsgivaren. 

Det är konstigt att arbetsgivaren ska typ tjäna pengar på att någon är ledig...

I teorin blir det så att är jag ledig EN dag så kostar det mig 8200kr. Detta på en lön på 25000 i månaden.

Skulle jag jobba en dag extra så får jag 800kr extra på lönen.

Det är konstigt att det är 10 gånger dyrare att vara ledig än att jobba extra.

Känns det rimligt tycker du?

• Anna Paulita
    Henkan skrev 2011-08-18 13:57:17 följande:

Det är konstigt att arbetsgivaren ska typ tjäna pengar på att någon är ledig...

I teorin blir det så att är jag ledig EN dag så kostar det mig 8200kr. Detta på en lön på 25000 i månaden.

Skulle jag jobba en dag extra så får jag 800kr extra på lönen.

Det är konstigt att det är 10 gånger dyrare att vara ledig än att jobba extra.

Känns det rimligt tycker du?

Ja, för att om folk ta tjl i tid och otid som mycket väl hade kunnat vara ett fatum om det inte fanns någon typ av "straffavgift" så skulle det i slutändan kunna stöka till en hel del hos arbetgivaren. Utom denna typ av tjl är folk sjuka, barnlediga, lediga för studier, lediga för fackliga uppdrag, det kan i slutändan ställa till med bekymmer. 

Jag tror om sagt man gjort detta för att minimera den bekymmret. Folk tar bara ledigt av riktigt starka skäl och det är bra.  
  • Henkan

Så du tycker att det är bra att det kan dra en tredjedel av lönen för EN dag?

Det är ju oändligt mycket bättre att sjukskriva sig en dag för att då kostar det ju bara 1000kr istället för 8000kr...

Eller VAB är ju ännu bättre, för att där har ju heller aldrig någon fuskat!

Jävla ekonomer....

• ardath bey
    Anna Paulita skrev 2011-08-18 13:50:42 följande:

Vill och vill? Förutom föräldraledighet får man väl inte ta tjänstledigt utan arbetsgivarens medgivande? Så hur kan man "ta ledigt" då om det inte är semerster eller inarbetad komp?
  • Anna Paulita
    Henkan skrev 2011-08-18 14:06:59 följande:

Så du tycker att det är bra att det kan dra en tredjedel av lönen för EN dag?

Det är ju oändligt mycket bättre att sjukskriva sig en dag för att då kostar det ju bara 1000kr istället för 8000kr...

Eller VAB är ju ännu bättre, för att där har ju heller aldrig någon fuskat!

Jävla ekonomer....

Jag har inte sagt att det är BRA, utan att jag kan förstå varför det är som det är och att det är rimligt. Men återigen, varför är det ekonomernas fel? rasa mot ditt fackförbund och tokiga avtal istället.
  • ardath bey
    Henkan skrev 2011-08-18 13:31:39 följande:

Har pratat med idioterna på ekonomi och det är tydligen så att "dagslönen" räknas ut genom att ta månadslönen gånger 12/365.... Men tjänstledighetsavdrag räknas ut gneom att ta månadslönen gånger 12/260...

Om jag jobbar 21 dagar men det skrivs som dagar så får jag sisådär 10 000 mindre i lön än om jag jobbar 21 dagar och det är som "månadslön"...

Helt otroligt

Det låter ju jättemärkligt. Vad är det för kollektivavtal?
  • Anna Paulita
    ardath bey skrev 2011-08-18 14:07:15 följande:
    Vill och vill? Förutom föräldraledighet får man väl inte ta tjänstledigt utan arbetsgivarens medgivande? Så hur kan man "ta ledigt" då om det inte är semerster eller inarbetad komp?

Man kan vara studieledig, ledig för fackliga uppdrag, sjukskriven ect. Det jag menar är att om mycket av detta drabbar en arbetagivare samtidigt blir det väldigt tungt att ro runt den arbetaplatsen så därför kan jag förstå att det är som det är.

Fackliga uppdrag och långtidssjukskrivningar är ju inget arbetsgivaren godkänner eller ej. Studieledigt är ju dock en sådan sak där de kan neka en anställd tjl, eller be dem skjuta upp den 6 månader. Men det har jag aldrig varit med om.

• Henkan
    ardath bey skrev 2011-08-18 14:13:19 följande:
    Det låter ju jättemärkligt. Vad är det för kollektivavtal?

Det är UNIONEN.

Det verkar vara nån sorts strö-grej om man jobbar en vecka innan den första månadslönen kommer så räknas det på 12/365 per dag istället för 12/260 som är den riktiga "dagslönen"...

Däremot så slår det oerhört hårt mot mig som bara jobba 6 veckor och kliver på månadslön under den tiden... Då får jag liksom aldrig en riktig månadslön (var ledig mitt i smeten också) och får maximala avdraget så jag har fått väldigt mycket lägre lön än vad jag trodde pga denna klausul...

• ardath bey
    Henkan skrev 2011-08-18 13:31:39 följande:

Helt otroligt

Jag hittade den här länken: http://www.personalekonomi.se/artikel/daglon.aspx

Hur har din tjänstledighet rapporterats till lönekontoret? Enligt länken ska man räkna ut lön per arbetsdag såhär:
    Daglön per kalenderdag: (månadslön*12)/365
    Daglön per arbetsdag: (månadslön*12)/260

Om dina tre veckor rapporterats som 21 arbetsdagar stämmer ju löneavdraget. Men om du bara skulle ha jobbat 15 dagar har det rapporterats lite tokigt kanske?
  • ardath bey
    Henkan skrev 2011-08-18 14:28:37 följande:

Det är UNIONEN.

Det verkar vara nån sorts strö-grej om man jobbar en vecka innan den första månadslönen kommer så räknas det på 12/365 per dag istället för 12/260 som är den riktiga "dagslönen"...

Däremot så slår det oerhört hårt mot mig som bara jobba 6 veckor och kliver på månadslön under den tiden... Då får jag liksom aldrig en riktig månadslön (var ledig mitt i smeten också) och får maximala avdraget så jag har fått väldigt mycket lägre lön än vad jag trodde pga denna klausul...

Jag hittade ett kollektivavtal som hette  SHR Unionen kollektivavtal på nätet. Där står i 14 § att
    "När en tjänsteman är frånvarande minst en dag på grund av tjänstledighet, görs löneavdrag enligt fööjande:

- under en period längre än fem arbetsdagar görs avdrag med dagslönen för varje ledig dag. Detta gäller även tjänstemannens arbetsfria vardagar och sön- eller helgdagar.
    Dagslön = den fasta kontanta månadslönen x 12 / 365"
  • Bolaget

månadslönen*12/260 eller månadslönen*12/365 blir inte så stor skillnad. Anvnder man /260 så räknar man på arbetsdagar med 365 på kalenderdagar.

Med en månadslön på 10.000 så ger det 461 kr resp 328 kr

Om du är ledig en vecka och avdraget gör enligt 12/260 så förlorar du 461*5= 2305, räknat med 12/365 blir det 328*7 =2296. Allats inte speciallt stor skillnad.

• Henkan

Snackade med ekonomerna igen och kom fram till följande:

Det är VÄRDELÖST att ta månadsanställning om man bara ska jobba sex veckor under en nioveckorsperiod där man är tjänstledig under den perioden.

Då man inte hunnit tjäna ihop nån semester så får man det högre avdraget, dvs "Månadslön * 12/260". Då man inte jobbar en hel månad varken i början eller i slutet på perioden så får man kalenderdags-ersättning för de dagarna, dvs "Månadslön * 12/365" vilket ger en bra mycket lägre lön.

Med andra ord så får man stora avdrag, lite ersättning och får betala kopiösa mängder skatt första månaden då man får först lön för de första veckorna samt en hel månadslön på det.

JOBBA INTE KORTARE TID SOM MÅNADSANSTÄLLD MED LEDIGHET ÖVER SOMMAREN!!!!

• ardath bey

Jag undrar om  det blivit rätt för dig.

Enligt Unionens kollektivavtal som jag nämnde tidigare ska löneberäkning för del av månad ske "på grundval av det faktiska antalet kalenderdagar i perioden".
     Precis som du skriver också.

Så om du skulle jobba nio veckor och är tjänstledig tre av dem under perioden samt börjar och slutar mitt i en månad borde det bli såhär (du jobbar förmodligen helt andra datum men detta är ett exempel)

Du börjar jobba 8 juni och slutar den 9 augusti. Från den 22 juni till 12 juli är du ledig. Du har en månadslön på 25 000.

I juni är du anställd från den 8 vilket är 23/30 av juni. Lönen skulle bli 23/30 av 25 000 vilket är 23 000. Dock är du tjänstledig 9 dagar i juni. Avdrag görs med dagslönen för varje ledig dag. Dagslönen är den fasta kontanta månadslönen x 12 / 365 dvs 821,90. Avdrag ska göras med 7 397 kr så du får en nettolön på 15 603 kr.

I juli är du anställd hela månaden, lön före tjänstledighet 25 000. Du är ledig 12 dagar så avdraget är 821,9 * 12 = 9 863 kr. Lön 15 137 kr.

I augusti är du anställd 9 dagar. Lön 9/31 av 25 000 vilket är 7 258 kr.

Som sagt ska avdraget för tjänstledighet enligt kollektivavtalet ske med en dagslön beräknad på 12/365, inte 12/260.

Vore jag du skulle jag ta upp detta en gång till med arbetsgivarens löneansvarige!

• Henkan

Jag sökte runt på detta igår och jag har för mig att om man ska räkna på 12/365 på TL så ska man även räkna med helgdagar, sen finns det olika regler om det är mer än fem också har jag för mig.

Nu orkar jag inte riktigt bry mig mer än så då det verkar vara rätt och då jag inte jobbar på bra länge igen och då kommer jag vara anställd bra mycket längre.

• ardath bey

OK. Men om jag räknar rätt har du blivit blåst på 6 970 kr före skatt om du har en månadslön på 25 000 och varit tjänstledig i 3 veckor. Kan det vara värt att bry sig för?

• Henkan
    ardath bey skrev 2011-08-19 09:21:08 följande:
    OK. Men om jag räknar rätt har du blivit blåst på 6 970 kr före skatt om du har en månadslön på 25 000 och varit tjänstledig i 3 veckor. Kan det vara värt att bry sig för?

Jag har redan bråkat med ekonomi och lyckats få dem glada igen.

Jag har inte kapital (politiskt) nog för att strida för detta via facket. Jag ska plugga igen och och om jag bråkar för mycket med denna arbetsgivare så kommer jag inte få jobb där sedan och i värsta fall är jag rökt i hela branschen i Stockholm (vilket effektivt betyder hela Sverige)...

Svar på tråden Tjänstledighets-mörkret