• chanteleos

Tips på olika sorters kött och hur man bäst lagar dem

Är halvbra i köket men vill lära mig mer. Har koll på kyckling och lax samt nötfärs men när det gäller stek/kalops/strimlat kött och grytor så är jag usel.

Kan man få hjälp med en liten lista på olika sorters kött och hur man tillagar dem? Inga grytrecept behovs utan mer tillagningstider när man ska steka köttbitar eller sätta in något i ugnen.

• Svar på tråden Tips på olika sorters kött och hur man bäst lagar dem
  • Ann Nelly

Lövbiff ska stekas på hög värme hastigt. Släng i biffen, låt brassa på en kort stund bara så det får färg. Vänd så du får färg på andra sidan och sedan snabbt av värmen. Ät direkt, ingen varmhållning. Tillagar man lövbiff för länge så blir det segt som attan. Fyller man lövbiffen så blir den bäst om den får puttra en stund i lite vätska för då blir den mörare.

Högrev brukar man kunna hitta billigt. Den kan man göra kalops eller andra gryträtter av. Även köttsoppa blir kalas med detta kött.
    Skär tärningar på 2-3 cm, ansa bort de värsta senorna och fettbitarna. Bryn på, på med vätska och kryddor (beroende på recept) och låt puttra lääääänge. Ca 1,5 timme eller lite mer gör att köttet faller isär. Jättegott.

Fransyska och rostbiff brukar vara lite dyrare men mörare kött. Är det en bra bit så kan man skiva och steka som biffar. Samma sak här, stek inte för länge så köttet blir segt. Tryck med stektången mot köttet. Är det lätt att trycka i så är det "rare", alltså rött. Ger det efter men med lite stuns så är det "medium", alltså rosa. Är det helt stumt att trycka på så är det "welldone", alltså genomstekt.
    Dessa köttbitar passar även väldigt bra till att göra stek av. Gör man stek så bör man använda termometer för bästa resultat. Låg värme i ugnen under längre tid ger saftigare kött.
    Det går även att göra grytor av köttet och soppor precis som med högrev. Det får bara en lite annorlunda "torrare" konsistens än högreven.

Oxfilén kostar men smakar också bra. Ska absolut inte genomstekas för då förloras charmen helt, vill man äta genomstekt kött så ska man inte slösa bort pengarna på oxfilén. Så grytor gör vi inte av oxfilé. Den stekes i ugn eller som biff. Även väldigt lyxigt och gott att göra en pyttipanna med oxfilé, en så kallad Biff Rydberg alltså.

Vill man bjuda gäster på en fin biff så undvik allt kött som är färdigkryddat eller färdigmarinerat eller kallas "vardagsbiffar" eller liknande. Gå på fransyska eller rostbiff om man inte vill lägga stålar på oxfilén.

Entrecote är ett väldigt mört nötkött. Välfyllt med fettstrimmor. Tycker jag passar bäst att grilla eller steka, tycker inte det är lika gott som hel stek i ugn (men så är jag lite känslig mot fettstrimmor). Köttet är som en mycket lyxigare version av karrékotlett. Själv tycker jag att entrecote är en aning överskattat och inte alltid värd sitt höga pris men smaken är som...

Ska man göra grytor eller soppor tjänar man på att alltid köpa hel bit kött och tärna själv istället för att köpa färdiga grytbitar eller strimlor.

Det var lite olika nötkött.

Nu hinner jag inte mer för tillfället, kanske återkommer jag senare med ämnet fläskkött :)

• amlesd

Nellyann Tack! Vill gärna att du återkommer med ämnet fläskkött också!

Svar på tråden Tips på olika sorters kött och hur man bäst lagar dem