• Anonym (P-plåster)

P-plåster....

Jag äter p-piller för tillfället o har gjort det i drygt 10 år. Men så har jag läst lite om p-plåster o tycker att det verkar väldigt smidigt! P-piller glöms ju väldigt lätt :/

Jag har inte ont av mina p-piller alls, ingen viktökning eller minskad sexlust eller nedstämdhet eller nåt som man kan läsa om. Om det är så nu med p-piller...kommer det då va samma med p-plåster?? Är väl "samma" med hormoner och så. Vill ju inte byta till nåt som gör att jag mår sämre eller tappar sexlust eller så. Då får jag se till o komma ihåg piller varje dag istället.

• Svar på tråden P-plåster....
  • KH81

Jag har testat piller, plåster och ring.
    Jag tyckte det var helt okej med plåster förutom att huden blev lite känslig. Lite jobbigt dock på sommaren med bikini å hitta en plats att "gömma" plåstret på om man vill det.

Jag gillar ringen bäst. Bara byte en gång i månaden eller ja en gång ut och en gång in...
    Jag blev lite nedstämd under plåster tiden men å andra sidan gick jag igenom en skiljsmässa då så jag vet inte hur pass mycket plåstrena spelade in.....
    Jag har inte känt några biverkningar alls med ringen.

• Anonym (P-plåster)

Hur sätts ringen i då???
    Är det typ samma med hormoner i den som i piller o plåster??

• KH81

Man bara trycker in den... för mig glider den väldigt naturligt in på plats.
    Det är samma hormon som i plåster.... dvs ett låghormoniellt pmedel.
    Har inte den bästa kollen......

• Anonym (Hormoner)

Det är kombinerade hormoner i p-piller, p-plåster och p-ring. 
    Dvs både gulkroppshormon och östrogen. Absolut inget "lågdos", utan de läkemedel med störst risk , som används som preventivmedel.
    Men man tar upp dem på olika sätt; via huden, slemhinnan eller tarmen.
    Att äta p-piller är det sämsta, då intaget påverkas av om man har diarre eller kräks. Lättare att glömma också. P-piller borde egentligen de flesta sluta med.
    Hormonspiral är det absolut mest effektiva metoden, och man behöver bara kolla trådar ibland. Mensen minskar eller upphör , inget östrogen.
    Vill man bli gravid kan man dra ut den själv, billigare också. 

Svar på tråden P-plåster....