• Asta09

Att ha katt i en etta?

Funderar på att skaffa katt framöver. Men har tänkt mycket på om det kanske är djurplågeri att ha en katt i en liten etta. Katten kommer ju att få vara innekatt eftersom jag bor på andra våningen. Kanske det kan vara bra att skaffa två så dom kan busa och göra av med lite energi på varndra.. Vad tycker ni som läser detta?

• Svar på tråden Att ha katt i en etta?
  • EJai

om det är inne katt så nej nej nej... å verkligen inte två på en liten yta

• silvermåne

Då borde absolut skaffa 2 st så de har varandra. Har du inte möjlighet att skaffa 2 katter bör du låta bli tycker jag.

Sen borde det finnas möjlighet för dem att springa av sig någonstans på sommaren, nåt landställe eller så.

Den som är allas vän är ingens.
  • silvermåne

Eller hur liten etta har du? Är den väldigt liten ska du nog vänta.

Den som är allas vän är ingens.
  • Nuttis79

Jag har 2 katter i en etta på 34 kvm...iof får de springa ut för jag bor på nedre botten. Men det funkar bra..

• nemo1

Personligen tycker jag att det är egoistiskt att ha katter i en liten etta. Vänta tills du bor större.

• tackförfisken

Nej! Absolut för liten yta för en innekatt ....

• von Brev

Syrran har katt i en etta på 52 kvm. Det funkar utmärkt!

• Iryelle

Jag flyttade till en etta med min innekatt, hon fick 2-3 ryck om dagen och sprang runt runt. Så nej, jag hade aldrig skaffat en katt om jag bodde så litet. Min erfarenhet.

• semlorna

Det går absolut bra att ha en eller två katter på en mindre yta. Det ställer högre krav på dig som ägare men det går fint att anpassa på höjden. Skaffa klösträd från golv till tak, näta gärna in eventuell balkong, gör plats i fönstrena så katten kan spana, sätt upp hyllor, gå ut på koppelpromenader, aktivera på olika sätt osv.

Om du skaffar en kattunge så tycker jag absolut du ska skaffa två. Vill du enbart ha en så skaffa en lite äldre katt som vill vara ensamkatt.

• semlorna
    Iryelle skrev 2011-08-18 14:26:50 följande:
    Jag flyttade till en etta med min innekatt, hon fick 2-3 ryck om dagen och sprang runt runt. Så nej, jag hade aldrig skaffat en katt om jag bodde så litet. Min erfarenhet.

Det får mina katter också och vi bor i ett hus på 130 kvm och har kattgård på ytterligare 70 kvm
Svar på tråden Att ha katt i en etta?