• Bräckehäxan

VITVAROR - hjälp med val av prisvärt märke!

Vi ska köpa nya vitvaror - allting!

Till köket vill vi ha allting i rostfritt:
    kyl
    frys
    Varmluftsugn - inbyggd
    micro - inbyggd
    induktionshäll
    fläkt

Till tvättstugan
    tvättmaskin
    torktumlare

Hjälp mej med rekommendationer bland alla märken som finns att välja på!
    Vilka märken är bara kostsamma pga märket och vilka märken gör verkligen bra produkter!

Vi hoppas klara oss på 40 000-50 000:- för allt!

• Svar på tråden VITVAROR - hjälp med val av prisvärt märke!
  • thomas55

Varför rostfritt - det blir ju feta fingeravtryck så fort man använder sakerna

• Linda1976
    thomas55 skrev 2011-08-18 14:51:03 följande:
    Det finns faktiskt modeller som det INTE blir fingeravtryck på - det är inte som de som kom först i början på rostfri-trenden.

Jag hade personligen satsat på Bosch, Miéle eller Philips.

INTE Whirlpool - vi hade det när vi först flyttade in i vår lgh. Har väl aldrig haft så mycket strul med en frys förut + diskmaskinen har krånglat... Nä, aldrig mer whirlpool för min del. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Bräckehäxan
    har inte med saken att göra!

tycker det är så jävla lustigt att alla ska ifrågasätta valet av rostfria vitvaror...

när man väljer vitt på ALLT annat så undrar folk hur man vågar välja vitt, "det blir ju så smutsigt..."
    men när man inte väljer vitt, då hittas det på andra anledningar för att ifrågasätta...

vita vitvaror (som vi har nu) blir smutsigt och ser inte fräscht ut, så du behöver torka av dem regelbundet
    rostfria vitvaror (som vi vill ha i nya huset) får fingeravtryck som man behöver torka bort regelbundet

summa sumarum : Vad exakt spelar det för roll???
  • Bräckehäxan
    Linda1976 skrev 2011-08-18 15:03:12 följande:
    Det finns faktiskt modeller som det INTE blir fingeravtryck på - det är inte som de som kom först i början på rostfri-trenden.

Jag hade personligen satsat på Bosch, Miéle eller Philips.

INTE Whirlpool - vi hade det när vi först flyttade in i vår lgh. Har väl aldrig haft så mycket strul med en frys förut + diskmaskinen har krånglat... Nä, aldrig mer whirlpool för min del. 
    tack, vad bra.. några speciella råd att ge när man väljer vitvaror.. vi har aldrig köpt innan, bott i hyresrätt tills nun är vi köpt hus..

tycker ni det är viktigt att samtliga vitvaror i köket kommer från samma märke/serie...?? eller tänker man inte på det?
  • Bräckehäxan
    anledningen är för övrigt helt enkelt att vi tycker det är snyggare - speciellt eftersom vi ska ha köksluckor i off-white.. att då ha vitvaror i kritvitt blir inte snyggt enligt mej! 
  • thomas55

Jag trodde den som kom med frågor på FL ville ha andras erfarenheter ( jag kanske hade fel )

Jag gjorde misstaget en gång att köpa rostfritt men tröttnade på putsandet ganska snart

• mamma smurfen

Eftersom ni ska köpa för så mycket, är mitt förslag att ni åker till fristående firmor hellre än tex elgiganten,

förklara vad ni ska ha, be om ett paketpris...kolla sedan på en annan butik, med samma varor, fråga vad DE ger för pris, oftast ger de ett bättre pris=)

Jag har prutat ner både vitvaror och säng med några tusen på de sättet....

Vitvarorna genom att ställa rabatthuset på hisingen mot en dåvarande rabattfynd butik...fick ner priset med ca 3000, inkl fri frakt och bortforsling av de gamla vitvarorna.

Och sängen fick jag ner i pris med 2000, oxå de här på hisingen, i en "Sängen"- butik=)

säger bara VÅGA PRUTA=)

• Bräckehäxan
    thomas55 skrev 2011-08-18 15:12:27 följande:

Jag trodde den som kom med frågor på FL ville ha andras erfarenheter ( jag kanske hade fel )

Jag gjorde misstaget en gång att köpa rostfritt men tröttnade på putsandet ganska snart

jag ville ha erfarenheter angående märken - inte färg! försök läsa dig till frågan i TS nästa gång så slipper du denna situation!
  • Bräckehäxan
    mamma smurfen skrev 2011-08-18 15:22:59 följande:

Eftersom ni ska köpa för så mycket, är mitt förslag att ni åker till fristående firmor hellre än tex elgiganten,

förklara vad ni ska ha, be om ett paketpris...kolla sedan på en annan butik, med samma varor, fråga vad DE ger för pris, oftast ger de ett bättre pris=)

Jag har prutat ner både vitvaror och säng med några tusen på de sättet....

Vitvarorna genom att ställa rabatthuset på hisingen mot en dåvarande rabattfynd butik...fick ner priset med ca 3000, inkl fri frakt och bortforsling av de gamla vitvarorna.

Och sängen fick jag ner i pris med 2000, oxå de här på hisingen, i en "Sängen"- butik=)

säger bara VÅGA PRUTA=)

ja det har vi för avsikt att göra - men vilka märken är bra varor´??
  • Längtan efter 3

Inte LG!! Och visst är det så, vissa märken kostar ju bara för att det är just det märket.
    Håller med mamma smurfen... inte elgiganten och sådana ställe. Man får inte samma hjälp och skulle något gå i sönder får man vända sig till tillverkaren direkt, men går du till nåt mindre ställe hjälper dom säkert till när något går sönder och då kostar det mindre =) Lycka till i djungel!!

• mamma smurfen
    Bräckehäxan skrev 2011-08-18 15:29:21 följande:
    ja det har vi för avsikt att göra - men vilka märken är bra varor´?

Till tvättstugan vågade vi oss på ett någorlunda okänt märke från, tror de e lettland, gorenje

Deras maskiner görs i samma fabriker och med samma motor som tror det var whirlpool, eller electrolux, men de är bra mycke billigare i inköp.

Har haft dem nu i ca 2 år å tvättar i snitt 5 maskiner/vecka, de fungerar klockrent, både tvättmaskinen och torktumlaren.

• Linda1976
    Bräckehäxan skrev 2011-08-18 15:09:43 följande:
    tack, vad bra.. några speciella råd att ge när man väljer vitvaror.. vi har aldrig köpt innan, bott i hyresrätt tills nun är vi köpt hus..

tycker ni det är viktigt att samtliga vitvaror i köket kommer från samma märke/serie...?? eller tänker man inte på det?
    Jag är märkestönt och vill ha samma märken på allt. Nu har vi iofs INTE det, eftersom spishäl, ugn, micro och diskmaskin är Whirlpool från IKEA (nyrenoverat kök när vi flyttade in), och kyl/frys är från Samsung, sen vi slängde ut Whirlpooleländena.

Men ska man ändå köpa allt nytt så satsa på samma märke. Bosch och Siemens är samma grejer m olika namn btw.

Håller med: INTE LG. Inte för inte som de hette Lucky Goldstar på 80talet!! JAG MINNS!
    "Lifes Good" - ha! fnys!!
    thomas55 skrev 2011-08-18 15:12:27 följande:

som sagt, det finns (nära nog) putsfritt rostfritt idag.
    Bräckehäxan skrev 2011-08-18 15:10:33 följande:
    anledningen är för övrigt helt enkelt att vi tycker det är snyggare - speciellt eftersom vi ska ha köksluckor i off-white.. att då ha vitvaror i kritvitt blir inte snyggt enligt mej! 
     håller med! Jag ÄLSKAR Smeg, dyra, opraktiska men ack så snygga.
  • Bräckehäxan

vårt hus, skriver kontrakt om några dagar/nån vecka) är byggt 1927 och ett riiiiktigt charmigt litet hus som vi vill behålla så mycket gammeldags charm som möjligt i... så köket kommer bli i lite lagom lantligt stil blandat med modernt och stilrent, klassiskt...

smegär snyggt hos andra, inte hos mej.. =) jag tycker det är supersnyggt med rostfritt, när ALLT är rostfritt..

inte som svärisarna som skulle köpa ny diskmaskin för några år sedan, köpte rostfri.. sen gick kyl och frys sönder och då väljer de vita.. ?!?!?!? varför blanda, inte snyggt!

okej att man kanske inte kan köpa allt nytt på en gång, men jag trodde de skulle fasa in det rostfria i takt med att det var dags att byta ut..

vi bor på västkusten, så vi tänkte åka till gränsbygden och försöka pruta ihop ett bra paket. www.gransbygden.se

läst att de ska vara mycket låga i pris, med stort sortiment.. vi har inte så långt dit heller, 1 timme eller så.. men vill ha lite koll på vad som är bra och inte innan man åker dit och pekar ut vad man ska ha =)
    tack för alla bra tips!

• Linda1976
    mamma smurfen skrev 2011-08-18 15:44:17 följande:

Till tvättstugan vågade vi oss på ett någorlunda okänt märke från, tror de e lettland, gorenje

Deras maskiner görs i samma fabriker och med samma motor som tror det var whirlpool, eller electrolux, men de är bra mycke billigare i inköp.

Har haft dem nu i ca 2 år å tvättar i snitt 5 maskiner/vecka, de fungerar klockrent, både tvättmaskinen och torktumlaren.

Slovenien.

Vi har Gorenje-kylar på jobbet. Jagvet inte hur många gånger handtagen lossnar.... 
  • vargzaga

Vi valde electrolux rostfria på kyl, frys, induktion och diskmaskinen. 6 år sen och vi har aldrig haft några problem och blir inga märken och sällan man behöver göra ren dom.

• Gurkan

ta en titt på white away, vi köpte vår kyl och frys från dem tusenlapparna billigare än butikerna i vår stad (var dock där och tittade på varorna eftersom de fanns inne såjag kunde känna och klämma innan). 
    Snabb leverans, billigt och lätt att få kontakt med.

Vi köpte bosch och än så länge är jag nöjd med det märket men tidigare var whirlpool by ikea och det bar det sämsta skit jag varit med om!

• Konvaljen

Hm, vi har ägt några olika bostäder och testat massor med vitvaror. Här är de bästa vi haft.

Ugn - Miele. Dyr men värd varenda krona. Välj en ugn med pyrolysfunktion så slipper du göra rent den.

Diskmaskin - välj en något dyrare, vi har varit nöjda med Siemens och missnöjda med billigare varianter av Siemens. Jag personligen tycker att diskmaskiner är fula och vill ha dem integrerade bakom en kökslucka, men det är en smaksak.

Häll - vi har nu Ikeas billigaste induktionshäll och är supernöjda med den. Rekommenderar dock inte deras ugnar, hur små som helst.

Kyl/Frys - har Siemens idag, de funkar bra. Våra vänner har ursnygga från Asko som de är nöjda med.

Tvätt/Tork - våra är från Whirlpool, lite dyrare och jag är supernöjd.

Håll er borta från konstiga märken är mitt tips och för allt i världen pruta! Vi åkte runt till olika företag (även stora kedjor) och lät dem räkna på pris. Slutade med att vi fick diskmaskinen gratis...

Svar på tråden VITVAROR - hjälp med val av prisvärt märke!