• Madjo

    Nån ensamstående adoptivförälder här?

    Finns det några ensamstående här som ska adoptera eller nyligen adopterat?

    Vilket land valde du?

    Visst är det så att man som ensamstående bara får adoptera barn med "SN" eller äldre barn?

    Maila gärna mig om du inte vill skriva här.
    Jag är intresserad av att adoptera och jag är singel. Men det är mycket funderingar och tankar :)

  • Svar på tråden Nån ensamstående adoptivförälder här?
  • Nahoj23

    Hej

    Jag stod som ensamstående i många år innan jag träffade min make.
    Det är precis som du säger, det är många funderingar och tankar. Lång väntetid och utredingar, precis samma för dem som är gifta.

    Möjligheterna för de som är ensamstående att adoptera tycker jag ändå är imponerande. SN barn och äldre barn är det som är mest aktuellt, men så är det även för gifta par, adoptionsmöjligheterna blir svårare upplever jag i alla fall.  Allt fler kan tänka sig att adoptera barn med SN, läs på vilka SN du tror du kan klara av, vissa är mindre en del större. Jag känner en tjej som fick en hem tjej från Nigeria som sexåring och som är döv, att se dem tillsammans är fantastiskt. Hon hade nästan inga tecken när hon kom hit och hennes mamma gick intensivkurse här hemma i väntan på henne.

    Du får gärna inboxa mig om du vill veta mer.
    Lycka till
    Z

  • Madjo

    Tack för ditt svar :)

    Har ni adopterat? Jag kommer inte in på din profil, måste bli "inbjuden" :)

    Jag försöker reda ut alla tankar i mitt huvud. Jag är 28 år och har satt 30 som en ålder då jag ska börja på adoptionsprocessen på allvar (alternativt inseminering) om jag fortfarande är singel.
    Vill verkligen att jag ska vara säker på mitt beslut och därför får jag ge det två år och se om det växer fram.

    Drömmer

  • Nahoj23

    Hej Madjo

    Om du går i funderingar kring adoption kan jag verkligen rekommendera dig att ställa dig i det olika adoptionsbyråernas köer, det tar lång tid att adoptera, längre för de som är ensamstående.
    Du kan "tjäna" de två åren du går och funderar.
    Jag började med en gång att ställa mig i kö när jag gick i de tankarna, gör det du med!
    Jag hade precis fyllt 28 då.

Svar på tråden Nån ensamstående adoptivförälder här?