• Anonym

Flyga med 1,5 åring

Hej

Jag och min familj ska flyga till Turkiet om 2 veckor. Vår dotter är 1,5 år och jag funderar en del kring flygresan för hennes del och jag tänkte att du kanske har lite tips och erfarenheter.

Jag har hört att man kan ta nässpray innan flygresan för öronens skull, men jag har även hört att en del ger sina barn alvedon, bör man göra det? är det också för öronens skull i så fall?
    Är det något annat viktigt man bör tänka på just inför flygresan?

Ha det bra och tack för en bra sida där man har fått mycket bra hjälp om funderingar.

• Svar på tråden Flyga med 1,5 åring
  • BVC Sköterskan

Hej!

Tusen tack för feedback! Hoppas dock att du får svar på dina funderingar innan flygresan bär av Obestämd

Min uppfattning är att det mest problematiska med flygresor är att det kan göra ont i öronen på barnen, att de är lite krångligare att byta blöja och att de snabbt kan bli uttråkade.

Precis som du resonerar är bra att erbjuda nässpray/droppar strax före start och landning. Alvedon kan vara bra att ha i handbagaget, men det är inget jag skulle rekommendera ge i förebyggande syfte.

Använder ditt barn napp brukar det vara bra att suga på, speciellt vid start och landning, då trycket förändras. I annat fall kan det underlätta att erbjuda dricka. Även flygvärdinnorna brukar ha olika knep för barn (och vuxna) som får väldiga besvär med öronen.

Skall man flyga långt, kan det vara bra att han med dryck och något att äta som man vet barnet gillar. Kolla innan vad som är ok att ta med i handbagaget genom säkerhetskontrollen. Även ett ombyte kan vara bra att ha. Det är inte så gott om plats när man skall äta/dricka och det sker lätt en olycka.

Då det kan bli långa väntetider för barnen kan det vara bra att ha med pyssel som roar och kanske en kudde, så att barnet kan vila lite bekvämare.

Har ditt barn blöja, skulle jag rekommendera att ta med något att lägga barnet på när ni byter. Tvättlappar är en räddning vid flygningar. Förutom att det är bra vid blöjbyte, kan det vara bra att tvätta nyfikna små händer som rört sig överallt under resans gång.

Har du tänkt på detta, är min erfarenhet att det kommer gå fint och flygplanspersonalen är som sagt oftast väldigt behjälpliga om det skulle behövas.

Mvh Christine

Svar på tråden Flyga med 1,5 åring