• Malwa

Farligt med samarin???

Eller kan man dricka det när man är gravid? tycker att jag sover bättre om jag dricker ett glas innan jag lägger mig, magen lugnar ner sig liksom. obs är bara i tolfte veckan än så det är inte fosterröreler som minskar bara "vanligt" bubbel och obehag.

• Svar på tråden Farligt med samarin???
  • tetes skräp

det kan man dricka när man är gravid
    det gjorde jag och det hjälpte jättebra!
    men inte för mycket... följ det som står på förpackningen så är det lugnt.

• Golvmoppen

Samarin är väl inte det bästa pga att det är väldigt mycket salter i den. Vid långvarigt bruk kan det rubba din saltbalans och fostret och du mår inte så bra.
    Novalucid är bättre mot halsbränna.
    Ta och kolla om det är ngt annat du kan ta mot ditt bubbel.

• upp0ner

Jag var "tvungen" att dricka det varje kväll fram till kanske v 18 för att lugna magen. Kan inte tänka mig att det gjort nån skada.

• mammacatta

www.samarin.se
    det är bara att dricka på!

ryktet om saltets fara är en smula överdrivet. det är lite mode att tycka att salt är farligt just nu

• mammacatta

novaluzid ska man INTE ta, det är novalucol som går bra! så sa min BM iallafall.

• Suni74

Enligt FASS och vad jag tidigare lärt mig så är Gaviscon, Novaluzid och Novalucol alla ofarliga för gravida. Däremot kan det vara så att BM rekommenderar vissa preparat för att de känner bättre till preparatet eller att de fått utbildning på just det av läkemedelsföretaget....

• mammacatta

nej, det har tydligen med halterna av metaller att göra. båda preparaten är av samma företag, men är väldigt olika i sitt innehåll.
    sen betvivlar jag starkt att NÅT företag kommer till bm och informerar... de får ju liksom inte skriva ut recept

• Neko

Har druckit samarin en gång, hoppas att det inte gör något... det hjälpte inte heller :/

• vichy

Dricker samarin næstan varje kvæll innan jag lægger mig och har gjort det i ett par månader nu. Har fått veta på Apoteket att det inte ska vara skadligt!!!

• Suni74

mammacatta: BMskriver ju ut recept på P-piller så dem kan liksom Distriktssköterskor förskriva vissa läkemedel...

Novaluzid innehåller aluminium och magnesium och novalucol innehåller magnesium och kalcium. Skillnaden enligt FASS är att Novalucid hjälper snabbare och Novalucol verkar längre. Båda är dock klassade som ett Kategori A läkemedel dvs inga kända risker föreligger under graviditet.

Svar på tråden Farligt med samarin???