• Coraliiine

Yrsel dagligen vid olika tillfällen. Någon med samma?

Hej, tänkte fråga här först, men imorgon bitti i alla fall ska jag till vårdcentralen.

För flera veckor sen, säkert 2½ månad sen rasade jag ihop på praktiken inom frisör.. Så hamnade jag på SÖS, och de sa att det var panikångest, depression osv.. Inget annat.
    Mitt hjärta gick då enormt fort, och det var svettigt och sen iskallt, om och om igen, kroppen skakade enormt också. Och jag klarade inte av att gå knappt, jag var helt slut. Som om nån kört över mig.

Sedan dess har jag haft yrsel, väldigt sällan men ändå ibland. Och nu har den kommit tätare och tätare inpå, nu har jag den varje dag. Först var det lite om jag gick iväg på bio eller nåt, då snurrade det på bra. Eller om jag rörde mig i ett shopping centrum eller så.. 
    Och jag blir tvungen att stanna och försöka andas, annars känns det som att jag kommer rasa ihop.
    Det känns typ som när man reser sig för fort, fast att det håller i sig hela tiden.
    Här om veckan var vi ute med hundarna och jag bara kastar mig ner på marken, på rumpan och säger med yppiga ord att jag inte kan gå, jag kan inte prata.. 
    För när jag pratar känns det som det blir värre.. 

Men nu har det blivit värre, gick ut med hundarna ikväll och killen och jag får gå så sakta.. För jag är helt virrig i huvudet.. Någon som har/haft samma? Eller känner till nåt?

Känns lite läskigt nu asså, jag är 23 år och vill ju inte vara hjärnsjuk liksom.. 
    Försöker inbilla mig med att jag kanske bara överdriver och överreagerar.. Men det tror jag ändå inte. Jag känner själv i kroppen att det är nåt fel.

Jag har börjat få jobbigt att till och med stå med i köket och göra mat.. Måste springa till sängen och bara lägga ut mig och andas.
    Det är lugnt när jag ligger och sitter ner hemma liksom. Åh jag vet inte, jätte orolig i alla fall. Tänk om man dör i nåt sånt här som verkar bli värre och värre.. Åh herregud. Rynkar på näsan
    Igår blev jag så yr så jag kräktes i köket också.. Och jag har aldrig blivit illamående av yrseln men igår blev jag.

Och nej, jag är inte gravid- äter p-piller varje dag.

Känns som att de alltid skickar hem en också från vårdcentralen, med "avvakta ett par dagar" och sen inget mer. Jag är rädd nu liksom. 

Samma när jag går ute liksom, det känns inte som att jag närvarar i min kropp. Som att jag är någonannanstans, som att kroppen är sig själv och jag en annan. Alltså att nån drar ut mig ur hjärnan.. 
    Är också enormt stenhård i nacken, spänd.. Hoppas att det kanske kan vara nåt sånt, men till den här nivån? 
    Samma om jag kör bil kan det svepa över mig en obehaglig känsla att det inte är jag, och att jag bara sitter där och kör och vad som helst kan hända. Så jag har mer eller mindre slutat köra bil också. 

Idéer? 

Tack på förhand,
    /Carro

• Svar på tråden Yrsel dagligen vid olika tillfällen. Någon med samma?
  • Anonym

Det låter verkligen som något du behöver kolla upp och stå på dig på vårdcentralen! Annars kom jag att fundera på kristallsjukan. Kristallerna i örat (ja man har visst såna där) har hamnat i obalans och kan orsaka yrsel, illamående osv. Man kan bete sig som om man är riktigt full! Det ser illa ut i andras ögon och de tror verkligen att man är aspackad. Jag har inte själv drabbats av detta men en fd jobbarkompis har haft detta. Hon fick diagnos och några övningar att göra för att få kristallerna rätt. Det funkade.

Hoppas du får hjälp, så här ska du inte må!

• wolverina

Oj! Det där låter exakt som att jag själv hade kunnat skriva det... Verkligen precis allt som du skriver också. Det där om att det känns som att man inte är närvarande i sin egen kropp, det tycker jag är det jobbigaste. Allt känns lite overkligt. Det är fruktansvärt obehagligt.
    Jag har haft yrsel dagligen i perioder i fyra år ungefär (alltså varje dag i flera veckor i sträck, och sedan går det över, för att komma tillbaka igen) och sökt läkarhjälp tre gånger för det! De hittar inget fel på mig. Blodtrycket är klockrent, alla värden också, finns ingen hjärntumör eller något sånt. Det jag har fått höra är att det beror på stress. Vilket kanske skulle kunna stämma, men samtidigt undrar jag hur jag kan bli så starkt påverkad i kroppen när jag inte ens själv tycker att min omgivning är speciellt stressande. Jag får yrsel när jag ligger ned till och med och har falltit omkull ett par gånger för att det snurrar till.
    Jag har väl inget att bidra med annat än att säga att jag upplever exakt samma symptom, så du får gärna säga vad dina läkare kommer fram till.

Go sell crazy someplace else, we're all stocked up here.
  • alla signaturer upptagna

Jag har samma.
    Jag var på VC efter att ha varit så i 6 dagar, skitläskigt att gå, och med samma spända nacke, hade även diarré och kramper i magen och lågt blodtryck.

På Vc kollade de balans och känsel och så,och blev oroliga och skickade mig till akuten med remiss till Neurolog i Avesta.

Fick bara träffa en AT(Allmäntillståndsläkare) ändå och där gjorde de en massa balanstester och så, han struntade i en massa saker och var rätt stöddig. Sa att det var migrän och att jag skulle ta alvedon typ.

Dagen efter var det omöjligt för mig att lyfta mitt barn hemma så åkte till akuten i Falun istället,  där tog de det verkligen på allvar och jag fick göra en massa balanstester IGEN men den AT-läkaren blev så orolig att han hämtade Neurologen som inte heller förstod vad det var för fel.

De gjorde även en kontraströntgen där man tog röntgenbilder på hjärnan.

De provsvaren och även blodproven var bra och de vet inte vad det var men Neurologen ville att jag skulle ringa honom om 2 veckor och berätta hur det gått.
    Det var inte virus på balansnerven eller kristallsjukan.

Dagen efter gick det över och höll sig borta tills igår när jag tog D-vitamintabletter.

Då började det igen och jag kollade på D-vitaminburken och kollade på Internet, det är INTE farligt att överdosera D-vitamin som jag gjort eftersom man kan ta mycket sånt och sen låta bli att ta det MEN på burken står det att de innehåller magnesium och DEt ger diarréer, illamående och lågt blodtryck.

Idag när jag kokade lingonsylt kändes det som att jag kastades framåt, jag skrek och frågade om de andra känt det, för jag trodde det var ett jordskalv...

Hoppas du hittar någon lösning

För mig påpekade de hela tiden att det inte är yrsel jag har, utan ostadighet eftersom det inte snurrar runt för mig, det bara känns som att jag ska ramla och att jag inte är med.

Men för mig känns det bra när jag ligger ned och är värst på förmiddagarna... 

• apsolut

Usch vad obehagligt det låter. Hoppas at ni får svar på vad som är fel. 

Det kan inte vara p-pillerna som orsakar det hela? alla tåler ju inte p-piller? (Nu gissar jag bara!!). Eller kanske järnbrist?

• Kim J

Jag kommer att tänka på migränanfall av nån konstig anledning. Eller typ ångestattacker.
    Inga andra symptom?

• Anonym

Jag hade något liknande när jag fick virus på balanssinnet fast jag svimmade inte men kräktes av yrseln och kunde inte gå . Men min mamma har haft något med sina kristaller i örat som varit lösa så då kan man bli riktigt yr också . Hoppas de hittar felet och att det inte är något allvarligt .

• Coraliiine
    Anonym skrev 2011-08-18 22:08:49 följande:
    Det låter verkligen som något du behöver kolla upp och stå på dig på vårdcentralen! Annars kom jag att fundera på kristallsjukan. Kristallerna i örat (ja man har visst såna där) har hamnat i obalans och kan orsaka yrsel, illamående osv. Man kan bete sig som om man är riktigt full! Det ser illa ut i andras ögon och de tror verkligen att man är aspackad. Jag har inte själv drabbats av detta men en fd jobbarkompis har haft detta. Hon fick diagnos och några övningar att göra för att få kristallerna rätt. Det funkade.

Hoppas du får hjälp, så här ska du inte må!
    Ska absolut fråga om det imorgon, har skrivit upp det på en stödlapp- och även annat ni har skrivit här inne. Jätte tack! Drömmer
  • Coraliiine
    wolverina skrev 2011-08-18 22:16:49 följande:
    Oj! Det där låter exakt som att jag själv hade kunnat skriva det... Verkligen precis allt som du skriver också. Det där om att det känns som att man inte är närvarande i sin egen kropp, det tycker jag är det jobbigaste. Allt känns lite overkligt. Det är fruktansvärt obehagligt.
    Jag har haft yrsel dagligen i perioder i fyra år ungefär (alltså varje dag i flera veckor i sträck, och sedan går det över, för att komma tillbaka igen) och sökt läkarhjälp tre gånger för det! De hittar inget fel på mig. Blodtrycket är klockrent, alla värden också, finns ingen hjärntumör eller något sånt. Det jag har fått höra är att det beror på stress. Vilket kanske skulle kunna stämma, men samtidigt undrar jag hur jag kan bli så starkt påverkad i kroppen när jag inte ens själv tycker att min omgivning är speciellt stressande. Jag får yrsel när jag ligger ned till och med och har falltit omkull ett par gånger för att det snurrar till.
    Jag har väl inget att bidra med annat än att säga att jag upplever exakt samma symptom, så du får gärna säga vad dina läkare kommer fram till.
    Ja, jag skriver imorgon efter jag varit på VårdCentralen! Solig
  • Coraliiine
    alla signaturer upptagna skrev 2011-08-18 22:28:23 följande:
    Jag har samma.
    Jag var på VC efter att ha varit så i 6 dagar, skitläskigt att gå, och med samma spända nacke, hade även diarré och kramper i magen och lågt blodtryck.

På Vc kollade de balans och känsel och så,och blev oroliga och skickade mig till akuten med remiss till Neurolog i Avesta.

Fick bara träffa en AT(Allmäntillståndsläkare) ändå och där gjorde de en massa balanstester och så, han struntade i en massa saker och var rätt stöddig. Sa att det var migrän och att jag skulle ta alvedon typ.

Dagen efter var det omöjligt för mig att lyfta mitt barn hemma så åkte till akuten i Falun istället,  där tog de det verkligen på allvar och jag fick göra en massa balanstester IGEN men den AT-läkaren blev så orolig att han hämtade Neurologen som inte heller förstod vad det var för fel.

De gjorde även en kontraströntgen där man tog röntgenbilder på hjärnan.

De provsvaren och även blodproven var bra och de vet inte vad det var men Neurologen ville att jag skulle ringa honom om 2 veckor och berätta hur det gått.
    Det var inte virus på balansnerven eller kristallsjukan.

Dagen efter gick det över och höll sig borta tills igår när jag tog D-vitamintabletter.

Då började det igen och jag kollade på D-vitaminburken och kollade på Internet, det är INTE farligt att överdosera D-vitamin som jag gjort eftersom man kan ta mycket sånt och sen låta bli att ta det MEN på burken står det att de innehåller magnesium och DEt ger diarréer, illamående och lågt blodtryck.

Idag när jag kokade lingonsylt kändes det som att jag kastades framåt, jag skrek och frågade om de andra känt det, för jag trodde det var ett jordskalv...

Hoppas du hittar någon lösning
    Det där med att det kändes som att du kastades framåt, låter som en spökhistoria! Whoa! 
    Jag själv tror på spöken, och vet att sånt kan orsakas av just andra sidan. Men i ditt fall kanske det inte är så, och du kanske inte ens tror på andra sidan på det sättet så ursäkta om jag låter helt dum i bollen!
    Ska berätta imorgon hur det gick på VårdCentralen. Solig 

Oh no, shit va läskigt! 
    Nej då, du låter inte dum i bollen- jag är öppensinnad =)

Men det var varje gång jag rörde runt i lingonsylten... som att min hjärna inte kunde hänga med i den rörande rörelsen.

Idag jar jag inte kännt av något alls, inatt så flimmrade det i ögonen när jag var uppe med min dotter men jag vet inte om det berodde på att vi inte kunde sova någon av oss eller om det var lampan i hallen som flimmrade.

Hur går det för dig? 

• Coraliiine
    alla signaturer upptagna skrev 2011-08-20 10:05:27 följande:
    Oh no, shit va läskigt! 
    Nej då, du låter inte dum i bollen- jag är öppensinnad =)

Men det var varje gång jag rörde runt i lingonsylten... som att min hjärna inte kunde hänga med i den rörande rörelsen.

Idag jar jag inte kännt av något alls, inatt så flimmrade det i ögonen när jag var uppe med min dotter men jag vet inte om det berodde på att vi inte kunde sova någon av oss eller om det var lampan i hallen som flimmrade.

Hur går det för dig? 
    Jag har fått en tid hos läkaren på måndag, en halvtimmes tid då de ska kolla läget.
    Har ju även smärtor i hjärtat sedan ett par månader tillbaka.. Så de ska kolla upp det också.
    Min privata läkare ska även ha skickat ut en remiss på att göra flertal prover på mig men när jag gick till vårdcentralen och de skulle hitta min remiss så hade den inte skickats dit.. Och det har den fortfarande inte, och det har gått 1 månad sedan hon skickade den via datorn. Uh..
    Så har ringt henne också och hon skulle fixa det snarast tydligen.. Sen i måndags..  
  • Anonym (Ida)

Hur gick det sen? har liknade! 

Svar på tråden Yrsel dagligen vid olika tillfällen. Någon med samma?