• Zaija85

ProNordic Education, utbildning inom resebranschen?

Hej!

Finns det någon som läst via Pronordic Education? Verkar inte hitta något speciellt om dom efter lite googlande. Dock hittade jag vad som verkar vara samma utbildning fast via Swe Travel Institute.(Texterna på deras hemsidor påminner otroligt mkt om varandras) De hade iaf inte fått bra kritik enligt en person här på FL.  

Så positivt? Negativt? Värt att lägga ca 40.000:- på lr finns det andra billigare utbildningar med samma slutresultat tro?

www.pronordic.eu/ 

• Svar på tråden ProNordic Education, utbildning inom resebranschen?
  • ilfar

Hej

Jag gick för SweTravel  Institute och vår IATA lärare Katarina Nygren för några år sedan.   Vi var hennes första IATA klass på distans.

Jag arbetar själv i branschen i dag tack vare hennes kontakter.

Jag tipsade en kompis om utbildningen för det var bland det roligaste jag gjort. Men då hade Katarina startat ProNordic Education. Så min kompis valde att gå där i stället. 

Så jag vet inte varför Studiefrämjandet fortfarande ligger kvar med hennes historik och bilder på oss som gått hos henne. Men det kan du ju ringa och kolla på Studiefrämjandet i Eskilstuna.

Jag har i alla fall inte haft en bättre coaching på någon annan utbildning, Hon vill verkligen att man klarar tentan och kommer ut i jobb.  

Kolla själv på ProNordic Facebook så ser du aktiviteten där.

Malin    

• Gladskit

Nu är det måååånga år sen jag fick min IATA men då kostade den inte 40.000...
    Jag gick på något som hette TEC- Travel Education Centre och den utbildningen var på 7-8 månader inkl Amadeus. Kostar det verkligen så mycket idag, finns det ingen KY/YH inom resebranschen?

• Zaija85

Man har ju tyvärr inte rätt till studiemedel via den här utbildningen...40.000:- känns mkt sådär men tar man csn-lån blir det mkt pengar där också. Jag är verkligen i valet och kvalet. Nu får jag höra från folk runt omkring att man inte ens behöver IATA certifikat idag, man får inga jobb på det? Samtidigt läser jag att för att få boka reguljära flygningar så är det krav från IATA att man behöver det. Är det någon som vet något mer? =/

När jag googlat runt hittar jag lite olika småkurser med IATA och Amadeus, kostar lite olika. Jag behöver läsa på distans för att kunna jobba här hemma samtidigt.

Usch jag hatar när man typ bestämt sig för något så kommer andra och är så himla negativa. Vet inte hur jag ska göra! 

• Katarina 63

Hej 

Här kommer information om ProNordic Education

ProNordic Education  är Sveriges enda Internationellt Diplomerade IATA och Amadeus utbildning på distans med daglig support. Du har full tillgång till distansklassrummet Fronter med obegränsad tid under hela utbildningsperioden

Du kan alltså utbilda dig oavsett vart du än bor i Sverige/Världen .Det unika är bland annat att du utbildas i verkliga resebyrålicenser i flygbokningssystemet Amadeus som gör dig fullt bokningsbehörig och klar för branschen.  

Om du jämför olika turism utbildningar:

Var noga med att ta reda på om utbildningen du söker utbildar i riktiga resebyrålicenser. Det är väldigt stor skillnad att utbildas i verkliga resebyrålicenser mot att utbildas i ett fiktivt bokningssystem och dessutom på begränsad tid. Efter ProNordic Education´s  fysiskt lärarledda Amadeus utbildning med Amadeus anställd personal, görs ett prov där du Certifieras och är fullt bokningsbehörig efter godkänt prov och du är redo för branschen. Varje elev på ProNordic Education utbildas från helt egen Amadeus licens direkt mot riktiga flygbokningssystemet.

Det finns en mängd skolor som erbjuder turismutbildningar i Sverige. Är det dock  viktigt för dig att du kan börja arbeta direkt efter utbildningen samt att du blir Internationellt IATA behörig, och kan söka arbete även utomlands samt ha möjlighet att öppna egen resebyråverksamhet med biljetträttigheter. Så skall utbildningen innehålla IATA s egna Internationella ”Foundation Course” samt att utbildningen utbildar  i verkliga resebyrålicenser som ovan beskrivits, direkt kopplat till Amadeus Scandinavia med Amadeus anställd personal som utbildar .Det är en väsentlig skillnad att läsa om vad Amadeus är och svara på frågor från ett program som man kopplar upp sig till på tid, mot att bli utbildad direkt i riktiga resebyrålicenser och bli Certifierad och redo för branschen.

IATA s utbildning ”Foundation In Travel and Tourism” och ”Air Fares and Ticketing” som du läser på ProNordic Education är Internationell och gångbar i hela världen samt ger dig den spetskompetens som även ger dig befogenhet att öppna egen resebyråverksamhet med reguljärflyg biljetträttigheter.  

Nedan länk ger dig information om IATA direkt från vårt IATA huvudkontor i Montreal Canada:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2EZWvWpYo_k

Swe Travel Institute & ProNordic Education:

Från och med januari 2012 ingår ”Swe Travel Institute” i utbildningsfamiljen ProNordic Education.
    www.pronordic.eu www.swetravelinstitute.se

Två utbildningstillfällen per år:

ProNordic Education erbjuder två utbildningstillfällen per år. Vårens kurs börjar i april  och höstens kurs startar i oktober . Detta med två fysiskt lärarledda introduktions- och informations dagar på Campus i Strängnäs.
    Under dessa två dagar kommer du även att få träffa branschfolk. Din kurslitteratur som vi beställt från IATA huvudkontoret i Montreal delas ut, och du får även en introduktion i distansklassrummet FRONTER som du har full access till från första utbildningsdagen utan tidsbegränsning.

Studietakt:

Du kan då välja att gå på ”hel” respektive ”halvfart”.

– Helfart motsvarar cirka 20-25 studietimmar per vecka.
    – Halvfart motsvarar cirka 10-15 studietimmar per vecka.

Det är alltså fullt möjligt att både arbeta hel och halvtid jämte IATA och Amadeus distansstudier.
    För dig som är arbetssökande är det alltså fullt möjligt att även till arbetsmarknadens förfogande under utbildningstiden. Vi ombesörjer även utbildningsintyg med specificerad kursplan där arbetsförmedlingen så kräver.

ProNordic Education var tidigare en ettårig Påbyggnads utbildning. Men har sedan 2005 (Tidigare SweTravel Institute) utvecklat utbildningen och plockat ut de ämnen branschen kräver, samt att sammanfoga det med distansstudier så att den är tillgänglig att söka för alla intresserade var man än bor i landet. 

Utbildningskostnaden 44 800 kr. är inklusive moms och all kurslitteratur. IATA Diplomering samt även Amadeus Certifieringen från verkliga resebyrålicenser. Helt obegränsad uppkopplingstid mot distansklassrummet Fronter där vi håller olika diskussionsforum, frågor och svar samt övningar på alla delmoment och kapitel. 

ProNordic´avgångselever arbetar i dag bland annat på Privatresebyråer, Affärsresebyråer, Flygbolag, Flygplatser och några driver även sin egen resebyrå med fullständiga biljetträttigheter.  

Gå gärna med i ProNordic Facebook.

ProNordic Education hjälper mer än gärna att lotsa sina avgångselever ut i arbetslivet genom ProNordic Facebook. Här tipsas om lediga tjänster inom branschen efter utbildningen. 

Välkommen att gå med !

www.pronordic.eu 

Svar på tråden ProNordic Education, utbildning inom resebranschen?