• jansson77

    Boktips om adoption?

    Hej!


    Vill gärna ha boktips om adoption. Lättläst !!
    På AC:s sida fanns boktips men ingenting som faller mig i smaken


    Gärna om anknytning, hur man går tillväga och även för hur anhöriga "ska bete sig".
    Vi har gett bort "att får barnbarn på Arlanda" till våra föräldrar.

    Vi har inga barn sedan tidigare så detta blir första barnet !

  • Svar på tråden Boktips om adoption?
  • Qermit

    Längtansbarnen av Kerstion Weigl tyckte jag var väldigt bra, också att låta familjer (mor- och farföräldrar osv...) läsa.

  • jansson77

    Längtansbarn verkar slut överallt


    Den andra boken beställde jag precis + Efterlängtad- adoptivföräldrar berättar

  • vänat

    länktans barn kan ju finns på bilioteken att låna! Men även andra böcker i ämnet så kolla på bilioteket också!

  • fabbemam

    Banden som gör oss till familj av Mary Jusela. En lättläst bok med verklighets exempel som är både sorgliga och lyckliga!

  • Hjärtat längtar
    jansson77 skrev 2011-08-19 11:39:28 följande:

    Längtansbarn verkar slut överallt


    Den andra boken beställde jag precis + Efterlängtad- adoptivföräldrar berättar


    Jag köpte den på bokbörsen, men jag gissar att jag hade väldigt tur!
  • Kusin Knase

    Både Längtansbarnen och Äntligen adoptivförälder gjorde oss besvikna, så innan ni köper dem, titta i dem på bibblan! Vi hade väldigt svårt att hitta nån bok som vi kände verkligen gav oss nåt inför vår adoption, men Sara Larssons bok, som det tipsas om i inlägg 1, verkar väldigt bra (jag gillade hemsidan när den fanns kvar).

    Nu när vi redan har adopterat så gillas Alice från Kina av våra barn, även om den egentligen inte har mycket gemensamt med en adoption från Colombia idag.

    Det roligaste, mest humoristiska, man kan läsa i ämnet är dock en pdf som man kan ladda ner från MIA:s hemsida www.mia.eu, Publikationer, Boktips: Linnea från Yuijang av Petter Lidbeck.

    Men det behövs fler bra böcker ...!!!


    Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Hej och Hopp

    Jag gillar böckerna av Marianne Peltomaa (tror jag att hon heter)
    I alla fall 3 böcker skrivna i romanform om en kvinna som adopterar barn från Colombia..
    "Resan", "En riktigt famil"j och "Färgen under huden" heter de i alla fall. (om nu inte minnet sviker mig totalt - mina är utlånade)

  • jansson77

    Määään......både Resan och En riktig familj är slut
    Vad är det med dessa adoptionsböcker. Om dom nu är så populära att dom tar slut,: gör fler !!!!!!!!!!!

  • Namaste72
    Parenting your internationally adopted child.  Av Patti Cogen.  Finns på Bokus.

    Oumbärlig.
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Kusin Knase
    Attaching in adoption heter en bok vi har som jag läste i innan vi adopterade. Jag tyckte dock den var tung och väldigt problemorienterad, utgick liksom ifrån att det skulle bli skitjobbigt.
    Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Namaste72
    Kusin Knase skrev 2011-08-28 18:13:01 följande:
    Attaching in adoption heter en bok vi har som jag läste i innan vi adopterade. Jag tyckte dock den var tung och väldigt problemorienterad, utgick liksom ifrån att det skulle bli skitjobbigt.
    Många amerikanska böcker är just handböcker i ordets rätta mening. Du har ett problem, slår upp det i boken, och får förslag på lösning.

    Kanske inget man läser för nöjes skull direkt men väldigt bra när nöden är som störst.
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Kusin Knase
    Namaste72 skrev 2011-08-29 08:24:18 följande:
    Många amerikanska böcker är just handböcker i ordets rätta mening. Du har ett problem, slår upp det i boken, och får förslag på lösning.

    Kanske inget man läser för nöjes skull direkt men väldigt bra när nöden är som störst.

    Ja, ingen höjdare att försöka sträckläsa!
    Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
Svar på tråden Boktips om adoption?