• fönster mot vägen

skaffade en kattunge igår..har redan en honkatt på 4 år..

Vi har sedan innan en 4 åring honkatt. Igår var vi o hämtade en kattunge också hona. Har läst på att de ej ska vara tillsammans till en början. När den äldre katten är inne så får ungen vara på sitt "rum". Den lilla brukar jama en del där inne men den stora reagerar ej på det. Dock när den lille är ute o den stora ser den så fräser o hon väldigt mycket.
    Den stora har lite humör sedan innan.

Nu tänkte jag kolla hur lång tid brukar det ta innan de vänjer sig vid varandra, vet att det inte alltid gör det...
    Och varför reagerar ej den sora när den lilla jamar borde hon inte bli orolig då också? 

• Svar på tråden skaffade en kattunge igår..har redan en honkatt på 4 år..
  • SailorGirl

Den stora är inte mamma, så det finns ingen anledning för henne att reagera på lillans jamande. Hon har snarare fått en konkurrent på sitt revir. Låt dem själva komma överens om vem som bestämmer. Blir det för hårdhänt, så får ni skilja dem åt under delar av dagen (eller natten ifall kivet stör nattsömnen) så de får pusta ut lite mellan varven.

Den lilla kommer sannolikt att fjäska för den stora, så det ordnar sig nog relativt snabbt

• fönster mot vägen

Okej, vi testade för en stund sedan att föra ihopa dem men den stora bara väser o reser ragg. Får avvakta lite till, är ju medvetna om att den stora kan vara lite arg av sig..den lilla är dock väldigt kelig o gosig. Dock kan jag inte förstå varför hon inte reagerar på när den lilla mjauar för.

• HZCEk

Kanske en idiotkommentar jag kommer med, men tyvärr har jag sett folk som gör så... När ni för ihop dem så ska ni alltså inte föra ihop de så att ni typ håller de i famnen och tvingar ihop dem mot varandra eller flyttar så de står mot varandra om och om igen. Låt de vara i närheten av varandra och håll koll så de inte ryker ihop bara. Nu har jag bara fört ihop hankatter med varandra men tycker det borde vara samma för honor.

• fönster mot vägen
    HZCEk skrev 2011-08-19 12:06:28 följande:
    Kanske en idiotkommentar jag kommer med, men tyvärr har jag sett folk som gör så... När ni för ihop dem så ska ni alltså inte föra ihop de så att ni typ håller de i famnen och tvingar ihop dem mot varandra eller flyttar så de står mot varandra om och om igen. Låt de vara i närheten av varandra och håll koll så de inte ryker ihop bara. Nu har jag bara fört ihop hankatter med varandra men tycker det borde vara samma för honor.
    Vi höll inte den lilla i famnen utan lät henne stå själv på golvet, men då den stora började fräsa så tog vi in den lilla igen. Men vi får försöka igen .

På natten är den stora alltid ute o den lilla har vi ju inne. Så den biten är det lugnt på. 
  • BuoBä

Min äldre katt fräste och morrade åt kattungen i ca 3 månader. Kattungen fräste tillbaks.   Vi lät dem hållas, och såg till att den äldre katten fick lite lugn och ro från hysteriskt kattungebus ibland. Nu är de vänner, även om ingen av dem skulle erkänna det.

• BuoBä
    fönster mot vägen skrev 2011-08-19 12:42:42 följande:
    Vi höll inte den lilla i famnen utan lät henne stå själv på golvet, men då den stora började fräsa så tog vi in den lilla igen. Men vi får försöka igen .

.
    Grip bara in om de börjar slåss. Resten klarar de själva. 
  • jenni82

vi har tre katter, när den tredje kom så var mina andra två runt två år redan.
    jag lät de hälsa direkt. första natten fick hon sova i mitt rum mest för att jag skulle slippa höra allt fräsande.
    sen surade de i ungefär en vecka. efter det var de kompisar hela bunten.

• Capt Janeway

Det kan ta några veckor till flera månader. Det är bara att stå ut med att de äldre katterna fräser åt 'inkräktaren' ett tag

• amalie79

Ja precis, det kan dröja lite. Här hade jag inget val, jag har bara ett rum så jag släppte ut min lilla kisse ur buren och tänkte att det får gå som det går (jag var iof ganska säker på min vuxna katt). Lilla kisse satt bakom en soffkudde i två dagar och fräste när storkisse kom i närheten, men idag är de bästa vänner .: )

• nemo1

Släpp ut den stackars katten. Det är jobbigt nog ändå för den nu när den separerats från sin mamma och syskon. Jag släpper alltid ihop dom nya jourkattungarna direkt. Lite morr och fräs är helt normalt då dom kollar rangordningen och alla kattungar är ranglåga så det är ingen fara. Jag rekommenderar dig att hålla den stora inne tills vidare, risken finns att den sticker iväg

• IceJossan

Skaffa en nätdörr till lillkattens rum om ni är oroliga, det gör att de vänjer sig vid varandras utseende och doft, men att den stora slipper ha den lilla omkring sig. Sedan släpper ni ihop dem en stund varje dag, sedan oftare och oftare och längre och längre stunder åt gången. Under tiden serverar ni gott, leker och gosar i den mån det går (de är väl upptagna av att titta på varandra). Ha lillkissen instängd med er om nätterna så att den äldre damen slipper pluttan åtminstone då. Detta har iaf varit väldigt uppskattat av mina katter som vanligtvis tar ca 3 veckor på sig att lägga av med morr och fräs när jag tar emot en ny jourkatt.

• nemo1

Jag släpper alltid ihop katterna med en gång när jag får hem nya kattungar och det har aldrig varit några problem.

• amalie79
    nemo1 skrev 2011-08-20 17:03:03 följande:
    Jag släpper alltid ihop katterna med en gång när jag får hem nya kattungar och det har aldrig varit några problem.
    Nej precis. Ingen mening att jobba sig i onödan när det brukar funka rätt snart. Det är ju bara att dra ut på det.
  • IceJossan
    amalie79 skrev 2011-08-20 17:06:13 följande:
    Nej precis. Ingen mening att jobba sig i onödan när det brukar funka rätt snart. Det är ju bara att dra ut på det.
    Inte säkert. Jag vet gånger där det blivit totalt kaos och det INTE har löst sig själv och på ett skonsamt sätt. Varför chansa? Bättre att dra ut på det en vecka än att det går för fort fram och resulterar i en protestkissande katt och en livrädd och kanske skadad kattunge.
  • fönster mot vägen

Nu har lill katten o den stora träffats på riktigt . Gick riktigt bra..inget fräsande denna gången utan bara 2 reserverade katter. Är glad att jag hade de åtskilda så här länge då jag tror det har underlättat för den stora att vänja sig.

Så förhoppningsvis kan vi återgå det vanliga livet igen, men en stor katt som går ut o in som den vill. Den lilla får dock stanna inne ett bra tag till med oss  

Svar på tråden skaffade en kattunge igår..har redan en honkatt på 4 år..