• Päron1986

Gå ur facket under studietiden? fördel/nackdel?

Jag ska börja studera, 3 år. på Universitet.

Nu funderar jag på vilka fördelar och nackdelar det finns för mig att stanna kvar respektive gå ur facket. (Kommunal). Det är ändå ganska dyrt och även om man kan få det billigare som student så kostar det ändå.

Jag kommer jobba extra under studierna, ja.

Jag har en enda gång sedan jag blev medlem 2006 behövt facket hjälp och då "kunde de inte göra något just nu". Så jag fick gå med min för låga lön hela sommaren för att invänta att de skulle ta upp löneförhandling för mig som timvikare på hösten... de hände inget utan först i januari (när jag flyttat och bytt jobb) fick jag meddelande ifrån dem att min lön var höjd. jeij, jättebra. Eller inte.

En fördel som jag vet om: man får gå kurser, som man får betalt för utan att behöva skatta. Brukar vara två eller tredagars och man får väl 800kr per dag. Det är nice! Men är det värt det?

Kom med för och nackdelar är ni snälla!

• Svar på tråden Gå ur facket under studietiden? fördel/nackdel?
  • JQs

När man studerar så finns det fackförbund som har specialerbjudanden att man betalar 100 kr för hela studietiden (ex. jusek och tria). Att vara med i facket när man pluggar känns för mig inte så nödvändigt jag flyttade min a-kassa till aea (kostar 90kr i månaden) och är med i jusek. När man pluggar så är det ju viktigare att vara med i en kår det är ju som fack för sina studier. Det är klart att du kan behöva deras hjälp även när du pluggar men som sagt frågan är om det är värt de pengarna. Sen beror det väl lite på vad du pluggar också, kommer komunal vara aktuellt även efter studierna?  

• Inversable

Har valt att stanna kvar i facket, mitt fack, Unionen, har studiebidrag så jag får pengar för alla kursböcker, upp till 3125 kronor per termin. Det kan man få om man varit yrkesverksam medlem i minst ett år. Man kan även få bidrag för kopieringsavgifter m.m. max 12000 i studiebidrag tror jag man kan få sen måste det gå en period innan man kan söka igen. Det är värt en hel del när man är fattig student, att ha kursböckerna i princip betaldaSkrattande.

• Päron1986
    Lilla Tig : vet du om kommunal har något liknande? det vore ju skitbra! jättebra för dig :)

eryops: tyvärr så går inte det för mig med kommunal - om jag inte varit yrkesverksam alls så hade jag kunnat gjort det, alltså betalat 100kr för hela studietiden men eftersom jag jobbat mellan gymnasiet och nu så får jag inte det. har pratat med mitt lokalkontor om det. dock betalar jag 200cirkus i månaden, vilket jag tycker är rätt dyrt ändå..
  • snedtak
    Päron1986 skrev 2011-08-20 02:00:04 följande:
    Lilla Tig : vet du om kommunal har något liknande? det vore ju skitbra! jättebra för dig :)

eryops: tyvärr så går inte det för mig med kommunal - om jag inte varit yrkesverksam alls så hade jag kunnat gjort det, alltså betalat 100kr för hela studietiden men eftersom jag jobbat mellan gymnasiet och nu så får jag inte det. har pratat med mitt lokalkontor om det. dock betalar jag 200cirkus i månaden, vilket jag tycker är rätt dyrt ändå..
    Studerandemedlemmar får vara medlem i flera fack samtidigt (vanligt att vara med i Tria som kostar 100 kr för hela studietiden och tex. Sveriges ingenjörer som kostar 12 kr/mån). Fins det någon särskild anledning att du vill vara med i just kommunal?
  • Sweet life

Vilken bransch ska du arbeta i efter studierna? Gå med i det fackförbundet som studerandemedlem...

• Wolowizard

Stanna i facket! Det fungerar ju bara ifall många är medlemmar, och är det inte det kan det ju inte hjälpa någon... Dessutom kan "extrajobbande" studenter tillochmed vara skadligt för facket. De är lättare för arbetsköparen att sparka och så vidare, de får även ofta sämre lön. Detta sänker nivån för hur alla kan behandlas, och arbetarna får ännu sämre villkor.

Nu kanske det inte spelar så stor roll, vad en enda person väljer att göra, men det kan ju vara något att tänka på iaf Glad

• zygoma girl
    Sweet life skrev 2011-08-20 11:10:22 följande:
    Vilken bransch ska du arbeta i efter studierna? Gå med i det fackförbundet som studerandemedlem...

Håller med!

Såvida inte Kommunal erbjuder ekonomiska fördelar när du är kvar (ring och be Kommunal motivera varför du ska vara medlem under studietiden) så är det bättre att du är med i ditt "framtida" fackförbund. Om du vill vara med i ett fackförbund alls.

• Päron1986
    snedtak skrev 2011-08-20 11:08:06 följande:
    Studerandemedlemmar får vara medlem i flera fack samtidigt (vanligt att vara med i Tria som kostar 100 kr för hela studietiden och tex. Sveriges ingenjörer som kostar 12 kr/mån). Fins det någon särskild anledning att du vill vara med i just kommunal?
    Nej, inte egentligen. Bara att jag "alltid" varit det och att det, hittills, varit "mitt " fack.
    Wolowizard skrev 2011-08-20 11:36:39 följande:
    Stanna i facket! Det fungerar ju bara ifall många är medlemmar, och är det inte det kan det ju inte hjälpa någon... Dessutom kan "extrajobbande" studenter tillochmed vara skadligt för facket. De är lättare för arbetsköparen att sparka och så vidare, de får även ofta sämre lön. Detta sänker nivån för hur alla kan behandlas, och arbetarna får ännu sämre villkor.

Nu kanske det inte spelar så stor roll, vad en enda person väljer att göra, men det kan ju vara något att tänka på iaf Glad
    Det är så jag tänker. Jag tycker facket har en oerhörd viktig funktion i samhället, men som student får man tänka lite mer, ekonomiskt och fördelar tex.

Jag vet inte vilket fack som kommer bli mitt framtida. Har faktiskt ingen aning. Min utbildning är så ny så det finns inga alumner.
  • EllanEriksson
    JQs skrev 2011-08-19 15:02:26 följande:
    När man studerar så finns det fackförbund som har specialerbjudanden att man betalar 100 kr för hela studietiden (ex. jusek och tria). Att vara med i facket när man pluggar känns för mig inte så nödvändigt jag flyttade min a-kassa till aea (kostar 90kr i månaden) och är med i jusek. När man pluggar så är det ju viktigare att vara med i en kår det är ju som fack för sina studier. Det är klart att du kan behöva deras hjälp även när du pluggar men som sagt frågan är om det är värt de pengarna. Sen beror det väl lite på vad du pluggar också, kommer komunal vara aktuellt även efter studierna?  
    Men... Jusek har ju akassa med.... O.o 
    Vet dock inte kostnaden xD 
  • Pearldrop

Iofs så får man ju automatiskt hemförsäkring om man är med i facket.
    Vad kostar det?

Min fackavgift går på 200kr i månaden och då ingår ju alla rättigheter och hemförsäkring via facket.
    Och jag studerar också.

Så det kanske är värt att vara med för hemförsäkringens skull?

• Themis
    EllanEriksson skrev 2011-09-22 21:39:33 följande:
    Men... Jusek har ju akassa med.... O.o 
    Vet dock inte kostnaden xD 
    Jusek har bland de lägsta avgifterna av alla fack, medlemmar betalar ca hälften så mycket som en LO-ansluten.
    Sen är de troligen bäst på arbetsrätt dessutom eftersom arbetsrättsjurister och perosnalare ju är anslutna där.

www.jusektidningen.se/Arkivet/2008/-9/Nast-lagsta-avgiften/
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • EllanEriksson

Bimsan: Hehe okej ^_^ Jag arbetar på uppdrag av Jusek men kan bara lite om deras yrkesverksamma och det mesta om studentmedlemskapet xD

• Ugglan01

Jag tycker att du borde vara kvar i facket medan du studerar. Om du kvarstår som medlem kan du fortsätta ta del av de förmåner som finns. I fackförbundet Unionen kan man t ex få hjälp med att skriva CV eller träffa en karriärcoach. Och precis som Lilla tig skriver så kan man även få hjälp med bl a ersättning för studentlitteraturen. Jag vet tyvärr inte om Kommunal har liknande tjänster. Lycka till med studierna! Glad

• Päron1986

tack för alla svar :)

OM någon vet hur kommunal har det med studentlitteraturen så vore det himla nice om de ville skriva en kommentar om det :)

Svar på tråden Gå ur facket under studietiden? fördel/nackdel?